Ryparken S-togstrinbræt (Ryt), en artikel om Ryparken S-togstrinbræt
Ryparken S-togstrinbræt – Et Historisk og Moderne Knudepunkt på Ydre Østerbro
Ryparken S-togstrinbræt, beliggende i Ydre Østerbro, København, er en central skiftestation i S-togsnettet, hvor Ringbanen (linje F) møder Hareskovbanen (linjerne B og Bx). Denne station forbinder passagerer med både Københavns indre by og forstæderne og spiller en vigtig rolle som knudepunkt for rejsende. Stationens historie og udvikling afspejler dens strategiske betydning i det danske jernbanenet.Historien om Ryparken S-togstrinbræt
Ryparken Station blev oprindeligt oprettet som "Lyngbyvej Station" i 1934, da strækningen Klampenborg-Frederiksberg blev omdannet til S-bane. Lyngbyvej Station blev anlagt på den eksisterende ringbane og blev hurtigt et centralt stop for både lokaltog og S-tog. Stationen fik sit nuværende navn den 1. oktober 1972, i forbindelse med ombygningen af området, der inkluderede anlæggelsen af Helsingørmotorvejen og tilføjelsen af Hareskovbanens forbindelse til Svanemøllen Station.Udviklingen af Stationen
Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt med billetsalg på søndage og helligdage. Oprindeligt var det kun de små lokaltog far Nørrebro til Hellerup, men fra 1930 var det også Frederiksberg-Hellerup-Klampenborg togene, der standsede ved Lyngbyvej.Da Frederiksbergliniens elektrificering var under etablering, opførtes en ny bygning og Lyngbyvej i 1931 efter Arkitekt K.T. Seest, hvor Lyngbyvej blev ophøjet til Billetsalgssted ved samme lejlighed. Billetsalgssteddet fungerede fra 1934 som S-station.
Da de store omlægninger i forbindelse med Hareskovbanens indførelse til Svanemøllen fandt sted i årene 1972-1976, erstattedes Lyngbyvej station af Ryparken S-station, hvor navneskiftet fandt sted den 1. oktober 1972 navn til Ryparken Station.
Efterhånden som viadukterne blev færdige, nedreves K.T. Seest Billetsalgsbygning fra 1930 etapevis i 1972-1973.
Layout og Adgangsforhold
Ryparken Station har en simpel, men effektiv opbygning. Stationen består af to perroner med spor, der betjener både Ringbanen og Hareskovbanen. Passagerer kan skifte mellem linjerne via trapper, elevatorer og rulletrapper, hvilket gør stationen tilgængelig for alle, herunder personer med mobilitetsudfordringer, barnevogne og rejsende med tung bagage. En gangbro forbinder perronerne og sikrer nem overgang mellem togene.Adgangen til stationen sker fra flere sider, herunder Lersø Parkallé og nærliggende stier. Der er både cykelparkering, herunder aflåste faciliteter, og en mindre parkeringsplads til biler, der gør det nemt for pendlere at kombinere forskellige transportformer.
Stationens Betydning i S-togsnettet
Ryparken Station fungerer som et centralt skiftested i S-togsnettet. Linje F, også kendt som Ringbanen, krydser her Hareskovbanen, der betjenes af linjerne B og Bx. Linje F giver passagerer mulighed for at rejse på tværs af Københavns S-togslinjer, mens linje B og Bx forbinder Københavns indre by med Farum og Høje Taastrup.Stationens strategiske placering gør den til en vigtig forbindelse for rejsende, der skal skifte retning eller fortsætte mod forskellige destinationer i hovedstadsområdet. Fra Ryparken kan passagerer hurtigt og nemt nå centrale stationer som Nørreport, Københavns Hovedbanegård og Hellerup.
Udfordringer og Forbedringer
Ryparken Station har oplevet udfordringer som oversvømmelser under skybrud, især i 2011, hvor området under stationen blev hårdt ramt. Som følge heraf er der blevet gennemført flere forbedringer og renoveringer for at sikre, at stationen er robust over for ekstreme vejrforhold.Stationen er også blevet moderniseret med bedre belysning og tydelig skiltning, der gør det lettere for passagerer at navigere på stationen. Disse opgraderinger har øget stationens brugervenlighed og sikkerhed, hvilket gør den til et trygt sted for rejsende.
Fremtidsperspektiver for Ryparken Station
Som en del af Københavns S-togsnet vil Ryparken Station fortsat spille en vigtig rolle i at forbinde rejsende i hovedstadsområdet. Med den stigende fokus på bæredygtig transport og offentlig infrastruktur forventes stationens betydning at vokse i takt med, at flere vælger kollektiv transport som deres primære transportmiddel.Stamdata for Ryparken S-togstrinbræt
Andre navne og stavemåder | Lyngbyvej Station |
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1972.10.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lyngbyvej 102, 2100 København Ø |
Stednavneforkortelse | Ryt |
Højdeplacering over havet | 10,3 meter |
GPS koordinater | 55.715196,12.559184 |
Oversigt over andre stationer fra Ryparken
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ryparken S-togstrinbræt (Ryt) | Ryparken S-togstrinbræt – Et Historisk og Moderne Knudepunkt... | |
Lyngbyvejen S-togsstation [1934-1972] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen Billetsalgssted [1931-1934] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... |
Ryparken S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje B (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1936.05.15 | I drift |
Linje Bx (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1953.10.04 | I drift |
Linje F (S-Banen) | DSB | 11,7 | 1934.04.03 | I drift |
BBR Data for Ryparken S-togstrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:08:03 | |
BBR Højde over havet | 10,3 meter |
BBR GPS koordinater | 55.71540368,12.55932094 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1976 |
BBR Bebygget areal i alt | 253 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 253 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 253 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Ryparken S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Ryparken |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Ryt |
Afsnits GPS koordinater | 55.71593414,12.56046543 |
Billede af Ryparken S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2016 Download billede
Billeder af Ryparken S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geoplan - Dato: 1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngbyvejen S-togsstation, hvor den er ved at blive ombygget og klar til navneændring til Ryparken S-togstrinbræt.
Titel:- 1970 -
Sted:Danmark, Sjælland, Emdrup
Ophav:Geoplan
År:1970
Id:GP0010A-70_100.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geoplan - Dato: 1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngbyvejen S-togsstation, hvor den er ved at blive ombygget og klar til navneændring til Ryparken S-togstrinbræt.
Titel:- 1970 -
Sted:Danmark, Sjælland, Emdrup
Ophav:Geoplan
År:1970
Id:GP0010A-70_016.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geoplan - Dato: 1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngbyvejen S-togsstation, hvor den er ved at blive ombygget og klar til navneændring til Ryparken S-togstrinbræt.
Titel:- 1970 -
Sted:Danmark, Sjælland, Emdrup
Ophav:Geoplan
År:1970
Id:GP0010A-70_092.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geoplan - Dato: 1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngbyvejen S-togsstation, hvor den er ved at blive ombygget og klar til navneændring til Ryparken S-togstrinbræt.
Titel:- 1970 -
Sted:Danmark, Sjælland, Emdrup
Ophav:Geoplan
År:1970
Id:GP0010A-70_017.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geoplan - Dato: 1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngbyvejen S-togsstation, hvor den er ved at blive ombygget og klar til navneændring til Ryparken S-togstrinbræt.
Titel:- 1970 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Geoplan
År:1970
Id:GP0010A-70_044.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geoplan - Dato: 1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngbyvejen S-togsstation, hvor den er ved at blive ombygget og klar til navneændring til Ryparken S-togstrinbræt.
Titel:- 1970 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Geoplan
År:1970
Id:GP0010A-70_043.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Google Street View af Ryparken S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Ryparken S-togstrinbræt

Kort over Ryparken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Ryparken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Ryparken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Ryparken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Ryparken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ryparken S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |