Skelbæk Holdeplads (Slb), en artikel om Skelbæk Holdeplads
Nykøbing Mors Stations historie
Nykøbing Mors har gennem tiden haft en tæt forbindelse til færgetrafikken over Sallingsund. Byens placering har gjort, at færger har været den primære transportforbindelse til fastlandet i århundreder. Den 20. november 1873 overtog Nykøbing Mors Kommune den ældgamle færgerute over Sallingsund, efter at staten havde anlagt en færgehavn ved Glyngøre. Dette skabte grundlaget for en tættere integration mellem Mors og det øvrige jernbanenet i Danmark.Sallingbanens ankomst og jernbanefærgen
Den 15. maj 1884 blev Sallingbanen åbnet som en jernbaneforbindelse fra Skive til Glyngøre. Dette gjorde det muligt at transportere varer og passagerer hurtigere fra Midtjylland til færgehavnen, hvor rejsen til Mors fortsatte med færge. Den 1. april 1885 overtog Statsbanerne færgedriften over Sallingsund, og der begyndte forberedelserne til etableringen af en egentlig jernbanefærgerute.Den 1. oktober 1889 blev jernbanefærgeruten officielt åbnet, samtidig med at jernbanestationen i Nykøbing Mors stod klar. Dette sikrede en mere direkte forbindelse mellem Mors og det danske jernbanenet, hvilket var en betydelig forbedring for både handel og persontransport.
Planer om en jernbane på Mors
I forbindelse med jernbanens etablering blev der opført en imponerende to-etagers stationsbygning cirka 300 meter fra færgelejet. Dette var en forberedelse til en større jernbaneinfrastruktur på Mors, men disse planer blev aldrig realiseret. I stedet blev den store bygning anvendt som funktionærboliger. I stedet for den oprindelige stationsbygning blev der opført en lav, lang ekspeditionsbygning tæt på færgelejet. Denne bygning kom til at spille en central rolle i trafikken til og fra øen.Ekspeditionsbygningens betydning
Ekspeditionsbygningen på havnen udviklede sig hurtigt til at blive et af de vigtigste ekspeditionssteder i Danmark. Ved udgangen af 1890'erne var Nykøbing Mors Station nummer 48 ud af 345 statsbane-ekspeditionssteder målt på omsætning. På Sallingbanen var stationen kun overgået af Skive Station i trafikmængde, hvilket viser, hvor stor betydning stationen havde for transporten i området.Havnebane og godstransport
I 1913 blev der etableret en mindre havnebane, der gjorde det muligt at transportere gods direkte mellem færgen og forskellige oplagringssteder på havnen. I perioden fra 1921 til 1948 havde Nykøbing Mors Station en selvstændig godsekspedition, der blev indrettet i et pakhus på havnen. Dette bidrog yderligere til stationens rolle som et transportknudepunkt.Urealiserede jernbaneprojekter
På trods af stationens succes blev de oprindelige planer om en jernbaneforbindelse på Mors aldrig til noget. Der blev dog gjort forsøg på at realisere en Vilsundbane i 1922, men arbejdet blev indstillet i 1926 efter kun fire kilometer tracé og nogle broarbejder var blevet anlagt. Dermed forblev Nykøbing Mors afhængig af færgetrafikken og jernbanefærgen til Glyngøre.Nedlæggelse og stationsbygningens skæbne
Selvom ekspeditionsbygningen ved havnen fortsat eksisterer og i dag huser en restaurant, er de fleste af stationens øvrige bygninger blevet revet ned. Stationsarealet er blevet omdannet til vej, rådhus og plejehjem. Den oprindelige to-etagers stationsbygning blev nedrevet i 1980'erne, formentlig i midten af årtiet.Ændring af stationsnavnets stavemåde
Inden den 15. maj 1931 blev stationens navn stavet "Nykjøbing Mors Station". Herefter blev stavemåden moderniseret til "Nykøbing Mors Station", hvilket var en del af en bredere tendens til forenkling af danske stednavne.Stamdata for Skelbæk Holdeplads
Andre navne og stavemåder | Nykjøbing Mors |
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1908.10.01 |
Nedlagt | 1922.06.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Slb |
Højdeplacering over havet | 16,3 meter |
GPS koordinater | 55.025673,9.418774 |
Skelbæk Holdeplads servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Aabenraa-Gråsten Jernbane | AaAJ | 31,5 | 1899.02.14 | 1926.03.31 |
Billede af Skelbæk Holdeplads

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Google Street View af Skelbæk Holdeplads
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Skelbæk Holdeplads

Kort over Skelbæk Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skelbæk Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skelbæk Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Skelbæk Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Skelbæk Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kort over Skelbæk Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Skelbæk Holdeplads
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44) B. Wilcke 1982 256 København Dansk Jernbane-Klub 9788787050234 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926 L.H. Hansen 1982 304 87-981352-0-1 |