Stenløse Station (St) [1909-2004], en artikel om Stenløse Station
Stenløse Station og dens Historiske Udvikling
Stenløse Station har en lang historie, der går tilbage til den 18. februar 1882, hvor den oprindeligt åbnede som Stenløse Holdeplads. På dette tidspunkt var der kun etableret en simpel perron og en ventehal ved et vogterhus, placeret cirka midt mellem krydsningsstationerne Veksø og Ølstykke.Holdepladsen var en del af Nordvestbanen, der forbandt København med Frederikssund og videre mod Holbæk og Kalundborg. Stationens primære funktion var at betjene de lokale landsbybeboere og understøtte transport af gods fra oplandet til de større byer.
Udvidelse til Rigtig Station
I 1895 blev der anlagt et læssespor ved Stenløse Holdeplads for at kunne håndtere fragt af landbrugsprodukter og varer til og fra området. Dette var et vigtigt skridt mod en større jernbanestation, der kunne servicere det stigende antal rejsende og godstransporter.Mellem 1908 og 1912 gennemgik stationen en omfattende udvidelse, hvor den i 1909 blev opgraderet til en egentlig station. Den nye stationsbygning erstattede det oprindelige vogterhus og blev tegnet af Heinrich Wenck, der var Statsbanernes overarkitekt. Bygningen blev opført i nationalromantisk stil, hvilket var typisk for mange stationsbygninger fra denne periode.
Den nye station gjorde det muligt at håndtere både passagertrafik og godstransport mere effektivt, og den bidrog til udviklingen af Stenløse som et vigtigt lokalt trafikknudepunkt.
Omlægning til S-tog og Problemer med Enkeltspor
Stenløse Station forblev en vigtig del af jernbanenettet i mange år, men i slutningen af 1980'erne blev det besluttet at elektrificere strækningen og omdanne den til en del af Københavns S-togsnet. Dette skete som led i en større plan om at modernisere den offentlige transport i hovedstadsområdet.Da S-togsstrækningen fra Ballerup til Frederikssund blev etableret i 1989, var planen oprindeligt, at strækningen skulle være dobbeltsporet. Traditionelt kører S-tog på dobbeltsporede tracéer med niveaufri overskæringer for at sikre en jævn og effektiv togdrift.
Imidlertid kunne der i slutningen af 1980'erne ikke findes finansiering til både elektrificering og dobbeltspor på hele strækningen, så man valgte i første omgang kun at etablere elektrificering, mens S-togene fortsat kørte på et enkelt spor via Stenløse.
Dette gav udfordringer i forhold til kapaciteten, da enkeltsporet betød, at togene måtte koordineres nøje for at undgå forsinkelser og ventetider.
Dobbeltspor og Modernisering af Stationen
I 2002 blev strækningen endelig dobbeltsporet, hvilket forbedrede driften markant. På Stenløse Station medførte denne opgradering, at der blev anlagt en ekstra sideperron på den modsatte side af den eksisterende perron. Dette gjorde det muligt at håndtere flere tog i begge retninger og gav passagererne en mere fleksibel adgang til togene.Desuden blev der etableret en gangbro, så passagererne kunne komme til og fra den nye perron uden at krydse sporene. Dette var i tråd med traditionen på den københavnske S-bane, hvor niveaufri adgang til perronerne er standard for at forbedre sikkerheden.
Nedlæggelse af Billetsalg og Overgang til Selvbetjent Station
I takt med den teknologiske udvikling og ændrede rejsemønstre faldt behovet for bemandede billetsalg. Den 26. juni 2004 ophørte billetsalget på Stenløse Station, da driften ikke længere var økonomisk bæredygtig. I dag er stationen, ligesom mange andre stationer på Frederikssundbanen, en selvbetjent station, hvor passagererne køber billetter via automater eller digitale løsninger.Stenløse Station i Dag
I dag er Stenløse Station en integreret del af Københavns S-togsnet og spiller fortsat en vigtig rolle i den kollektive transport i Hovedstadsområdet. Stationen betjener både pendlere og lokale beboere og er en vigtig forbindelse mellem Frederikssund og København.Stamdata for Stenløse Station [1909-2004]
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1909 og den 28. maj 1989 for S-tog |
Nedlagt | 2004.06.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationspladsen 4, 3660 Stenløse |
Stednavneforkortelse | St |
Højdeplacering over havet | 15,2 meter |
GPS koordinater | 55.766344,12.190610 |
Oversigt over andre stationer fra Stenløse
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stenløse S-togstrinbræt (St) | Stenløse S-togstrinbræt – en vigtig del af Frederikssundbane... | |
Stenløse Station (St) [1909-2004] | Stenløse Station og dens Historiske UdviklingStenløse Statio... | |
Stenløse Holdeplads (St) [1882-1909] | Stenløse Holdeplads og dens jernbanehistoriske betydningSten... |
Stenløse Station [1909-2004] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Frederikssundbanen [1879-1911] | DSB | 37,1 | 1879.06.15 | 1911.12.01 |
Frederikssundbanen [1949-1989] | DSB | 23,9 | 1949.05.15 | 1989.05.27 |
BBR Data for Stenløse Station [1909-2004]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:13 | |
BBR Højde over havet | 15,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.76626893,12.19066334 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1900 |
BBR Bebygget areal i alt | 225 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 225 m2 |
BBR Samlet boligareal | 156 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 137 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Stenløse Station [1909-2004]Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Stenløse |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | St |
Afsnits GPS koordinater | 55.76658779,12.19022701 |
Billede af Stenløse Station [1909-2004]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Billeder af Stenløse Station [1909-2004]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Stenløse Station.
Titel:Stenløse Station - 1954 -
Bygningsnavn:Stenløse Station
Sted:Danmark, Sjælland, Stenløse
Vejnavn:Stationspladsen
Lokalitet:Stenløse
Postnummer:3660
By:Stenløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1954
Id:H05303_027.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Google Street View af Stenløse Station [1909-2004]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 11. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Stenløse Station [1909-2004]
![Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004] Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004]](./kort/1079_ZOOM.webp)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004] Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004]](./kort/1079_ORTO.webp)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004] Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004]](./kort/1079_1980.webp)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004] Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004]](./kort/1079_1953.webp)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004] Historisk kort over Stenløse Station [1909-2004]](./kort/1079_1901.webp)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Stenløse Station [1909-2004]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |