Stenløse Station (St) [1909-2004], en artikel om Stenløse Station
Stenløse Holdeplads åbnede den 18. februar 1882, hvor der ved et vogterhus indrettet holdeplads med perron og ventehal beliggende cirka midt imellem krydsningsstationerne Veksø hhv. Ølstykke.
I 1895 blev der anlagt et læssespor og i årene fra 1908-1912 blev der foretaget en større udvidelse, hvor Stenløse fik en rigtig station i 1909, hvor den nye bygning erstattede det gamle vogterhus. Stenløse Station er opført i nationalromantisk stil og er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck.
Ved omdannelsen til S-bane i 1989, blev det planlagt at den ny S-togsstrækning Ballerup-Frederikssund skulle gøres dobbeltsporet, jf. traditionen om, at S-tog som udgangspunkt kører på dobbeltsporede tracéer med niveaufri overskæringer. Imidlertid kunne der sidst i 1980'erne ikke findes penge til både elektrificering og dobbeltspor på strækningen, så de første 13 år herefter kørte S-tog på den enkeltsporede strækning via Stenløse. I 2002 blev strækningen dobbeltsporet, hvilket medførte, at man på Stenløse Station anlagde en ekstra sideperron på modsatte side af den eksisterende perron. Desuden anlagdes en gangbro, så man kunne komme til/fra den ny perron uden at krydse sporene - noget, som også er tradition for den københavnske S-bane.
Der har været billetsalg på stationen frem til den 26. juni 2004, hvor stationsbetjeningen ophørte pga. af for dårlig omsætning. I dag er stationen selvbetjent, ligesom mange andre stationer på Frederikssundbanen.
I 1895 blev der anlagt et læssespor og i årene fra 1908-1912 blev der foretaget en større udvidelse, hvor Stenløse fik en rigtig station i 1909, hvor den nye bygning erstattede det gamle vogterhus. Stenløse Station er opført i nationalromantisk stil og er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck.
Ved omdannelsen til S-bane i 1989, blev det planlagt at den ny S-togsstrækning Ballerup-Frederikssund skulle gøres dobbeltsporet, jf. traditionen om, at S-tog som udgangspunkt kører på dobbeltsporede tracéer med niveaufri overskæringer. Imidlertid kunne der sidst i 1980'erne ikke findes penge til både elektrificering og dobbeltspor på strækningen, så de første 13 år herefter kørte S-tog på den enkeltsporede strækning via Stenløse. I 2002 blev strækningen dobbeltsporet, hvilket medførte, at man på Stenløse Station anlagde en ekstra sideperron på modsatte side af den eksisterende perron. Desuden anlagdes en gangbro, så man kunne komme til/fra den ny perron uden at krydse sporene - noget, som også er tradition for den københavnske S-bane.
Der har været billetsalg på stationen frem til den 26. juni 2004, hvor stationsbetjeningen ophørte pga. af for dårlig omsætning. I dag er stationen selvbetjent, ligesom mange andre stationer på Frederikssundbanen.
Stamdata for Stenløse Station [1909-2004]
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1909 og den 28. maj 1989 for S-tog |
Nedlagt | 2004.06.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationspladsen 4, 3660 Stenløse |
Stednavneforkortelse | St |
Højdeplacering over havet | 15,2 meter |
GPS koordinater | 55.766344,12.190610 |
Oversigt over andre stationer fra Stenløse
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stenløse S-togstrinbræt (St) | Stenløse Holdeplads åbnede den 18. februar 1882, hvor der ve... | |
Stenløse Station (St) [1909-2004] | Stenløse Holdeplads åbnede den 18. februar 1882, hvor der ve... | |
Stenløse Holdeplads (St) [1882-1909] | Stenløse Holdeplads åbnede den 18. februar 1882, hvor der ve... |
Stenløse Station [1909-2004] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Frederikssundbanen [1879-1911] | DSB | 37,1 | 1879.06.15 | 1911.12.01 |
Frederikssundbanen [1949-1989] | DSB | 23,9 | 1949.05.15 | 1989.05.27 |
BBR Data for Stenløse Station [1909-2004]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:13 | |
BBR Højde over havet | 15,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.76626893,12.19066334 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1900 |
BBR Bebygget areal i alt | 225 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 225 m2 |
BBR Samlet boligareal | 156 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 137 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Stenløse Station [1909-2004]Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Stenløse |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | St |
Afsnits GPS koordinater | 55.76658779,12.19022701 |
Billede af Stenløse Station [1909-2004]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Billeder af Stenløse Station [1909-2004]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Stenløse Station.
Titel:Stenløse Station - 1954 -
Bygningsnavn:Stenløse Station
Sted:Danmark, Sjælland, Stenløse
Vejnavn:Stationspladsen
Lokalitet:Stenløse
Postnummer:3660
By:Stenløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1954
Id:H05303_027.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Google Street View af Stenløse Station [1909-2004]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 11. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Stenløse Station [1909-2004]
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Stenløse Station [1909-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Stenløse Station [1909-2004]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |