Nakskov Station (Nsk), en artikel om Nakskov Station




Nakskov Station: En Historisk Perle på Lolland

Nakskov Station havde forkortelsen Nsk og var endestation for Lollandske Jernbane, som åbnede den 1. juli 1874. Gennem årene har stationen spillet en væsentlig rolle i både godstransport og persontrafik på Lolland. Stationen har oplevet flere udvidelser, især i forbindelse med godstransport, men har også haft en interessant arkitektonisk udvikling, der spejler jernbanens voksende betydning for byen. I dag står Nakskov Station som et mindesmærke over områdets industrielle udvikling og jernbanens centrale rolle i transportnettet.

Stationens Tidlige Dage og Udvidelser

Da Nakskov Station åbnede, var det først og fremmest godstransport, der dominerede trafikken, specielt på grund af det tætte samarbejde med Nakskov Sukkerfabrik og havnen. Sporarealet blev hurtigt udvidet for at imødekomme de stigende behov for transport, hvilket især omfattede store mængder sukker og landbrugsvarer. Selvom stationsbygningen ikke oplevede store forandringer i begyndelsen, var der flere udvidelser af sporene og tilslutninger til andre lokale jernbaner.

Den 5. maj 1915 blev Nakskov yderligere forbundet med Nakskov-Kragenæs Jernbane, hvilket øgede stationens betydning som knudepunkt for både gods- og persontrafik på Lolland. Denne nye jernbaneforbindelse øgede behovet for større faciliteter, men det var dog først senere, at stationens bygning blev udskiftet.

Havnebanen og Roebanerne

Samtidig med etableringen af Nakskov Station blev der også anlagt en havnebane, som spillede en vigtig rolle i byens transportinfrastruktur. Den første havnebane, der blev anlagt i 1874, var en spinkel, hestetrukket bane, som løb via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden blev havnesporet udvidet og moderniseret med smalspor, der blev kombineret med normalspor, så det kunne betjene både almindelige godstog og roebanerne. Dette trestrenget system, hvor en tredje skinne var placeret i midten til smalsporede tog, tillod større fleksibilitet i håndteringen af både normal- og smalsporede transporter.

I 1918-1919 blev havnebanen flyttet længere mod vest og ført gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen", hvilket gjorde logistikken mere effektiv. Denne omlægning blev nødvendig på grund af de stigende transportbehov fra havnen og Sukkerfabrikken.

Arkitekturen Bag Nakskov Station

Det menes, at den oprindelige stationsbygning blev tegnet af Adolf Ahrens, en arkitekt kendt for sine stationer på Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg. Nakskov Station har flere ligheder med Ahrens' andre stationer, såsom den karakteristiske hævede midterdel af bygningen. Denne arkitektoniske stil ses blandt andet på Værslev Station og flere andre stationer fra samme periode.

Selvom stationsbygningen ikke blev væsentligt ændret i de første årtier, blev den oprindelige bygning i 1925 revet ned for at give plads til en større og mere moderne station. Denne nye bygning, tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt, blev indviet den 24. november 1925. Ørnsholt var også ansvarlig for at tegne flere andre stationer på Nakskov-Rødby Banen.

Havnebanens Forbindelse til Sukkerfabrikken

Havnebanen i Nakskov blev senere forlænget gennem Nakskov Sukkerfabrik og koblet sammen med Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. Dette skabte en effektiv ringbane, hvor togene kunne køre fra Nakskov Station via havnen og tilbage gennem Sukkerfabrikken til stationen. Denne rangering var dog ikke uden udfordringer. Banen kom ind i en spids vinkel, hvilket betød, at godstogene ofte måtte køre langt ud på Rødbybanen for at rangere, hvilket kunne føre til trafikpropper ved Løjtoftevej, da vejen ofte var spærret i op til 15 minutter.

Denne forbindelse mellem stationen, havnen og sukkerfabrikken gjorde Nakskov Station til en af de vigtigste stationer på Lolland og understøttede byens industrielle udvikling.

Nakskov-Rødby Banen og Den Nye Station

Da Nakskov-Rødby Banen skulle anlægges i 1926, blev det klart, at den oprindelige stationsbygning i Nakskov ikke længere var tilstrækkelig stor. Den blev derfor revet ned, og den nuværende stationsbygning blev opført. Denne nye bygning, som blev indviet i 1925, var designet til at håndtere både person- og godstrafik på den hurtigt voksende jernbane.

Den nye stationsbygning blev en vigtig del af det lokale transportsystem, men i takt med at godstrafikken aftog i midten af 1900-tallet, mistede stationen noget af sin oprindelige betydning. Alligevel forblev stationen et vigtigt knudepunkt for lokaltrafik og har stadig stor betydning for befolkningen i området.

Stationsklokken: Et Historisk Relikvie

En interessant detalje, der binder Nakskovs første og anden stationsbygning sammen, er den gamle stationsklokke. Klokken fra den oprindelige station blev gemt væk, da den nye station blev bygget, men i 1969 blev den genopdaget af stationsforstander C.O. Hansen. Efter en grundig istandsættelse blev klokken genmonteret på stationsvæggen ud mod perronen. Klokken havde oprindeligt tjent en vigtig funktion ved at signalere, når togene var klar til afgang, hvilket gav passagererne i stationsrestauranten tid til at afslutte deres måltid og nå toget. Stationsklokken havde oprindelig en vigtig funktion, hvor stationsforvalteren skulle ringe med klokke 3 minutter før togets afgang, så passagerer på stationsrestauranten kunne nå at blive færdige og komme med toget. Det skulle stationsforvalteren ifølge §20 i tjenestereglementet for Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab gældende fra 1. juli 1886.

Klokken hang på stationen indtil slutningen af 1970'erne, hvor den desværre blev stjålet. Dens forsvinden markerer afslutningen på en æra, hvor den ellers spillede en vigtig rolle i stationslivet.

Nakskov Stations Rolle i Dag

I dag står Nakskov Station stadig som et vigtigt mindesmærke over byens industrielle fortid og dens tilknytning til både havnen og Sukkerfabrikken. Selvom stationen ikke længere er et centralt knudepunkt for godstrafik, spiller den stadig en vigtig rolle for lokaltrafikken og er en påmindelse om den betydning, jernbanerne har haft for udviklingen af Lolland.


Stamdata for Nakskov Station

Byggeår1925
Åbnet1925.11.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAdolph Einar Hansen Ørnsholt
AdresseNørrevold 29, 4900 Nakskov
StednavneforkortelseNsk
Højdeplacering over havet3,8 meter
GPS koordinater54.833269,11.138455


Oversigt over andre stationer fra Nakskov

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetNakskov Station (Nsk)Nakskov Station: En Historisk Perle på LollandNakskov Statio...
Stedet er fotograferetNakskov Station (Nsk) [1874-1925]Nakskov Station var endestation for den Lollandske Jernbane,...


Nakskov Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) LJ 46,61874.07.01I drift
Nakskov-Kragenæs Jernbane NKJ 26,71915.03.051967.03.31
Nakskov-Rødby Jernbane NRJ 36,71926.03.291953.12.31
Nykøbing Falster-Nakskov LT (Oprindelig: LJ) 50,21874.07.01I drift



BBR Data for Nakskov Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:06:07
BBR Højde over havet3,8 meter
BBR GPS koordinater54.83321812,11.13843845
BBR Byggeår eller konverteringsår1988
BBR Bebygget areal i alt25 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen25 m2
BBR Samlet erhvervsareal25 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Nakskov Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnNakskov
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseNsk
Afsnits GPS koordinater54.83358047,11.13714629



Billede af Nakskov Station

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede

Video fra Nakskov Station

Video af tog ud for Nakskov Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 29. maj 2023


Billeder af Nakskov Station

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. maj 2023
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. maj 2023
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. maj 2023
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede

Billede af RT MF 1044, tidligere GDS-HFHJ MF 1044 - fotograferet ud for Nakskov Station.
Billede af RT MF 1044, tidligere GDS-HFHJ MF 1044 - fotograferet ud for Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede

Billede af RT MF 1044, tidligere GDS-HFHJ MF 1044 - fotograferet ud for Nakskov Station.
Billede af RT MF 1044, tidligere GDS-HFHJ MF 1044 - fotograferet ud for Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede

Billede af Nakskov Station.
Billede af Nakskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008
Download billede


Postkort med Nakskov Station

Postkort med Nakskov Station.
Postkort med Nakskov Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1965.09.14 (Postgået)


Noter til: Postkort med Nakskov Station.

Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 40 308/6


Postkort med Nakskov Station.
Postkort med Nakskov Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1948.06.29 (Postgået)


Noter til: Postkort med Nakskov Station.

Stenders Forlag Eneberettiget. Nakskov 1002


Google Street View af Nakskov Station

Google Street View af Nakskov Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Nakskov Station

Historisk kort over Nakskov Station
Kort over Nakskov Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nakskov Station
Kort over Nakskov Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nakskov Station
Kort over Nakskov Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nakskov Station
Kort over Nakskov Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nakskov Station
Kort over Nakskov Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Nakskov Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Danske Privatbaner beskrevet i fotos - Fotohæfte 4: Nakskov-Kragenæs Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Danske Privatbaner beskrevet i fotos - Fotohæfte 4: Nakskov-Kragenæs Jernbane
Ulf Holtrup
1973
49

Signalpostens Forlag
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Jernbanehistorisk Årbog 90
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 90
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
1990
64
Holme-Olstrup
Bane Bøger ApS
87-88632-26-1
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36)
Birger. Wilcke & P. Thomassen
1974
272

Dansk Jernbane-Klub
Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49)
Ole Jensen, Thomas Nørgaard Olesen
1999
108

Dansk Jernbane-Klub
8787050412
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9
Nakskov - Rødby Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 6)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nakskov - Rødby Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 6)
B. Wilcke & P. Thomassen
1964
46

Dansk Jernbane-Klub
Nakskov-Kragenæs Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 11)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nakskov-Kragenæs Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 11)
B. Wilcke og P. Thomassen
1965
61

Dansk Jernbane-Klub