Vedbæk Station (Vb), en artikel om Vedbæk Station
Vedbæk Station blev senere endestation for Nærumbanen, ved Lyngby-Vedbæk Jernbane åbning den 25. august 1900. Lyngby-Vedbæk Jernbane havde fuld optagelse på Vedbæk station, dog ophørte billetsalg og gennemgående ekspedition i 1917.
Lyngby-Vedbæk Jernbanes sporanlæg på Vedbæk Station, var lige så beskedent som sporanlægget Lyngby Station. Lyngby-Vedbæk Jernbanes spor endte blindt ved sydenden af DSB's vestlige perron og tjente som overleveringsspor, medens hovedsporet drejede fra og førtes langs perronen. Foruden perronsporet var der vognopstillingsspor og omløbsspor, der alle tre løb sammen i en drejeskive nord for Vedbæk Station. Der var planlagt en remise på Lyngby-Vedbæk Jernbanes sporareals sydende, men den endte med ikke at blive opført, da den ville have været overflødig på grund af den korte afstand til Nærum Stations remise.
Til trods for de ikke altid lige gode forbindelser mellem Lyngby-Vedbæk Jernbane og Kystbanen havde Lyngby-Vedbæk Jernbane over 10.000 passagerer årligt i Vedbæk og i driftsåret 1907-1908 var der over 14.000 passagerer. Antallet af passagerer aftog dog og i perioden 1917-1921 var der kun omkring 2.000 årligt eller gennemsnitlig 5-6 passagerer pr. dag. Rundrejsebilletterne havde nogen andel heri, og ved Øresund var der attraktioner nok. Passagererne var bedre stillet i Vedbæk end i Lyngby, for her var der en ventesal på DSB's side af perronen.
Lyngby-Vedbæk Jernbanes godstrafik i Vedbæk var beskeden, navnlig den lokale andel. Den ankommende godsmængde var næsten uden betydning, da den kun udgjorde 92 tons i driftsåret 1907-1908, og i mange af driftsårene ankom der slet ikke gods til Vedbæk Station. Fra Vedbæk til Lyngby-Vedbæk Jernbanes stationer og sidespor oversteg de årlige transporter kun i årene 1917-1919 1.000 tons. Med de transiterende godsmængder lå det bedre. Lyngby-Vedbæk Jernbane havde den ulempe, at der kun kunne ekspederes direkte gods over Vedbæk i årene 1903-1917. Størst var transporterne fra Lyngby-Vedbæk Jernbane til DSB via Vedbæk i årene 1905-1908, da den var op til 3.684 tons og fra DSB i perioden 1915-1917 godt 2.000 tons gods.
Pga. dårlig økonomi blev strækningen Vedbæk-Nærum nedlagt den 1. januar 1923 men der var stadig lidt godskørsel, men efter 1. marts 1921 henlå Lyngby-Vedbæk Jernbane som et "dødt" sidespor fra Vedbæk Station. Der kørtes kun på strækningen, når der var godsvogne til eller fra Vedbæk - ellers vendte godstoget i Frydenlund, hvor der som regel var vogne.
I løbet af 1923-1924 forsvandt Lyngby-Vedbæk Jernbanes spor, drejeskive m.v. fra Vedbæk Station. Da regnskabet i 1925 blev gjort op efter "boet" af Vedbæk-Nærum strækningen, indbragte det ca. 5.000 kr.
I dag er Vedbæk Station fredet og de unikke lokaler bruges i dag til møde- og selskabslokaler, lagersalg, events og loppemarked.
Stamdata for Vedbæk Station
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.08.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vedbæk Stationsvej 20A, 2950 Vedbæk |
Stednavneforkortelse | Vb |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.852877,12.562859 |
Vedbæk Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
Lyngby-Vedbæk Jernbane [1900-1923] | LVJ | 12,1 | 1900.08.25 | 1923.01.01 |
BBR Data for Vedbæk StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-05-19 19:34:07 | |
BBR Højde over havet | 5,1 meter |
BBR GPS koordinater | 55.85294233,12.56295324 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1898 |
BBR Seneste ombygning | 1926 |
BBR Bebygget areal i alt | 918 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 556 m2 |
BBR Samlet boligareal | 164 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 875 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
BBR Fredningskode og type | 7 - Som 6, men med tinglyst bevaringsdeklaration |
Banedanmarks Data for Vedbæk StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Vedbæk |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Vb |
Afsnits GPS koordinater | 55.85274044,12.56246976 |
Billede af Vedbæk Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Billeder af Vedbæk Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Tegninger af Vedbæk Station
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1945 (juni) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Skur for kul, koks og brænde ved Vedbæk Station.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Vedbæk
På strækningen: Klampenborg - Snekkersten
Beskrivelse: Skur for kul, koks og brænde.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 6/1945
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Vedbæk-brændeskur-scan493
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1945 (juni) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Skur for kul, koks og brænde ved Vedbæk Station.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Vedbæk
På strækningen: Klampenborg - Snekkersten
Beskrivelse: Skur for kul, koks og brænde.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 6/1945
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Vedbæk-brændeskur-scan511
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1893 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Udkast til Vedbæk Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Klampenborg - Snekkersten
Beskrivelse: Øresundsbanen. Udkast til hovedbygning *Skodsborg og *Vedbæk.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1893
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Oresundsbanen-Skodsborg-Vedbæk-plan-G-scan468
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1893 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Udkast til Vedbæk Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Klampenborg - Snekkersten
Beskrivelse: Øresundsbanen. Udkast til hovedbygninger *Skodsborg, *Vedbæk, *Rungsted Kyst og *Humlebæk.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1893
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Oresundsbanen-Skodsborg-mv-stationer-plan-H-scan469
Google Street View af Vedbæk Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 19. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Vedbæk Station
Kort over Vedbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Vedbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Vedbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Vedbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Vedbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vedbæk Station
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kystbanen 1897-1972 P. Thomassen 1972 311 Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |