Kaas Station (Kås), en artikel om Kaas Station




Kaas Station: Et vigtigt knudepunkt for gods- og persontrafik på Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane

Kaas Station var en af de mest betydningsfulde stationer på Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane. Den var særligt kendt for sin omfattende godstrafik, der blandt andet omfattede brændselstransport fra Kaas Briketfabrik i Lundergård Mose. Stationsbygningen blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen og var af samme type som de fleste andre mellemstationer på banen. Stationen spillede en vigtig rolle for både person- og godstransport, men som mange andre privatbaner blev den offer for nedgangen i jernbanegods i 1950'erne og 1960'erne. I dag er stationen nedlagt, men dele af bygningerne lever videre i nye funktioner.

Kaas Station og Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane

Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane blev anlagt som en del af bestræbelserne på at forbinde de mindre bysamfund i Nordjylland med større handelscentre. Banen blev etableret for at sikre bedre transportmuligheder for både passagerer og gods i en tid, hvor jernbanen stadig var den vigtigste transportform.

Kaas Station var en af de mest aktive stationer på strækningen, særligt på grund af den store mængde gods, der blev afsendt herfra. Stationen var strategisk placeret i forhold til områdets industri og landbrug, hvilket gjorde den til et vigtigt transportknudepunkt.

Stationsbygningens arkitektur og faciliteter

Stationsbygningen i Kaas var tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen og fulgte samme design som mange af de øvrige mellemstationer på banen. Bygningen havde en enkel, men funktionel udformning, der var typisk for privatbanestationer i begyndelsen af det 20. århundrede.

Stationsbygningen havde følgende faciliteter:
  • En ventesal med egen indgang fra perronen.
  • Et stationskontor med separat dør ud mod perronen.
  • En privatbolig til stationsbestyreren, som kun havde indgang fra gårdsiden.
  • Et åbent venteskur til passagerer.
  • En tilhørende toiletbygning.
Denne type stationsbygning var både praktisk og økonomisk overkommelig at opføre og vedligeholde, hvilket var afgørende for de mindre privatbaner.

Banegårdsarealet og sporforhold

Kaas Station havde et relativt omfattende sporareal sammenlignet med andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane. Sporene inkluderede:
  • Et krydsningsspor på cirka 185 meter, hvilket gjorde det muligt for tog at passere hinanden.
  • Et læssespor på omkring 250 meter, der blev brugt til lastning og aflæsning af gods.
  • Et større varehus til opbevaring af gods.
  • Et sidespor på cirka 2,7 km til Kaas Briketfabrik i Lundergård Mose, der blev betjent af fabrikkens eget rangerlokomotiv.
Briketfabrikkens spornet strakte sig yderligere et par kilometer ud i mosen, hvorfra der blev hentet tørv og mergel.

Godstransport og briketproduktionen i Kaas

Kaas Station var den station på banen, der håndterede den største mængde afsendt gods. En stor del af godstrafikken kom fra Kaas Briketfabrik, som producerede brændsel fra tørvemosen i Lundergård Mose.

Frem til 1955 fungerede Kaas Station som vogndepot, hvor der blev læsset omkring tre jernbanevogne om dagen. Op igennem 1950'erne faldt denne mængde dog betydeligt. I 1959 blev der kun afsendt 56 vogne fra stationen, og omkring 1960 ophørte godstrafikken helt.

I 1961-62 blev skinnerne på briketfabrikkens sidespor taget op, hvilket markerede afslutningen på jernbanetransporten af brændsel fra Lundergård Mose.

Nedgangen i person- og godstrafik og stationens lukning

Som mange andre privatbaner oplevede Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane et fald i passager- og godstrafik i takt med, at vejtransporten blev mere udbredt. Busser og lastbiler overtog en stor del af den trafik, som jernbanerne tidligere havde håndteret.

Kaas Station mistede gradvist sin betydning, og banen blev til sidst helt nedlagt. De fleste spor blev fjernet kort efter lukningen, og stationsbygningen mistede sin oprindelige funktion.

Kaas Station i dag

Selvom jernbanen og stationen ikke længere eksisterer, er en del af bygningerne fra Kaas Station blevet bevaret og har fået nye funktioner.

Varehuset, der engang blev brugt til opbevaring af gods, er blevet flyttet og bruges i dag af Kaas Brevdueforening. Dermed lever en del af stationens historie videre i en ny sammenhæng.

Kaas Stations betydning i jernbanehistorien

Kaas Station var i mange år et centralt knudepunkt for både person- og godstransport på Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane. Den var en af de vigtigste stationer på strækningen, særligt på grund af den store mængde gods, der blev afsendt herfra.


Stamdata for Kaas Station

Byggeår1913
Åbnet1913.07.04
Nedlagt1963.09.29
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseStadionvej 2, 9490 Pandrup
StednavneforkortelseKås
Højdeplacering over havet8,8 meter
GPS koordinater57.194882,9.672689


Kaas Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hjørring-Løkken-Aabybro HP (Oprindelig: HLA) 54,61913.07.051963.09.28



BBR Data for Kaas Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:29
BBR Højde over havet8,8 meter
BBR GPS koordinater57.19487514,9.67266074
BBR Byggeår eller konverteringsår1913
BBR Seneste ombygning1972
BBR Bebygget areal i alt97 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen97 m2
BBR Samlet boligareal155 m2
BBR Antal etager1



Billede af Kaas Station

Billede af Kaas Station.
Billede af Kaas Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kaas Station.

Titel: Kaas/Kås Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kås
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05698_020.tif


Google Street View af Kaas Station

Google Street View af Kaas Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 17. januar 2023 - LINK til kilde.


Kort over Kaas Station

Historisk kort over Kaas Station
Kort over Kaas Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Kaas Station
Kort over Kaas Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Kaas Station
Kort over Kaas Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Kaas Station
Kort over Kaas Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Kaas Station
Kort over Kaas Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Kaas Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3