Frederikssund Station (Fs) [1928-1989], en artikel om Frederikssund Station
Frederikssund Station [1928-1989] – Fra regionalt knudepunkt til S-bane
Frederikssund Station har gennemgået store ændringer i løbet af sin historie, og stationen har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af jernbanenettet i Danmark. Fra åbningen af Frederikssunds første station i 1879 til indvielsen af den anden station i 1928, var stationen en vigtig del af jernbanetrafikken i regionen. Denne artikel tager udgangspunkt i den anden station, der åbnede i 1928 og blev lukket i 1989, samt dens indflydelse på jernbanetrafikken i Frederikssund.Overgangen til Frederikssunds anden station i 1928
Frederikssunds første station åbnede den 15. juni 1879 som endestation på Frederiksberg-Frederikssund-banen. Den første station havde en moderne perronhal, som var en almindelig feature i jernbanens tidlige år. Men da behovet for en større og mere moderne station opstod, blev det besluttet at flytte stationen til en ny placering.Den 17. november 1928 blev Frederikssunds anden station indviet i forbindelse med åbningen af Den Sjællandske Midtbane. Den nye station blev bygget for at betjene den voksende trafik og for at kunne håndtere forbindelsen til den planlagte videreføring af banen fra Frederikssund til Hillerød over Slangerup. I den forbindelse blev Frederikssunds første station lukket og stod ubrugt frem til dens nedrivning i 1988.
Den Sjællandske Midtbanes betydning og hurtige nedlæggelse
Da Den Sjællandske Midtbane åbnede i 1928, var ambitionen at skabe en vigtig regional jernbaneforbindelse, der kunne forbinde Frederikssund med Hillerød. Byggeriet af bro- og dæmningsarbejder for at forlænge banen blev sat i gang, men projektet blev aldrig færdiggjort. Resten af konstruktionen blev stoppet, og de synlige rester af bro- og dæmningsarbejder i Frederikssund er i dag nogle af de få vidnesbyrd om de store planer, der aldrig blev realiseret.Den Sjællandske Midtbane fik kun en kort levetid. Allerede den 15. maj 1936 blev banen nedlagt, hvilket gjorde den til en af de kortestlevende jernbaner i Danmarkshistorien. Med nedlæggelsen mistede Frederikssunds anden station en betydelig del af sin betydning, da den primært var designet til at betjene den regionale trafik, som Midtbanen skulle have sikret.
Godsekspeditionens fortsatte brug af den første station
På trods af lukningen af den første station i 1928 forblev bygningen i brug som godsekspedition. Dette medførte, at den første station gradvist forfaldt og fremstod som en forsømt del af jernbanenettet, selvom den stadig blev brugt til godsformål. Denne rolle som "blindtarm" til den nye station varede indtil 1988, hvor den gamle station endelig blev revet ned.Frederikssunds anden station og nedgangen i betydning
Efter nedlæggelsen af Midtbanen i 1936 blev Frederikssunds anden station primært brugt til lokal og regional togtrafik, men stationens rolle i det danske jernbanenetværk var ikke længere så central, som den var tænkt ved åbningen. Stationen forblev dog i drift som et vigtigt lokalt knudepunkt, indtil planerne om at integrere Frederikssund i hovedstadens S-togsnet blev realiseret i 1989.Frederikssunds tredje station og overgangen til S-banen
Den 27. maj 1989 lukkede Frederikssunds anden station, og samtidig åbnede Frederikssunds tredje station. Den nye station blev bygget som en del af S-banen og var designet til at betjene pendlertrafikken mellem Frederikssund og København. Denne overgang markerede en vigtig milepæl for Frederikssund, da byen nu var en del af det hurtigt voksende S-togsnetværk, der sikrede hyppige og pålidelige forbindelser til hovedstaden.Frederikssunds tredje station blev dermed en nøglekomponent i pendlertrafikken og erstattede den gamle station, der havde spillet en vigtig rolle i den regionale trafik gennem årtierne. S-banens ankomst til Frederikssund betød et skift fra den traditionelle regionaltrafik til en mere lokal og pendlerorienteret togdrift.
Frederikssund Station har haft en kompleks og vigtig rolle i den danske jernbanehistorie. Fra sin tid som en regional endestation til overgangen til et moderne S-togs-knudepunkt har stationen gennemgået store forandringer. Den anden station, der åbnede i 1928, var tænkt som en central del af Den Sjællandske Midtbane, men da denne bane hurtigt blev nedlagt, mistede stationen meget af sin betydning.
Med lukningen af den anden station i 1989 og overgangen til S-banen, blev Frederikssund en del af hovedstadens netværk for pendlertrafik. I dag spiller stationen fortsat en vigtig rolle som forbindelsespunkt mellem Frederikssund og resten af Sjælland.
Stamdata for Frederikssund Station [1928-1989]
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.11.17 |
Nedlagt | 1989.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | A C Hansensvej 14, 3600 Frederikssund |
Stednavneforkortelse | Fs |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 55.832847,12.065860 |
Oversigt over andre stationer fra Frederikssund
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Frederikssund S-togstrinbræt (Fs) | Frederikssund S-togstrinbræt – En del af Københavns S-togsne... | |
Frederikssund Station (Fs) [1928-1989] | Frederikssund Station [1928-1989] – Fra regionalt knudepunkt... | |
Frederikssund Station (Fs) [1879-1928] | Frederikssund Station [1879-1928] – Et vigtigt knudepunkt i ... |
Frederikssund Station [1928-1989] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1949-1989] | DSB | 23,9 | 1949.05.15 | 1989.05.27 |
Midtbanen på Sjælland | DSB | 83,8 | 1925.08.15 | 1936.05.15 |
BBR Data for Frederikssund Station [1928-1989]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:49 | |
BBR Højde over havet | 2,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.83286972,12.06586697 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1929 |
BBR Seneste ombygning | 1997 |
BBR Bebygget areal i alt | 220 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 220 m2 |
BBR Samlet boligareal | 220 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 260 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Billede af Frederikssund Station [1928-1989]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Billeder af Frederikssund Station [1928-1989]
Fotograf: Steen Larsen - Dato: 1989
Fotograf: Steen Larsen - Dato: 1989
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. oktober 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. oktober 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. oktober 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1989 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Frederikssund Station.
Titel:DSB - 1989 -
Sted:Danmark, Sjælland, Frederikssund
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1989
Id:A891437_015.tif
Google Street View af Frederikssund Station [1928-1989]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Frederikssund Station [1928-1989]
Kort over Frederikssund Station [1928-1989] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Frederikssund Station [1928-1989] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Frederikssund Station [1928-1989] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Frederikssund Station [1928-1989] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Frederikssund Station [1928-1989] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Frederikssund Station [1928-1989]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 2 Torben Andersen 2005 80 Lokomotivet 87-90-779-05-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtbanen Kurt Kristensen 2008 40 87-91109-16-7 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød) P. Thomassen 1977 143 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |