Skærven Trinbræt, en artikel om Skærven Trinbræt
Skærven Trinbræt og dens historie
Skærven Trinbræt var en del af Nyborg-Slipshavn Banen, der blev åbnet den 1. april 1883. Formålet med banen var primært at understøtte isbådtransporterne på Storebælt, men i praksis blev banen aldrig anvendt i særlig høj grad til dette formål. Trafikken på strækningen mellem Knudshoved og Slipshavn viste sig at være så begrænset, at denne del af banen allerede blev lukket igen i 1905. Dog fortsatte kørslen mellem Nyborg og Knudshoved indtil 1911, hvorefter trafikken blev reduceret til ren havnebanekørsel.Sidesporet til Nyborg Stengrav
I 1922 blev der anlagt et sidespor lidt øst for det sted, hvor Skærven Trinbræt senere skulle etableres. Dette sidespor gik til Nyborg Stengrav og blev anvendt til transport af stenmateriale fra området. Sidesporet spillede en vis rolle i den lokale transportindustri, men havde ingen passagertrafik.Åbningen af Skærven Trinbræt
Først i 1928 blev Skærven Trinbræt etableret for at betjene de såkaldte badetog, som transporterede badegæster til områdets kystområder. Trinbrættet var en simpel konstruktion og bestod blot af en jordperron uden nogen form for ventesal eller skur. Den eneste infrastruktur på stedet var en lille kommunikationshytte med en strækningstelefon, som blev anvendt til at koordinere togtrafikken mellem Nyborg H og personalet på badetogene.Nedlukning under 2. verdenskrig
I 1940 blev kørslen på Skærven Trinbræt indstillet som en konsekvens af 2. verdenskrig. I takt med de skærpede sikkerhedsforanstaltninger og ressourcemangel blev mange mindre jernbanestrækninger enten delvist eller helt lukket. Badetogene blev først genoptaget i sommeren 1946, men trafikken var nu så minimal, at det hurtigt stod klart, at trinbrættet ikke længere spillede en væsentlig rolle.Banens sidste år og endelige nedlæggelse
Efter 1950 var der stort set ingen trafik på hverken Nyborg-Knudshoved Banen eller Skærven Trinbræt. Den manglende passagerinteresse og den generelle nedgang i behovet for jernbanebaseret badetransport betød, at trinbrættet reelt set blev overflødigt. Hele banen blev endeligt lukket i 1956, hvorefter infrastrukturen gradvist blev fjernet.Skærven Trinbræts funktion og faciliteter
Skærven Trinbræt var en af de mest sparsomt udstyrede stationer på det danske jernbanenet. Den primitive jordperron tilbød ingen komfort for de ventende passagerer, og der var hverken ventesal, skur eller andre faciliteter. Den eneste permanente installation var en kommunikationshytte med en telefonforbindelse, som blev anvendt til at sikre driften af badetogene.Stamdata for Skærven Trinbræt
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.06.17 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.303316660532055,10.825988335956618 |
Skærven Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nyborg-Knudshoved | DSB | 5,8 | 1883.04.01 | 1956 |
Billeder af Skærven Trinbræt

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skærven Trinbræt set fra luften.
Titel:Petersen, Meter., ejer - 1948 - Opsynsboligen
Person:Petersen, Meter., ejer
Bygningsnavn:Opsynsboligen
Sted:Danmark, Fyn, Knudshoved
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1948
Id:L3196_20.tif

Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne

Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne

Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne

Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne
Google Street View af Skærven Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 7. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Skærven Trinbræt

Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skærven Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 |