Skærven Trinbræt, en artikel om Skærven Trinbræt




Skærven Trinbræt og dens historie

Skærven Trinbræt var en del af Nyborg-Slipshavn Banen, der blev åbnet den 1. april 1883. Formålet med banen var primært at understøtte isbådtransporterne på Storebælt, men i praksis blev banen aldrig anvendt i særlig høj grad til dette formål. Trafikken på strækningen mellem Knudshoved og Slipshavn viste sig at være så begrænset, at denne del af banen allerede blev lukket igen i 1905. Dog fortsatte kørslen mellem Nyborg og Knudshoved indtil 1911, hvorefter trafikken blev reduceret til ren havnebanekørsel.

Sidesporet til Nyborg Stengrav

I 1922 blev der anlagt et sidespor lidt øst for det sted, hvor Skærven Trinbræt senere skulle etableres. Dette sidespor gik til Nyborg Stengrav og blev anvendt til transport af stenmateriale fra området. Sidesporet spillede en vis rolle i den lokale transportindustri, men havde ingen passagertrafik.

Åbningen af Skærven Trinbræt

Først i 1928 blev Skærven Trinbræt etableret for at betjene de såkaldte badetog, som transporterede badegæster til områdets kystområder. Trinbrættet var en simpel konstruktion og bestod blot af en jordperron uden nogen form for ventesal eller skur. Den eneste infrastruktur på stedet var en lille kommunikationshytte med en strækningstelefon, som blev anvendt til at koordinere togtrafikken mellem Nyborg H og personalet på badetogene.

Nedlukning under 2. verdenskrig

I 1940 blev kørslen på Skærven Trinbræt indstillet som en konsekvens af 2. verdenskrig. I takt med de skærpede sikkerhedsforanstaltninger og ressourcemangel blev mange mindre jernbanestrækninger enten delvist eller helt lukket. Badetogene blev først genoptaget i sommeren 1946, men trafikken var nu så minimal, at det hurtigt stod klart, at trinbrættet ikke længere spillede en væsentlig rolle.

Banens sidste år og endelige nedlæggelse

Efter 1950 var der stort set ingen trafik på hverken Nyborg-Knudshoved Banen eller Skærven Trinbræt. Den manglende passagerinteresse og den generelle nedgang i behovet for jernbanebaseret badetransport betød, at trinbrættet reelt set blev overflødigt. Hele banen blev endeligt lukket i 1956, hvorefter infrastrukturen gradvist blev fjernet.

Skærven Trinbræts funktion og faciliteter

Skærven Trinbræt var en af de mest sparsomt udstyrede stationer på det danske jernbanenet. Den primitive jordperron tilbød ingen komfort for de ventende passagerer, og der var hverken ventesal, skur eller andre faciliteter. Den eneste permanente installation var en kommunikationshytte med en telefonforbindelse, som blev anvendt til at sikre driften af badetogene.


Stamdata for Skærven Trinbræt

Byggeår1928
Åbnet1928.06.17
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.303316660532055,10.825988335956618


Skærven Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Nyborg-Knudshoved DSB 5,81883.04.011956





Billeder af Skærven Trinbræt

Billede af Skærven Trinbræt set fra luften.
Billede af Skærven Trinbræt set fra luften.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skærven Trinbræt set fra luften.

Titel:Petersen, Meter., ejer - 1948 - Opsynsboligen
Person:Petersen, Meter., ejer
Bygningsnavn:Opsynsboligen
Sted:Danmark, Fyn, Knudshoved
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1948

Id:L3196_20.tif


Badetoget har lige sat de rejsende af ved Skærven Trinbræt. Langs banen ses to stangrækker. Da et undersøisk telekabel udgik fra Knudshoved må i hvert fald den ene stangrække bære telegrafvæsenets tråde til forbindelsen mellem landsdelene.
Badetoget har lige sat de rejsende af ved Skærven Trinbræt. Langs banen ses to stangrækker. Da et undersøisk telekabel udgik fra Knudshoved må i hvert fald den ene stangrække bære telegrafvæsenets tråde til forbindelsen mellem landsdelene.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne


Billede af badetog, som ankommer til Skærven Trinbræt - her set i retning mod Knudshoved
Billede af badetog, som ankommer til Skærven Trinbræt - her set i retning mod Knudshoved
Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne


Billede af Skærven Trinbræt - De rejsende på vej mod Storebælt.
Billede af Skærven Trinbræt - De rejsende på vej mod Storebælt.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne


Billede af Skærven Trinbræt - De rejsende på vej mod Storebælt.
Billede af Skærven Trinbræt - De rejsende på vej mod Storebælt.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1930'erne


Google Street View af Skærven Trinbræt

Google Street View af Skærven Trinbræt.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 7. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Skærven Trinbræt

Historisk kort over Skærven Trinbræt
Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skærven Trinbræt
Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skærven Trinbræt
Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skærven Trinbræt
Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skærven Trinbræt
Kort over Skærven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Skærven Trinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9