Knudshoved Isbådsstation, en artikel om Knudshoved Isbådsstation
Knudshoved Isbådsstation var sammen med Korsør Isbådsstation, dem der varetog Isbådsoverfartens over Storebælt. Overfarten over Storebælt har altid været en betingelse og forudsætning for at binde Danmark sammen. Men når Storebælt frøs til is, kunne man ikke sejle.
Isbådene var sidst i brug under Anden Verdenskrig.
Christian 4. udstedte i 1620'erne en række forordninger, der skulle sikre faste tidspunkter og ruter for rejsende. Dermed blev der behov for isbåde på overfarten over Storebælt. I 1794 overgik isbådsoverfarten til postvæsnet. I 1838 byggede man en isbådstation ved Knudshoved.
Overfarten overgik til DSB den 1. april 1883, da man samtidig byggede jernbanen til Knudshoved-Slipshavn og Korsør-Halsskov Banen.
I isvintrene i 1887-1888, 1892-1894, herefter gik der 30 år inden der i 1922-1923 og 1929 kom så streng isvinter, at isbryderne måtte lægge til ved molerne i Halsskov og Knudshoved. Ellers klarede de nye og stærkere isbryderfærger og skrueisbrydere sagerne.
Isbådenes drift blev indstillet i 1937. Men i isvintrene i begyndelsen af 1940'erne blev isbådsoverfarten genoptaget på private initiativer, da DSB ikke ville genåbne overfarten.
Isbådstationen ved Knudshoved eksisterer stadig og huser i dag DSB Kursuscenter.
Isbådene var sidst i brug under Anden Verdenskrig.
Christian 4. udstedte i 1620'erne en række forordninger, der skulle sikre faste tidspunkter og ruter for rejsende. Dermed blev der behov for isbåde på overfarten over Storebælt. I 1794 overgik isbådsoverfarten til postvæsnet. I 1838 byggede man en isbådstation ved Knudshoved.
Overfarten overgik til DSB den 1. april 1883, da man samtidig byggede jernbanen til Knudshoved-Slipshavn og Korsør-Halsskov Banen.
I isvintrene i 1887-1888, 1892-1894, herefter gik der 30 år inden der i 1922-1923 og 1929 kom så streng isvinter, at isbryderne måtte lægge til ved molerne i Halsskov og Knudshoved. Ellers klarede de nye og stærkere isbryderfærger og skrueisbrydere sagerne.
Isbådenes drift blev indstillet i 1937. Men i isvintrene i begyndelsen af 1940'erne blev isbådsoverfarten genoptaget på private initiativer, da DSB ikke ville genåbne overfarten.
Isbådstationen ved Knudshoved eksisterer stadig og huser i dag DSB Kursuscenter.
Stamdata for Knudshoved Isbådsstation
Byggeår | 1838 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1937 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fyrvej 1A, 5800 Nyborg |
Højdeplacering over havet | 1,6 meter |
GPS koordinater | 55.292796,10.847825 |
Oversigt over andre stationer fra Knudshoved
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Knudshoved Station (Knu) | ||
Knudshoved Isbådsstation | Knudshoved Isbådsstation var sammen med Korsør Isbådsstation... |
Knudshoved Isbådsstation servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nyborg-Knudshoved | DSB | 5,8 | 1883.04.01 | 1956 |
BBR Data for Knudshoved IsbådsstationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:33:55 | |
BBR Højde over havet | 1,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.29262775,10.84758288 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1827 |
BBR Seneste ombygning | 2007 |
BBR Bebygget areal i alt | 453 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 453 m2 |
BBR Samlet boligareal | 151 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 417 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
BBR Fredningskode og type | 1 - Bygningen fredet iht. bygningsfredningsloven |
Billede af Knudshoved Isbådsstation
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008 Download billede
Billeder af Knudshoved Isbådsstation
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. august 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Knudshoved Isbådsstation.
Titel:Knudshoved - 1932-1950 -
Sted:Danmark, Fyn, Knudshoved
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Id:AE_00582.tif
Fotograf: Fyens Stiftstidende - Dato: den 6. februar 1922
Google Street View af Knudshoved Isbådsstation
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Knudshoved Isbådsstation
Kort over Knudshoved Isbådsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Knudshoved Isbådsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Knudshoved Isbådsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Knudshoved Isbådsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Knudshoved Isbådsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Knudshoved Isbådsstation
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Isbådetransport: Knudshoveds og Storebæltsfartens historie Marianne Rostgård Rasmussen 1981 61 Jernbaneforeningen |