Dronninglund Station (Drl), en artikel om Dronninglund Station




Dronninglund Station – Østvendsyssels jernbaneknudepunkt

Dronninglund Station var en vigtig del af jernbanen i Østvendsyssel og spillede en central rolle i områdets udvikling. Fra dens åbning i 1899 til dens nedlæggelse i 1968 fungerede stationen som et transportknudepunkt, der bidrog til byens vækst og gjorde Dronninglund til en af de mest betydningsfulde stationsbyer på Nørresundby-Sæby-Frederikshavn-banen.

Planerne om en jernbane gennem Østvendsyssel

Østvendsyssel havde længe ønsket en jernbaneforbindelse, men det var først efter vedtagelsen af Jernbaneloven af 8. maj 1894 – LOV nr. 88, at der kom økonomisk opbakning til projektet. En lokal komité blev nedsat for at sikre planlægningen af banen, og i november 1896 begyndte arbejdet med at anlægge jernbanen gennem området.

Den 26. september 1893 indkaldte Dronninglund sogneråd til et sognemøde, hvor beboerne blev spurgt om deres holdning til jernbanens linjeføring. Der var et bredt ønske om, at banen skulle føres gennem Dronninglund, og dette blev afgørende for byens fremtidige vækst.

Dronninglunds udvikling fra landsby til stationsby

I 1880 bestod Dronninglund kun af et enkelt hus, men udsigten til en kommende jernbane satte gang i en hurtig udvikling. Da byen blev udvalgt som station på den kommende Nørresundby-Sæby-Frederikshavn-bane, voksede den hurtigt til en rigtig stationsby.

Dronninglund blev den næstbetydeligste strækningsstation efter Sæby og tiltrak en række driftige virksomheder, et sygehus og et apotek. Jernbanen skabte øget handel og bedre transportmuligheder, hvilket gjorde byen attraktiv for nye beboere og virksomheder.

Dronninglund Station åbner i 1899

Den 18. juli 1899 blev Nørresundby-Sæby-Frederikshavn-banen indviet, og Dronninglund Station åbnede samtidig som en af de større stationer på strækningen.

Fra starten var stationen en vigtig mellemstation, hvor både passagerer og gods blev håndteret. Der var gode forbindelser til de omkringliggende byer, og stationen spillede en vigtig rolle i transporten af landbrugsvarer, byggematerialer og industrielt gods.

Sidebanen fra Ørsø til Aså i 1914

I 1914 blev Dronninglund Station endnu vigtigere, da der blev etableret en sidebane fra Ørsø til Aså, som åbnede den 11. november 1914.

Alle tog fra Aså blev kørt via Ørsø til Dronninglund, hvilket gjorde byen til et lille, men vigtigt jernbaneknudepunkt.

Aså mister betydning til Dronninglund

Før jernbanen blev anlagt, var Aså en af de mest driftige handelsbyer i Østvendsyssel. Derfor var der overvejelser om at føre jernbanen direkte til Aså, men valget faldt i stedet på Dronninglund.

Med åbningen af Sæbybanen ændrede forholdene sig drastisk. I løbet af 10-15 år voksede Dronninglund så hurtigt, at byen overhalede Aså som den vigtigste handelsby i området.

Jernbanen skabte en økonomisk og demografisk vækst, der gjorde Dronninglund til et regionalt centrum, mens Aså gradvist mistede sin tidligere betydning.

Dronninglund Stations rolle i lokaltrafikken

Gennem det meste af sin levetid havde Dronninglund Station et solidt trafikgrundlag. Stationen betjente både lokale pendlere, turister og godstransport.

Blandt de mest transporterede varer var landbrugsprodukter, korn, mejeriprodukter og brændsel. Jernbanen gjorde det lettere at sende varer til både Aalborg og Frederikshavn, hvilket styrkede det lokale erhvervsliv.

Nedlæggelsen af Dronninglund Station i 1968

Som mange andre privatbaner oplevede Nørresundby-Sæby-Frederikshavn-banen en stærk tilbagegang i passager- og godstransport i 1950'erne og 1960'erne.

I takt med at bilismen voksede, blev togtrafikken mindre rentabel, og flere mindre stationer blev lukket. Dronninglund Station var dog en af de mest betydningsfulde stationer på strækningen og forblev åben indtil den 31. marts 1968, hvor hele banen blev lukket.

Stationsbygningens skæbne

Efter stationens lukning i 1968 blev bygningen stående i et par år, men i 1969-1970 blev den revet ned for at gøre plads til en udvidelse af Stationsvej.

På stationens gamle grund blev der opført nye bygninger, herunder:
  • Sundhedshuset på Stationsvej 4 (bygget i 1972)
  • Supermarkedet Menu på Stationsvej 2 (bygget i 1970)
Dermed forsvandt de sidste fysiske spor af Dronninglund Station, men dens historie lever videre som en vigtig del af byens udvikling.

Dronninglund Station i dag

Selvom Dronninglund ikke længere har en station, er byens vækst og udvikling stadig tæt forbundet med jernbanens tid. De gamle stationsområder er i dag en del af byens infrastruktur, men minderne om stationens betydning lever videre hos ældre borgere og i lokalhistorien.


Stamdata for Dronninglund Station

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1969-1970
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseDrl
Højdeplacering over havet22,5 meter
GPS koordinater57.160538789318046,10.29456539242963


Dronninglund Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Nørresundby-Sæby-Frederikshavn Banen APB (Oprindelig: FFJ) 80,61899.07.181968.03.31





Billede af Dronninglund Station

Billede af Dronninglund Station.
Billede af Dronninglund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dronninglund Station.

Titel: - 1946 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Rørholt
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946
Note: Id: L01572_023.tif


Billeder af Dronninglund Station

Billede af Dronninglund Station.
Billede af Dronninglund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dronninglund Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronninglund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00403_003.tif


Billede af Dronninglund Station.
Billede af Dronninglund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dronninglund Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronninglund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00403_004a.tif


Billede af Dronninglund Station.
Billede af Dronninglund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dronninglund Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronninglund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00403_004d.tif


Google Street View af Dronninglund Station

Google Street View af Dronninglund Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Dronninglund Station

Historisk kort over Dronninglund Station
Kort over Dronninglund Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Dronninglund Station
Kort over Dronninglund Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Dronninglund Station
Kort over Dronninglund Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Dronninglund Station
Kort over Dronninglund Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Dronninglund Station
Kort over Dronninglund Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Dronninglund Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Nørresundby og Jernbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nørresundby og Jernbanen
P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen
2015
36


Sæbybanen: historiske træk og fortællinger
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sæbybanen: historiske træk og fortællinger
Arnold Andersen
1999
144
Dronninglund
Nord-Press
87-89109-62-7