Hestehaven Trinbræt (Hht), en artikel om Hestehaven Trinbræt
Hestehaven Trinbræt blev oprettet "på afbud", der hvor Høng-Tølløse Jernbane krydser Jyderupvej. Hestehaven Trinbræt blev placeret før Jyderupvej blev anlagt og lå ved den gamle vej, som gik nord/syd og forbi den vestlige gavl på gården: Hestehaven 6. Trinbrættet var placeret vest for vejen og syd for Høng-Tølløse Jernbane. Da Jyderupvej blev anlagt i 1977 kom den oprindelige placeringen af det nu nedlagte Hestehaven Trinbræt til at ligge øst for Jyderupvej.
Det var lige før Hestehaven Trinbræt aldrig blev til noget, men der var stor interesse for et trinbræt i 1926 hvor Høng-Tølløse Jernbane havde købt den første motorvogn.
I 1926 stillede sognerådene ønske om at beboerne langs banen fik bedre muligheder for at kunne bruge jernbanen. Banens ledelse gik med til at oprette flere enkelte holdepladser mellem banens stationer og behandlede ønsket om et trinbræt ved både Conradineslyst og ved Hestehaven. Høng-Tølløse Jernbane vurderede, at ét trinbræt mellem Skellebjerg og Ruds Vedby måtte være nok, og Høng-Tølløse Jernbane var mest interesseret i at oprette et trinbrættet ved Conradineslyst.
Høng-Tølløse Jernbane anmodede grev Otto Moltke på Conradineslyst om, at den private vej til gården kunne benyttes af passagerer, der skulle til og fra Conradineslyst Trinbræt. Grev Otto Moltke gav et venligt afslag og Høng-Tølløse Jernbane gik over til "plan B" og oprettede Hestehaven Trinbræt i december 1929.
Grev Otto Moltke skiftede dog senere mening og gav tilladelse til offentlig adgang til et trinbræt ved baneskæringen med hans vej og Conradineslyst Trinbræt blev oprettet i 1931.
Conradineslyst Trinbræt blev dog mere benyttet end Hestehaven Trinbræt og Hestehaven Trinbræt blev derfor nedlagt ved køreplansskiftet i maj 1974, mens Conradineslyst Trinbræt overlevede.
Conradineslyst Trinbræt lukkede dog til køreplansskiftet i maj 2003, da det på det tidspunkt ikke var rentabelt i drift.
Det var lige før Hestehaven Trinbræt aldrig blev til noget, men der var stor interesse for et trinbræt i 1926 hvor Høng-Tølløse Jernbane havde købt den første motorvogn.
I 1926 stillede sognerådene ønske om at beboerne langs banen fik bedre muligheder for at kunne bruge jernbanen. Banens ledelse gik med til at oprette flere enkelte holdepladser mellem banens stationer og behandlede ønsket om et trinbræt ved både Conradineslyst og ved Hestehaven. Høng-Tølløse Jernbane vurderede, at ét trinbræt mellem Skellebjerg og Ruds Vedby måtte være nok, og Høng-Tølløse Jernbane var mest interesseret i at oprette et trinbrættet ved Conradineslyst.
Høng-Tølløse Jernbane anmodede grev Otto Moltke på Conradineslyst om, at den private vej til gården kunne benyttes af passagerer, der skulle til og fra Conradineslyst Trinbræt. Grev Otto Moltke gav et venligt afslag og Høng-Tølløse Jernbane gik over til "plan B" og oprettede Hestehaven Trinbræt i december 1929.
Grev Otto Moltke skiftede dog senere mening og gav tilladelse til offentlig adgang til et trinbræt ved baneskæringen med hans vej og Conradineslyst Trinbræt blev oprettet i 1931.
Conradineslyst Trinbræt blev dog mere benyttet end Hestehaven Trinbræt og Hestehaven Trinbræt blev derfor nedlagt ved køreplansskiftet i maj 1974, mens Conradineslyst Trinbræt overlevede.
Conradineslyst Trinbræt lukkede dog til køreplansskiftet i maj 2003, da det på det tidspunkt ikke var rentabelt i drift.
Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Hestehaven Trinbræt
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hht |
Højdeplacering over havet | 45,3 meter |
GPS koordinater | 55.54217416203056,11.396227627688445 |
Hestehaven Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Billede af Hestehaven Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede
Billeder af Hestehaven Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede
Google Street View af Hestehaven Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Hestehaven Trinbræt
Kort over Hestehaven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hestehaven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hestehaven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hestehaven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hestehaven Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hestehaven Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |