Knudslund Privat Sidespor (Knt), en artikel om Knudslund Privat Sidespor




Knudslund Privat Sidespors Historie

I oktober 1927 fik ejeren af gården Knudslund etableret et privat sidespor i nærheden af gården. Sidesporet blev anlagt ved en bivej, der krydsede jernbanen i niveau, og blev tilgængeligt som en del af en aftale med DSB. Denne aftale indeholdt en bestemmelse om, at gården skulle stille to mand til assistance ved modtagelse af godsvogne fra Ringsted, hvis sporskiftet var sat mod Hvalsø. Dette skyldtes, at hovedparten af godstransporterne fra Knudslund var forventet at skulle sendes mod Ringsted. Håndrangering var en nødvendighed, og hvis mandskabet ikke var til stede ved ankomsten, blev vognene i stedet transporteret til Jystrup. Herfra kunne de senere blive returneret til Knudslund, dog med en ekstra udgift på 10 kr. pr. vogn.

Knudslund Trinbræt

Den 1. marts 1928 blev Knudslund Trinbræt oprettet. Initiativet blev taget dels på foranledning af gårdens ejer og de nærmest boende og dels af praktiske hensyn for beboere i den vestlige del af Kværkeby, som fik kortere vej til Knudslund Trinbræt end til Kværkeby Station. Dog var benyttelsen af trinbrættet aldrig overvældende. Statistikker viser, at der i 1930/31 blev solgt 2.112 billetter fra trinbrættet, men dette tal faldt til blot 709 solgte billetter i 1933/34, hvilket vidner om en markant nedgang i passagertrafikken.

Godstransport og Udvidelse af Sidesporet

Selvom persontrafikken var begrænset, blev sidesporet anvendt flittigt til transport af landbrugsprodukter. Dog genererede denne trafik ikke de store fragtindtægter for DSB. For at optimere brugen af sidesporet blev det fra 1931 muligt for flere gårdejere i området at benytte anlægget til godstransport. Dette skabte en vis øget aktivitet, men ikke i et omfang, der sikrede sidesporets fortsatte relevans på lang sigt.

Jernbanens Rolle i Landbrugstransport

Knudslund Privat Sidespor er et godt eksempel på, hvordan jernbanen i 1920'erne og 1930'erne spillede en central rolle i transport af landbrugsprodukter. Mange gårdejere var afhængige af denne type infrastruktur for at få deres varer transporteret effektivt til markedet. Dog blev konkurrencen fra lastbiler og vejbundet transport en stadig større udfordring, hvilket bidrog til en generel tilbagegang i anvendelsen af mindre sidespor som det ved Knudslund.

Knudslund Sidespors Historiske Betydning

Knudslund Privat Sidespor er en del af den jernbanehistorie, hvor landbruget og transportindustrien var tæt sammenkoblet. Sidesporet og trinbrættet fungerede i en periode som en vigtig transportløsning for lokalbefolkningen og landbrugssektoren. Dets historie er en påmindelse om de mange lokale jernbaneforbindelser, der engang var en livsnerve for befolkningen i landdistrikterne.


Stamdata for Knudslund Privat Sidespor

Byggeår1925
Åbnet1925.08.15
Nedlagt1936.05.15
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseKnt
Højdeplacering over havet38,8 meter
GPS koordinater55.460719,11.850951


Knudslund Privat Sidespor servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Midtbanen på Sjælland DSB 83,81925.08.151936.05.15





Billede af Knudslund Privat Sidespor

Billede af Knudslund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Knudslund Trinbræt har ligget her.
Billede af Knudslund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Knudslund Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2009
Download billede

Billeder af Knudslund Privat Sidespor

Billede af Knudslund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Knudslund Trinbræt har ligget her.
Billede af Knudslund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Knudslund Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juli 2023
Download billede

Billede af Knudslund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Knudslund Trinbræt har ligget her.
Billede af Knudslund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Knudslund Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2009
Download billede

Google Street View af Knudslund Privat Sidespor

Google Street View af Knudslund Trinbræt.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Knudslund Privat Sidespor

Historisk kort over Knudslund Privat Sidespor
Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Knudslund Privat Sidespor
Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Knudslund Privat Sidespor
Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Knudslund Privat Sidespor
Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Knudslund Privat Sidespor
Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Knudslund Privat Sidespor

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtbanen
Kurt Kristensen
2008
40


87-91109-16-7
MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød)
P. Thomassen
1977
143


Vestsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1978
103
København
J. Fr. Clausen
87-11-03879-9