Knudslund Privat Sidespor (Knt), en artikel om Knudslund Privat Sidespor
Knudslund Privat Sidespors Historie
I oktober 1927 fik ejeren af gården Knudslund etableret et privat sidespor i nærheden af gården. Sidesporet blev anlagt ved en bivej, der krydsede jernbanen i niveau, og blev tilgængeligt som en del af en aftale med DSB. Denne aftale indeholdt en bestemmelse om, at gården skulle stille to mand til assistance ved modtagelse af godsvogne fra Ringsted, hvis sporskiftet var sat mod Hvalsø. Dette skyldtes, at hovedparten af godstransporterne fra Knudslund var forventet at skulle sendes mod Ringsted. Håndrangering var en nødvendighed, og hvis mandskabet ikke var til stede ved ankomsten, blev vognene i stedet transporteret til Jystrup. Herfra kunne de senere blive returneret til Knudslund, dog med en ekstra udgift på 10 kr. pr. vogn.Knudslund Trinbræt
Den 1. marts 1928 blev Knudslund Trinbræt oprettet. Initiativet blev taget dels på foranledning af gårdens ejer og de nærmest boende og dels af praktiske hensyn for beboere i den vestlige del af Kværkeby, som fik kortere vej til Knudslund Trinbræt end til Kværkeby Station. Dog var benyttelsen af trinbrættet aldrig overvældende. Statistikker viser, at der i 1930/31 blev solgt 2.112 billetter fra trinbrættet, men dette tal faldt til blot 709 solgte billetter i 1933/34, hvilket vidner om en markant nedgang i passagertrafikken.Godstransport og Udvidelse af Sidesporet
Selvom persontrafikken var begrænset, blev sidesporet anvendt flittigt til transport af landbrugsprodukter. Dog genererede denne trafik ikke de store fragtindtægter for DSB. For at optimere brugen af sidesporet blev det fra 1931 muligt for flere gårdejere i området at benytte anlægget til godstransport. Dette skabte en vis øget aktivitet, men ikke i et omfang, der sikrede sidesporets fortsatte relevans på lang sigt.Jernbanens Rolle i Landbrugstransport
Knudslund Privat Sidespor er et godt eksempel på, hvordan jernbanen i 1920'erne og 1930'erne spillede en central rolle i transport af landbrugsprodukter. Mange gårdejere var afhængige af denne type infrastruktur for at få deres varer transporteret effektivt til markedet. Dog blev konkurrencen fra lastbiler og vejbundet transport en stadig større udfordring, hvilket bidrog til en generel tilbagegang i anvendelsen af mindre sidespor som det ved Knudslund.Knudslund Sidespors Historiske Betydning
Knudslund Privat Sidespor er en del af den jernbanehistorie, hvor landbruget og transportindustrien var tæt sammenkoblet. Sidesporet og trinbrættet fungerede i en periode som en vigtig transportløsning for lokalbefolkningen og landbrugssektoren. Dets historie er en påmindelse om de mange lokale jernbaneforbindelser, der engang var en livsnerve for befolkningen i landdistrikterne.Stamdata for Knudslund Privat Sidespor
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.08.15 |
Nedlagt | 1936.05.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Knt |
Højdeplacering over havet | 38,8 meter |
GPS koordinater | 55.460719,11.850951 |
Knudslund Privat Sidespor servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Midtbanen på Sjælland | DSB | 83,8 | 1925.08.15 | 1936.05.15 |
Billede af Knudslund Privat Sidespor

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2009 Download billede
Billeder af Knudslund Privat Sidespor

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2009 Download billede
Google Street View af Knudslund Privat Sidespor
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Knudslund Privat Sidespor

Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Knudslund Privat Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Knudslund Privat Sidespor
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtbanen Kurt Kristensen 2008 40 87-91109-16-7 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød) P. Thomassen 1977 143 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |