Ringsted Station (Rg), en artikel om Ringsted Station
Ringsted Station: Fra 1800-tallet til Moderne Højhastighedstog
Ringsted Station har spillet en vigtig rolle i Danmarks jernbanehistorie siden dens første station blev etableret i 1856 som en del af Vestbanens forlængelse mellem Roskilde og Korsør. Gennem årene har stationen undergået flere betydelige ændringer, herunder udvidelser i begyndelsen af 1900-tallet og senere moderniseringer for at imødekomme den voksende trafik og nye behov i takt med udviklingen af jernbanenettet.Vestbanen og Ringsteds Første Station
Vestbanen, der blev indviet som den første jernbane i Danmark mellem København og Roskilde i 1847, blev forlænget til Korsør den 27. april 1856. Det var i forbindelse med denne forlængelse, at Ringsted fik sin første station. Stationen blev formentlig bygget af det britiske ingeniørfirma Fox, Henderson & Co., men der er også en vis usikkerhed omkring, om arkitekten T.P. P. Watson var involveret.Den første station i Ringsted var en relativt stor bygning, der hurtigt blev et vigtigt trafikknudepunkt for både gods- og passagertransport. Fra stationen var der forbindelse til flere dagvognsruter, der blandt andet gik til Sydsjælland og Falster, hvilket understregede stationens betydning som en central transportterminal for regionen.
Udvidelser og Forandringer i 1900-tallet
I løbet af 1900-tallet blev det klart, at Ringsteds første station ikke længere kunne imødekomme de stigende behov. Den første verdenskrig havde skabt et øget pres på infrastrukturen, og stationen var blevet for lille og utidssvarende. Dette førte til omfattende planer om at udvide og modernisere stationen for at kunne håndtere den voksende trafikmængde.Som en del af disse udvidelser blev Køge-Ringsted Banen åbnet i 1917, hvilket yderligere øgede stationens betydning som et regionalt transportknudepunkt. I 1924 åbnede også den første etape af Midtbanen mellem Næstved og Ringsted. Denne nye strækning var en vigtig tilføjelse til Sjællands jernbanenet og bidrog til at lette transporten mellem det sydlige og centrale Sjælland.
Ringsteds Anden Station: En Ny Begyndelse
Som led i anlæggelsen af den Sjællandske Midtbane blev Ringsteds første station revet ned i 1924 for at gøre plads til en ny, større stationsbygning. Denne anden stationsbygning, som stadig er i brug i dag, blev åbnet samtidig med Midtbanens første etape den 1. juni 1924. Stationen var en del af det omfattende projekt med at anlægge Midtbanen, der skulle forbinde Ringsted med Hvalsø mod nord og Næstved mod syd.Den nordlige del af Midtbanen, der blev åbnet i 1925, forbandt Ringsted med Hvalsø og blev senere forlænget til Frederikssund i 1928. Desværre viste denne strækning sig at være mindre succesfuld, og allerede i 1936 blev den nordlige del af Midtbanen nedlagt. Trods denne lukning fortsatte strækningen mellem Ringsted og Næstved med at være en vigtig del af jernbanenettet og indgår i dag som en del af Sydbanen til Nykøbing Falster.
Køge-Ringsted Banen og Dens Historiske Rolle
Køge-Ringsted Banen spillede også en vigtig rolle i Ringsted Stations historie. Denne strækning åbnede den 4. august 1917 og gjorde det muligt at forbinde Ringsted med Køge. Banen var en vigtig forbindelse for både gods- og passagertransport, men den blev nedlagt den 31. marts 1963 på grund af faldende passagertal og konkurrencen fra vejtrafikken.Selvom Køge-Ringsted Banen ikke længere eksisterer, var den en vigtig del af det regionale transportnetværk i flere årtier og bidrog til at cementere Ringsted Stations rolle som et centralt knudepunkt for jernbanetrafik i regionen.
Modernisering og Højhastighedsbane
I takt med at jernbanetransporten udviklede sig gennem det 20. og 21. århundrede, var der behov for yderligere modernisering af infrastrukturen. Et af de største projekter, der har haft indflydelse på Ringsted Station i nyere tid, er anlæggelsen af en ny højhastighedsbane mellem København og Ringsted via Køge Nord.Denne nye bane, der blev indviet den 31. maj 2019, blev anlagt af Banedanmark for at forbedre forbindelserne mellem København og den vestlige del af Sjælland. Højhastighedsbanen er designet til at kunne håndtere tog, der kører op til 250 km/t, og reducerer rejsetiden mellem København og Ringsted betydeligt. Den nye forbindelse via Køge Nord har givet passagererne en hurtigere og mere effektiv rejseoplevelse, samtidig med at den har lettet noget af presset på den eksisterende jernbaneinfrastruktur.
Ringsted Station i Dag
Den nuværende stationsbygning fra 1924 er stadig i brug og er blevet tilpasset tidens behov. Selvom mange af de gamle banestrækninger, såsom Midtbanens nordlige del og Køge-Ringsted Banen, er blevet nedlagt, fortsætter Ringsted med at spille en vigtig rolle i det danske jernbanenet. Med indvielsen af højhastighedsbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er stationens betydning som et regionalt knudepunkt blevet styrket yderligere.Stationens opsætning har dog i det store og hele forblevet den samme, selvom de moderne tog og højhastighedsbanen har ført til en større effektivitet i afviklingen af togtrafikken. Stationen betjener både regionale tog og internationale forbindelser, hvilket gør den til et vigtigt stop for både pendlere og rejsende.
Fremtidige Perspektiver for Ringsted Station
Med den nye højhastighedsbane er Ringsted Station godt positioneret til at håndtere fremtidens transportbehov. Banedanmark har i de seneste år arbejdet på at forbedre infrastrukturen, og med højhastighedsforbindelsen er Ringsted blevet en vigtig del af forbindelsen mellem København og resten af Sjælland.Stationens centrale placering og dens tilknytning til både regionale og internationale jernbaneforbindelser betyder, at den vil forblive en vigtig del af Danmarks transportnet i mange år fremover. Samtidig vil stationens historiske betydning fortsat være en del af dens identitet, mens den tilpasser sig fremtidens krav om hurtigere og mere effektiv transport.
Ringsted Station har haft en central rolle i udviklingen af Sjællands jernbanenet siden midten af 1800-tallet. Fra den første station, der blev bygget som en del af Vestbanen i 1856, til den nuværende stationsbygning fra 1924, har Ringsted Station været vidne til store forandringer inden for jernbanetransporten. Med anlæggelsen af højhastighedsbanen i 2019 er stationens rolle som et vigtigt knudepunkt blevet styrket yderligere, og den vil fortsat være en central del af Danmarks jernbaneinfrastruktur i fremtiden.
Stamdata for Ringsted Station
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.06.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Jernbanevej 1, 4100 Ringsted |
Stednavneforkortelse | Rg |
Højdeplacering over havet | 38,0 meter |
GPS koordinater | 55.438347,11.786426 |
Oversigt over andre stationer fra Ringsted
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ringsted Station (Rg) | Ringsted Station: Fra 1800-tallet til Moderne Højhastighedst... | |
Ringsted Station (Rg) [1856-1924] | Ringsted Station: Fra Første Station til Midtbanens Knudepun... |
Ringsted Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Ringsted | DSB | 60,0 | 2019.06.01 | I drift |
Køge-Ringsted Banen | KRB | 33,2 | 1917.08.04 | 1963.03.31 |
Midtbanen på Sjælland | DSB | 83,8 | 1925.08.15 | 1936.05.15 |
Ringsted-Næstved | DSB | 26,8 | 1924.06.01 | I drift |
Roskilde-Korsør | DSB | 77,0 | 1856.04.27 | I drift |
Vestbanen på Sjælland | DSB | 108,3 | 1847.06.27 | I drift |
BBR Data for Ringsted StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:07:58 | |
BBR Højde over havet | 38,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.43838975,11.78647157 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1877 |
BBR Bebygget areal i alt | 188 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 188 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 188 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Ringsted StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Ringsted |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Rg |
Afsnits GPS koordinater | 55.43819063,11.78663708 |
Billede af Ringsted Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2022 Download billede
Billeder af Ringsted Station
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ringsted Station.
Titel:- 1956 - Ringsted Station
Sted:Danmark, Sjælland, Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02147_016.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ringsted Station.
Titel:- 1946-1969 - Ringsted Station
Sted:Danmark, Sjælland, Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_02834.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. november 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. november 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. november 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. august 2022 Download billede
Google Street View af Ringsted Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 4. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Ringsted Station
Kort over Ringsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Ringsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Ringsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Ringsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Ringsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ringsted Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Køge-Ringsted Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 20) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 115 Dansk Jernbane-Klub |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Køge-Ringsted Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 55) Thomas Nørgaard Olesen 2004 160 Dansk Jernbane-Klub 8787050374 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Midtbanen Kurt Kristensen 2008 40 87-91109-16-7 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød) P. Thomassen 1977 143 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Sydøstsjællandske jernbaner Niels Jensen 1979 96 København J. Fr. Clausen 87-11-03935-3 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |