Tyvelse Trinbræt (Tyt), en artikel om Tyvelse Trinbræt
Tyvelse Trinbræts Historie
Tyvelse Trinbræt var et beskedent, men vigtigt stoppested, der spillede en central rolle for beboerne i Tyvelse landsby og de omkringliggende områder. Trinbrættet blev bygget i 1928 efter en ansøgning fra lokalbefolkningen, der ønskede bedre transportforbindelser. Det åbnede officielt for offentligheden den 1. april samme år og gav beboerne mulighed for at rejse mere bekvemt til og fra deres landsby.Beliggenhed og Infrastruktur
Tyvelse Trinbræt lå knap to kilometer fra Tyvelse landsby og var placeret ved en vej, der førte over banen til Glumsø-Vetterslev landevejen. Dette gjorde det let tilgængeligt for lokalbefolkningen. Der blev anlagt perroner over banegrøfterne samt opsat et par simple venteskure, som var lukkede og kunne beskytte passagererne mod vejrliget. Trods sin enkle opbygning blev trinbrættet hurtigt populært og flittigt benyttet.Passagertrafik og Populæritet
Mellem 1929 og 1932 blev der solgt over 5.000 billetter årligt fra Tyvelse Trinbræt. Dette gjorde det til det mest benyttede af samtlige trinbrætter langs Midtbanen. Den høje passagermængde skyldtes sandsynligvis trinbrættets bekvemme beliggenhed i forhold til landsbyen og den forholdsvis høje frekvens af togtrafik på strækningen.Trinbrættets Overlevelse og Senere Nedlæggelse
I modsætning til mange andre trinbrætter undgik Tyvelse Trinbræt at blive nedlagt i 1955, da DSB gennemførte en omfattende oprydning af mindre stoppesteder. Imidlertid blev trinbrættet alligevel nedlagt den 26. maj 1962 som led i moderniseringen og forenklingen af jernbanestrækningen. Nedlæggelsen markerede afslutningen på Tyvelse Trinbræts relativt korte, men betydningsfulde eksistens i lokalsamfundets transporthistorie.Stamdata for Tyvelse Trinbræt
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.04.01 |
Nedlagt | 1962.05.26 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Tyt |
Højdeplacering over havet | 35,1 meter |
GPS koordinater | 55.375918,11.713423 |
Tyvelse Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Midtbanen på Sjælland | DSB | 83,8 | 1925.08.15 | 1936.05.15 |
Ringsted-Næstved Jernbane | DSB | 26,8 | 1924.06.01 | I drift |
Billede af Tyvelse Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Billeder af Tyvelse Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Google Street View af Tyvelse Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Tyvelse Trinbræt

Kort over Tyvelse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tyvelse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tyvelse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Tyvelse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Tyvelse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Tyvelse Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød) P. Thomassen 1977 143 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |