Tørring Station (Tø), en artikel om Tørring Station
Tørring Station – Fra Smalsporet Privatbane til Trafikalt Knudepunkt
Tørring Station var en central del af den jernbaneinfrastruktur, der forbandt Horsens med de mindre byer i oplandet. Stationen fungerede som endestation på den smalsporede privatbane Horsens-Tørring fra banens åbning den 1. december 1891 og frem til den 16. maj 1929, hvor banen blev forlænget til Thyregod. Selvom Tørring derefter blev en mellemstation, forblev den et vigtigt transportcentrum i lokalområdet. Banen oplevede flere omstruktureringer, men blev til sidst nedlagt i 1962, og stationsbygningen blev revet ned i 1978.Den Smalsporede Horsens-Tørring Bane
Da Horsens-Tørring banen åbnede i 1891, var den en smalsporet jernbane med en sporvidde på 1000 mm. Dette var en forholdsvis almindelig sporvidde for privatbaner i Danmark i slutningen af 1800-tallet, da det var billigere at anlægge smalsporede jernbaner sammenlignet med normalspor på 1435 mm.Den smalle sporvidde førte dog til en række udfordringer, især ved omlæsning af gods. Alt gods, der blev transporteret på banen, måtte omlæsses til normalsporede vogne i Horsens, hvilket var tidskrævende og ineffektivt. Dette problem blev en væsentlig faktor i beslutningen om at forlænge banen og samtidig omlægge den til normalspor.
Forlængelsen til Thyregod og Omlægning til Normalspor
Den 16. maj 1929 blev Horsens-Tørring banen forlænget til Thyregod, hvilket muliggjorde en forbindelse til den landsdækkende jernbane via den normalsporede Vejle-Holstebro bane. I forbindelse med forlængelsen blev banen også omlagt til normalspor, hvilket løste problemerne med omlæsning af gods i Horsens. Ved denne ændring skiftede driftsselskabet navn fra Horsens-Tørring Banen (HTB) til Horsens Vestbaner, som nu omfattede en længere rute og bedre forbindelser til det nationale jernbanenet. Selvom Tørring ikke længere var endestation, forblev den et vigtigt trafikalt centrum i lokalområdet, da byen fortsat havde en stor mængde passager- og godstransport.Sammenlægning til Horsens Privatbaner
Trods omlægningen til normalspor og forlængelsen af banen forblev driften økonomisk udfordret. Privatbaner i Danmark oplevede i midten af det 20. århundrede øget konkurrence fra vejtransport, hvilket resulterede i faldende passager- og godsmængder. I et forsøg på at styrke driften blev Horsens Vestbaner i 1951 fusioneret med de øvrige Horsens-baner under navnet Horsens Privatbaner. Formålet med sammenlægningen var at skabe en mere økonomisk bæredygtig driftsstruktur, men trods denne indsats fortsatte underskuddet med at vokse.Nedgradering til Godsbane i 1957
Den 31. december 1957 blev Tørringbanen nedlagt som passagerbane og omdannet til en ren godsbane. På dette tidspunkt var privatbanernes storhedstid forbi, og de fleste mindre jernbaner i Danmark var enten blevet nedlagt eller omstillet til godstransport. For at imødekomme nogle af lokalområdets trafikale behov blev der dog indført en uofficiel praksis, hvor godstogene tillod passagerer at rejse med, selvom der ikke længere var en officiel passagerdrift. Dette betød, at det stadig var muligt at tage toget til Tørring, selvom rejsetiden var langsommere end tidligere.Nedlæggelse af Tørringbanen i 1962
Den 31. marts 1962 blev Tørringbanen endeligt nedlagt, da godstransporten ikke længere var tilstrækkelig til at opretholde driften. Jernbanen blev erstattet af rutebildrift, hvilket var blevet en mere fleksibel og økonomisk transportløsning for lokalbefolkningen.Stationens Efterliv og Nedrivning
Efter jernbanens nedlæggelse blev Tørring Station omdannet til rutebilstation, hvilket fortsatte dens rolle som transportcentrum i området. Stationsbygningen stod dog ikke for evigt. I 1978 blev bygningen revet ned, da den ikke længere var nødvendig for den lokale infrastruktur. Tørring Remise, som tidligere havde fungeret som værksted og opbevaringsområde for togene, blev allerede revet ned i 1949, hvilket markerede begyndelsen på afviklingen af stationens faciliteter.Stamdata for Tørring Station
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891.12.01 |
Nedlagt | 1962.03.31 |
Nedrevet | 1978 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Stednavneforkortelse | Tø |
Højdeplacering over havet | 60,0 meter |
GPS koordinater | 55.84979909128078,9.482357720001787 |
Tørring Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Horsens-Thyregod Banen | HV | 47,3 | 1929.05.16 | 1962.03.31 |
Horsens-Tørring Banen | HV (Oprindelig: HTB) | 27,8 | 1891.12.01 | 1962.03.31 |
Billede af Tørring Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tørring Station.
Titel: - 1948-1952 - Tørring Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, 7160 Tørring
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 7
Lokalitet: Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL28-A1_105_027.tif
Billeder af Tørring Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tørring Station.
Titel: - 1959 - Tørring Station
Person: Bygningsnavn: Nedrevet
Sted: Danmark, Jylland, Tørring
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07993_007.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tørring Station.
Titel: - 1956 - Tørring Stationsby
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tørring
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Tørring Stationsby
Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Tørring Stationsby set fra øst mod vest. i forgrunden, ca.
midt i billedet ses banelinjen der fortsætter forbi Marensminde
(Marievej 2), en del have-lodder (J.P. Nielsens vej ) hen til stations
området, videre over byen hovedgade (Bredgade), over Slårup å og
videre mod Thyregod over Vonge og en del trinbrætter.
Id: B01664_001.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tørring Stations varehus.
Titel: - 1948-1952 - Postvej
Person: Bygningsnavn: Nedrevet
Sted: Danmark, Jylland, 7160 Tørring
Vejnavn: Postvej
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL28-A1_105_026.tif
Google Street View af Tørring Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Tørring Station

Kort over Tørring Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tørring Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tørring Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Tørring Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Tørring Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Tørring Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962 Vigand Rasmussen 2004 108 Smørum Bane Bøger Aps 9788791434006 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Horsens privatbaner Hardy Nikolajsen 2016 208 Danmark Hardy Nikolajsen 978-87-999060-0-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Horsens Tørring Banen (Dansk Jernbane-Klub: 31) B. Wilcke og P. Thomassen 1973 80 Herfølge Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |