Glumsø Station (Gz) [1924-2020], en artikel om Glumsø Station
Glumsø Station, som blev bygget og åbnet den 1. juni 1924, stod som et symbol på modernitet og forbedret infrastruktur i det sydsjællandske landskab. Trods store forventninger til stationen som det største og bedste knudepunkt langs Midtbanen på Sjælland, blev dens rolle og betydning i lokalsamfundet ikke helt som forventet.
Glumsø var en landsby med over 500 indbyggere på åbningsdagen, havde håbet på en mere central placering af jernbanen, der ville have øget dens betydning som handelscentrum. Desværre fik Glumsø Station ikke den forventede interesse fra hverken befolkningen eller postvæsenet. Postekspeditionen forblev i byens centrum, mindre end en kilometer vest for stationen, og dette gjorde, at stationens potentiale som et centralt knudepunkt for lokalsamfundet blev begrænset.
Stationsbygningen er tegnet af arkitekten K.T. Seest og rummede to lejligheder - en større for stationsforstanderen og en mindre til en assistent. Trods moderne bekvemmeligheder var faciliteterne begrænsede, og vaske-, brændsels- og klosetrum var placeret i et udhus. Til trods for sin størrelse og kapacitet forventede postvæsenet ikke at etablere en postekspedition på stationen.
Selvom Glumsø Station havde krydsningsspor og et varehus, blev godstransporter på stationen aldrig omfattende. Privat fragt og virksomhedernes egne køretøjer sørgede for størstedelen af transporterne, mens persontrafikken heller ikke blev imponerede i betragtning af byens størrelse. Rutebiler og dagvogne konkurrerede om passagererne, og Glumsø Station blev aldrig det centrale transportknudepunkt, som man havde håbet på.
I 2020 blev Glumsø Station nedlagt som led i moderniseringen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved. Den blev erstattet af et nyt trinbræt, der blev opført med en ny gangbro og perroner lidt syd for de gamle. Denne ændring markerede afslutningen på Glumsø Stations æra som et centralt transportknudepunkt og et symbol på jernbanens rolle i at forbinde lokalsamfundene på tværs af landskabet.
Ifm. at Banedanmark er i fuld gang med klargøring af Ringsted-Femern Banen har man nedlagt Glumsø Station og etableret Glumsø Trinbræt som en del af opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved. Glumsø Trinbræt er opført med en ny gangbro ca. 100 meter syd for den gamle gangbro og perronerne er etableret ca. 200 meter syd for de gamle perroner ved Glumsø Station.
Ombygningen af Glumsø Trinbræt:
• Byggeperiode: marts 2020 – november 2020
• Perronerne flyttes 200 meter syd for den gamle Glumsø Station
• Ny gangbro over sporene etableres 100 meter syd for den gamle gangbro
• Ny forplads med afsætningsplads, bussluse og cykelparkering tæt på perronen
• Nye læskærme og rejsekortstandere
• Støjskærm ud mod by-siden af stationen
Glumsø Trinbræt blev den 29. november 2020 indviet virtuelt pga. Coronasituationen.
Glumsø var en landsby med over 500 indbyggere på åbningsdagen, havde håbet på en mere central placering af jernbanen, der ville have øget dens betydning som handelscentrum. Desværre fik Glumsø Station ikke den forventede interesse fra hverken befolkningen eller postvæsenet. Postekspeditionen forblev i byens centrum, mindre end en kilometer vest for stationen, og dette gjorde, at stationens potentiale som et centralt knudepunkt for lokalsamfundet blev begrænset.
Stationsbygningen er tegnet af arkitekten K.T. Seest og rummede to lejligheder - en større for stationsforstanderen og en mindre til en assistent. Trods moderne bekvemmeligheder var faciliteterne begrænsede, og vaske-, brændsels- og klosetrum var placeret i et udhus. Til trods for sin størrelse og kapacitet forventede postvæsenet ikke at etablere en postekspedition på stationen.
Selvom Glumsø Station havde krydsningsspor og et varehus, blev godstransporter på stationen aldrig omfattende. Privat fragt og virksomhedernes egne køretøjer sørgede for størstedelen af transporterne, mens persontrafikken heller ikke blev imponerede i betragtning af byens størrelse. Rutebiler og dagvogne konkurrerede om passagererne, og Glumsø Station blev aldrig det centrale transportknudepunkt, som man havde håbet på.
I 2020 blev Glumsø Station nedlagt som led i moderniseringen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved. Den blev erstattet af et nyt trinbræt, der blev opført med en ny gangbro og perroner lidt syd for de gamle. Denne ændring markerede afslutningen på Glumsø Stations æra som et centralt transportknudepunkt og et symbol på jernbanens rolle i at forbinde lokalsamfundene på tværs af landskabet.
Ifm. at Banedanmark er i fuld gang med klargøring af Ringsted-Femern Banen har man nedlagt Glumsø Station og etableret Glumsø Trinbræt som en del af opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved. Glumsø Trinbræt er opført med en ny gangbro ca. 100 meter syd for den gamle gangbro og perronerne er etableret ca. 200 meter syd for de gamle perroner ved Glumsø Station.
Ombygningen af Glumsø Trinbræt:
• Byggeperiode: marts 2020 – november 2020
• Perronerne flyttes 200 meter syd for den gamle Glumsø Station
• Ny gangbro over sporene etableres 100 meter syd for den gamle gangbro
• Ny forplads med afsætningsplads, bussluse og cykelparkering tæt på perronen
• Nye læskærme og rejsekortstandere
• Støjskærm ud mod by-siden af stationen
Glumsø Trinbræt blev den 29. november 2020 indviet virtuelt pga. Coronasituationen.
Stamdata for Glumsø Station [1924-2020]
Byggeår | 1919 |
Åbnet | 1924.06.01 |
Nedlagt | 2020.11.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Stationsvej 9, 4171 Glumsø |
Stednavneforkortelse | Gz |
Højdeplacering over havet | 30,7 meter |
GPS koordinater | 55.353526,11.695307 |
Oversigt over andre stationer fra Glumsø
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Glumsø Trinbræt (Gz) | Glumsø Station, som blev bygget og åbnet den 1. juni 1924, s... | |
Glumsø Station (Gz) [1924-2020] | Glumsø Station, som blev bygget og åbnet den 1. juni 1924, s... |
Glumsø Station [1924-2020] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Midtbanen på Sjælland | DSB | 83,8 | 1925.08.15 | 1936.05.15 |
BBR Data for Glumsø Station [1924-2020]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:55 | |
BBR Højde over havet | 30,7 meter |
BBR GPS koordinater | 55.35352752,11.69536866 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1919 |
BBR Bebygget areal i alt | 384 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 192 m2 |
BBR Samlet boligareal | 216 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 192 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Banedanmarks Data for Glumsø Station [1924-2020]Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Glumsø |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Gz |
Afsnits GPS koordinater | 55.35350729,11.69566047 |
Billede af Glumsø Station [1924-2020]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Billeder af Glumsø Station [1924-2020]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Glumsø Station.
Titel:- 1936-1938 - Glumsø Station
Bygningsnavn:Glumsø Station
Sted:Danmark, Sjælland, Glumsø
Vejnavn:Stationsvej
Husnummer:9
Lokalitet:Glumsø
Postnummer:4171
By:Glumsø
Sogn:Glumsø
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1938
Id:L00508_032.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. april 2009 Download billede
Google Street View af Glumsø Station [1924-2020]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Glumsø Station [1924-2020]
Kort over Glumsø Station [1924-2020] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Glumsø Station [1924-2020] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Glumsø Station [1924-2020] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Glumsø Station [1924-2020] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Glumsø Station [1924-2020] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Glumsø Station [1924-2020]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | MIDTBANEN - (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-(Hillerød) P. Thomassen 1977 143 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |