Mollerup Trinbræt med Sidespor (Mo), en artikel om Mollerup Trinbræt med Sidespor
Mollerup Trinbræt med Sidespor – En Historisk Perle på Mariager-Fårup-Viborg Jernbane
Mollerup Trinbræt med sidespor blev etableret som en del af den sidste store jernbaneforlængelse i Danmark, da Fårup-Viborg-banen blev forlænget til Mariager. Denne strækning åbnede officielt den 1. juli 1927 og var en af de sidste danske jernbaner, der blev anlagt i en tid, hvor bilismen var begyndt at tage over.Mollerup Trinbræt var en af de mere specielle jernbanestationer på strækningen, da den, udover at fungere som et trinbræt for passagerer, også havde et offentligt sidespor og stykgodsekspedition.
Trinbrættet fik en smuk træbygning med store vinduer og tegltag, og på perronen blev der opsat et trinbrætssignal, som passagererne kunne benytte for at signalere til lokomotivføreren, at de ønskede at stige på toget.
En Usædvanlig Jernbanestation
Mollerup Trinbræt var ikke enestående i sin konstruktion, men var en del af en usædvanlig konstellation på Fårup-Viborg-strækningen. Der var hele syv trinbrætter på denne del af banen, som havde både passagertrafik og stykgodsekspedition – en sjældenhed i dansk jernbanehistorie.Stykgodsekspeditionen blev dog først etableret i 1928, året efter trinbrættets åbning, og blev administreret af personalet på den nærliggende Ørum Station.
Selvom trinbrættet lå fjernt og isoleret, betød dette, at der ikke var behov for en fastansat medarbejder til at håndtere godstransporterne. Personalet fra Ørum Station tog sig af ekspeditionen, hvilket var en mere økonomisk løsning.
Trafik og Funktion på Mollerup Trinbræt
Mollerup Trinbræt spillede en vigtig rolle for både passagerer og gods i området. Især landmænd og lokale virksomheder benyttede jernbanen til at transportere:- Landbrugsvarer
- Foderstoffer
- Maskiner og reservedele
- Småpakker og andre stykgodstransporter
Men udviklingen inden for vejtransport og den stigende anvendelse af lastbiler og privatbiler betød, at jernbanens betydning gradvist blev mindre.
Lukningen af Mollerup Trinbræt
Den 29. maj 1965 blev persontrafikken på Fårup-Viborg-strækningen officielt nedlagt, hvilket også betød slutningen på passagertrafikken ved Mollerup Trinbræt.Stykgodsekspeditionen blev officielt opretholdt frem til 31. marts 1966, men det er uklart, hvor meget trafik der faktisk blev ekspederet i denne periode. Det mest sandsynlige er, at Mollerup Trinbræt i denne tid kun fungerede som et punkt for vognladningsgods, indtil nedlæggelsen af jernbanestrækningen blev en realitet.
Efter lukningen i 1966 blev både trinbrættet og ventebygningen fjernet kort tid efter, og der findes i dag ingen spor af det tidligere stationsområde.
Mollerup Trinbræt i Dag
I dag er området omkring Mollerup Trinbræt helt ændret, og der er ikke længere nogen fysiske spor af det tidligere trinbræt eller sidespor. Kun gamle kort og billeder vidner om den tid, hvor toget havde en vigtig funktion i lokalområdet.Stamdata for Mollerup Trinbræt med Sidespor
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1966 |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Mo |
Højdeplacering over havet | 37,5 meter |
GPS koordinater | 56.494797,9.675335 |
Mollerup Trinbræt med Sidespor servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Faarup-Viborg Jernbane | MFVJ | 38,7 | 1927.07.01 | 1966.03.31 |
Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor.
Titel: Flarupvej 14 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Mollerup
Vejnavn: Flarupvej
Husnummer: 14
Lokalitet: Mollerup
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01428_055.tif
Billeder af Mollerup Trinbræt med Sidespor

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor.
Titel: Flarupvej 14 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Mollerup
Vejnavn: Flarupvej
Husnummer: 14
Lokalitet: Mollerup
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01428_055.tif
Google Street View af Mollerup Trinbræt med Sidespor
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Mollerup Trinbræt med Sidespor

Kort over Mollerup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Mollerup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Mollerup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Mollerup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Mollerup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Mollerup Trinbræt med Sidespor
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53) Anders Riis 2009 256 Dansk Jernbane-Klub 978-87-87050-59-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |