Randers Privatbanestation, en artikel om Randers Privatbanestation
Hadsundbanegården i Randers
Da Randers-Hadsund Jernbane åbnede i 1883, blev der naturligvis etableret en station i Randers for at betjene banen. Denne station, kendt som Hadsundbanegården, lå i Fischersgade, hvor et stort parkeringshus er placeret i dag. Fischersgade blev anlagt specifikt som adgangsvej til stationen, hvilket understreger dens betydning for den lokale infrastruktur.Hadsundbanegården spillede en central rolle i jernbanetrafikken mellem Randers og Hadsund. Dog var placeringen tæt på Gudenåen og havnen problematisk, da stationen gentagne gange blev ramt af oversvømmelser. I flere tilfælde stod der op til en meter vand i kontorerne, hvilket skabte store driftsmæssige udfordringer for banen.
Oversvømmelser og Midlertidige Løsninger
De gentagne oversvømmelser gjorde det nødvendigt at finde alternative løsninger, når Hadsundbanegården blev ubrugelig. I disse tilfælde blev Dronningborg trinbræt ofte benyttet som endestation, hvilket dog ikke var en optimal løsning for passagererne.De uforudsigelige oversvømmelser skabte store gener for både personale og rejsende, og det stod klart, at en mere hensigtsmæssig station var nødvendig for at sikre en stabil drift af Randers-Hadsund Jernbane.
Afstanden til Statsbanegården og Behovet for Forbindelsesspor
Hadsundbanegården lå et godt stykke fra Randers Statsbanegård, hvilket betød, at der ikke var en direkte forbindelse mellem de to stationer. Dette var en ulempe, da passagerer, der skulle videre med statsbanetog, måtte transportere sig selv mellem de to stationer.For at afhjælpe dette problem blev der i 1951 etableret et forbindelsesspor mellem Hadsundbanegården og statsbanegården. Dette spor gjorde det muligt for persontogene at køre direkte mellem de to stationer, hvilket forbedrede forbindelsen betydeligt.
Opførelsen af Randers Privatbanestation
I forlængelse af etableringen af forbindelsessporet blev der i 1952 bygget en ny station, Randers Privatbanestation, også kendt som Randers P Station. Denne station erstattede Hadsundbanegården, hvilket betød, at man nu havde en mere strategisk placeret station med bedre infrastruktur.Randers P Station blev anlagt øst for Rosenørnsgade på den tidligere remisegrund. Placeringen gjorde det muligt at integrere stationen bedre med det eksisterende jernbanenet, og samtidig undgik man de store problemer med oversvømmelser, som Hadsundbanegården havde lidt under.
Salg og Nedrivning af Hadsundbanegården
Efter Randers P Stations åbning blev Hadsundbanegården hurtigt overflødig. I 1953 blev bygningen solgt til Randers Fragtmandshal, som senere solgte den videre. I 1968 blev den gamle stationsbygning revet ned, hvilket markerede afslutningen på en æra.Randers P Station fungerede herefter som den primære station for Randers-Hadsund Jernbane indtil banens lukning. Den nye placering og forbedrede forbindelser gjorde det lettere for passagerer og gods at benytte jernbanen, hvilket var et vigtigt skridt i optimeringen af jernbanedriften i området.
Stamdata for Randers Privatbanestation
Byggeår | 1952 |
Åbnet | 1952 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Efter 1976 |
Højdeplacering over havet | 2,2 meter |
GPS koordinater | 56.461057,10.044472 |
Oversigt over andre stationer fra Randers
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Randers Privatbanestation | Hadsundbanegården i RandersDa Randers-Hadsund Jernbane åbned... | |
Hadsundbanegården (Randers) Station | Hadsundbanegården (Randers) – En Privatbanestation i Hjertet... | |
Randers Station (Rd) | Randers Station var knudepunkt for jernbanerne Randers-Ålbor... |
Randers Privatbanestation servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Randers-Hadsund Jernbane | RHJ | 41,8 | 1883.10.10 | 1969.03.31 |
Billede af Randers Privatbanestation

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2022 Download billede
Billeder af Randers Privatbanestation

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2022 Download billede
Google Street View af Randers Privatbanestation
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 4. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Randers Privatbanestation

Kort over Randers Privatbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Randers Privatbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Randers Privatbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Randers Privatbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Randers Privatbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Randers Privatbanestation
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane Heino Wessel Hansen 2021 440 Nordjyske Museer 978-87-92687-40-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Randers-Hadsund Jernbanes jernbane- og posthistorie : 10. oktober 1883-31. marts 1969 Søren Chr. Jensen 1993 134 Tricolor 87-984756-0-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |