Gedser Station (Ge), en artikel om Gedser Station
Gedser Station – Danmarks Sydligste Jernbanestation
Gedser Station blev opført i 1903 som endestation for Gedserbanen. Bygningen blev tegnet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, der også stod bag flere af Danmarks mest ikoniske stationsbygninger.Arkitektonisk er Gedser Station en markant bygning med en imponerende stationshal, udstyret med tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene, hvilket gav passagererne ly for vind og vejr, mens de ventede på færge- eller togforbindelser.
Gedser Station fungerede som endestation for togforbindelsen mellem København og Gedser, hvorfra der var videre færgeforbindelser til Tyskland. Stationen spillede derfor en vigtig rolle i den internationale togtrafik, især for rejsende mellem Danmark og Tyskland.
Gedserbanens Betydning for Færgetrafikken
Gedserbanen blev hurtigt en vigtig del af den internationale trafik mellem Skandinavien og Centraleuropa. Passagerer, post og gods blev transporteret via tog fra København til Gedser, hvor færgerne sejlede videre til Warnemünde i Tyskland.Forbindelsen mellem Gedser og Tyskland var en central del af rejsevejen mellem København og Berlin, og stationen fungerede som et vigtigt knudepunkt for de rejsende. Færgetrafikken gjorde Gedser til en af Danmarks vigtigste transitstationer, særligt i perioden op til og efter Anden Verdenskrig.
Lukningen af Gedser Station
Efterhånden som bilisme og flytrafik overtog en større del af passagertransporten, faldt betydningen af Gedserbanen. Den 12. december 2009 blev Gedser Station officielt lukket i forbindelse med køreplansskiftet 2009/10.Siden stationens lukning har bygningen fortsat været i brug under navnet "SCANDLINES PORTALEN", hvor den fungerer som en del af færgeterminalen i Gedser. I 2012 gennemgik stationen en omfattende renovering for at tilpasse den til den nye funktion.
Selvom stationsbygningen stadig er velbevaret, trænger den til en opfriskning, men den bruges fortsat aktivt og fungerer godt i sin nye rolle som en del af færgeterminalens faciliteter.
Gedser Remise og Bevaringsindsatsen
I 1986 annoncerede DSB, at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Dette skabte bekymring blandt jernbaneentusiaster, der ønskede at bevare områdets historiske værdi. En gruppe borgere og jernbaneinteresserede dannede derfor Bevaringsforeningen Gedser Remise.Foreningen overtog området og har siden arbejdet på at bevare og udstille historisk jernbanemateriel. Gedser Remise har blandt andet kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing Falster, men i dag er sporene i så dårlig stand, at veterantogskørslen er begrænset til lettere tog som skinnebusser.
Som en erstatning for de længere veterantogture tilbyder Gedser Remise nu ture rundt i Gedser by med "Remise Expressen", en perrontraktor med to vogne, som giver besøgende en unik oplevelse af området.
Bevaring af Jernbanemateriel
Tæt ved Gedser Station er der placeret en tidligere DSB F-maskine, en af de mange damplokomotiver, der tidligere kørte på det danske jernbanenet.Remisen rummer også en række andre historiske tog, vogne og lokomotiver, som er bevaret for eftertiden. Gedser Remise fungerer således som et levende museum, hvor besøgende kan opleve jernbanens historie på tæt hold.
Gedser Station i Film og Populærkultur
Gedser Station har også haft en særlig rolle i dansk film- og tv-historie. Stationen blev brugt til udendørsscenerne fra "Korsbæk Station" i den folkekære tv-serie Matador. Selvom nogle af de øvrige jernbanescener i serien blev optaget på Skævinge Station, var Gedser Station en af de vigtigste locations for optagelserne.Jernbanerestauranten, der optræder i Matador, har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge Station. Den var en fiktiv tilføjelse til serien, skabt for at understrege det liv, der tidligere fandtes omkring jernbanestationer.
Olsen-Banden og Det Gule Palæ
En anden kendt filmreference knytter sig til Olsen-Banden-filmene. I september 2016 ankom den berømte kommandopost fra Olsen-banden på sporet (1975) til Gedser Remise.Kommandoposten, også kendt som "Det Gule Palæ", stod oprindeligt ved rangersporene i Københavns Sydhavn, hvor den spillede en central rolle i filmen. Den blev reddet fra nedrivning, restaureret og genopført ved Gedser Remise, hvor den i dag er en del af museets udstilling.
Fremtiden for Gedser Station og Remisen
Selvom Gedser Station ikke længere fungerer som en aktiv jernbanestation, lever dens historie videre gennem de mange bevaringsinitiativer, der er sat i værk af Gedser Remise.Der er løbende diskussioner om muligheden for at genåbne Gedserbanen, men de nuværende spor er i dårlig stand, hvilket gør det usandsynligt, at regelmæssig togdrift vil blive genoptaget i den nærmeste fremtid.
I mellemtiden fungerer Gedser Remise og stationens bygninger som et vigtigt kulturhistorisk samlingspunkt, hvor besøgende kan opleve en del af Danmarks jernbanehistorie på tæt hold.
Links til supplerende læsning:
gedserremise.dk (Link til hjemmesiden for: Gedser Remise Veteranbane )Stamdata for Gedser Station
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939). |
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.09.30 |
Nedlagt | 2009.12.12 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevejen 1, 4874 Gedser |
Stednavneforkortelse | Ge |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 54.574021,11.925008 |
Oversigt over andre stationer fra Gedser
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Gedser Station (Ge) | Gedser Station – Danmarks Sydligste JernbanestationGedser St... | |
Gedser Station (Ge) [1886-1903] | Gedser første station blev indviet den 1. juli 1886. Station... |
Gedser Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Gedser Remise Veteranbane | Gedser Remise - Veteranbane | 16,3 | 1886.07.01 | I drift |
Nykøbing Falster-Gedser Jernbane | DSB | 22,9 | 1886.07.01 | 2009.12.12 |
BBR Data for Gedser StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:47:44 | |
BBR Højde over havet | 2,5 meter |
BBR GPS koordinater | 54.57762645,11.92485673 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2020 |
BBR Bebygget areal i alt | 136 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 136 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 136 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Gedser StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Gedser |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Ge |
Afsnits GPS koordinater | 54.57912702,11.92530364 |
Billede af Gedser Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Gamle film fra Gedser Station
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Gedser Station, hvor forfatteren Martin Andersen Nexøs (1869-1954) kiste ankommer med togfærgen fra Tyskland til Gedser Færgehavn i forbindelse med begravelsen i København.
1954, Gedser Færgehavn, 2:03 min., Musik
Forfatteren Martin Andersen Nexøs (1869-1954) kiste ankommer med togfærgen fra Tyskland til Gedser Færgehavn i forbindelse med begravelsen i København. På havnekajen er der røde faner og mange fremmødte, deriblandt forfatterens familie og politikerne Alfred Jensen (DKP) og DKP-formand Aksel Larsen, for at ære den afdøde forfatter.
Martin Andersen Nexø døde i sit hjem i Dresden d. 1. juni 1954 og er begravet på Assistens Kirkegård i København.
Film fra Gedser Station med indvielsen af De danske Statsbaners færgerute mellem Gedser i Danmark og Warnemünde i Tyskland den 30. september 1903.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: den 30. september 1903 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Gedser Station med indvielsen af De danske Statsbaners færgerute mellem Gedser i Danmark og Warnemünde i Tyskland den 30. september 1903.
1903, 2 min., Stum
Indsejling med færgen 'Prins Christian' til Gedser Færgehavn i forbindelse med indvielsen af De danske Statsbaners færgerute mellem Gedser i Danmark og Warnemünde i Tyskland den 30. september 1903. Storhertug Friedrich-Franz IV af Mecklenburg Schwerin (1882-1945) modtages på kajen af Danmarks Kong Christian IX. I indvielsen deltager også Kronprins Frederik samt medlemmer af ministeriet Deuntzer (1901-1905).Et uddrag af denne film findes i "Kong Christian IX modtager Storhertug Friedrich-Franz af Mecklenburg Schwerin".
Billeder af Gedser Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gedser Station til venstre for midten af billedet.
Titel:- 1952 - Gedser Havn
Sted:Danmark, Falster, Gedser
Lokalitet:Gedser
Postnummer:4874
By:Gedser
Sogn:Gedser
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1952
Id:H01787_p_016.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008

Fotograf: Flemming Sørensen - Dato: den 7. august 2008
Tegninger af Gedser Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1903 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Brovægthus ved Gedser Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Gjedser (1.)
På strækningen: Nykøbing Falster - Gedser
Beskrivelse: Brovægthus.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1/1903
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: Clausen
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Gedserbanen-Gedser-brovægthus-scan489

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1903 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Gedser Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Gedser (2.)
Navneændringer: Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939).
På strækningen: Nykøbing Falster - Gedser
Beskrivelse: Perronhal med ekspeditionsbygning.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1/1903
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Gedser-facade-m-ost-længdesnit-scan488

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1903 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Gedser Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Gedser (2.)
Navneændringer: Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939).
På strækningen: Nykøbing Falster - Gedser
Beskrivelse: Perronhal med ekspeditionsbygning.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1/1903
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Gedser-perronhal-facade-mod-havet-snit-scan416

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1903 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Gedser Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Gedser (2.)
Navneændringer: Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939).
På strækningen: Nykøbing Falster - Gedser
Beskrivelse: Perronhal med ekspeditionsbygning.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1/1903
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Gedser-perronhal-facade-mod-nord-scan415
Google Street View af Gedser Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Gedser Station

Kort over Gedser Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Gedser Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Gedser Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Gedser Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Gedser Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Gedser Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Danske Jernbanefærger Niels Jensen 1978 96 Clausens jernbanebibliotek 87-11-03875-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 |