Amagerbro Station havde tilslutning til DSB's havnebane over Langebro til Københavns Godsbanegård.
Amagerbro Station var som den eneste af banens stationer opført som en midlertidig bindingsværksbygning, da Amagerbro Station lå i demarkationszonen i forhold til Københavns befæstning. Reglementet for demarkationszonen var at der ikke måtte bygges grundmurede huse, men kun bygninger, der hurtigt kunne rives ned i tilfælde af krig.
Øst for banens skæring med Vermlandsgade, på langs ad Uplandsgade, anlagdes den resterende del af de for banens drift nødvendige spor og bygninger i form af en lille godsekspeditionsbygning, lokomotiv- og senere motor-remise samt andre nødvendige småbygninger. Her var der også mulighed for kul- og vandtagning til damplokomotiverne og læssevej med diverse læsse- og lossefaciliteter.
Demarkationszoneforbuddet blev ophævet i 1909 og i 1915 blev der opført en lidt mindre ventesal i bindingsværk i ét plan. Da persontrafikken på Amagerbanen blev indstillet i 1938, blev stationsbygningen revet ned og ventesalen blev læsset på en blokvogn og kørt til Møllevej 79 i Store Magleby, hvor den blev til privatbolig. I 1981 blev huset gennemrenoveret og fik en udnyttet 1. sal.
Kort tid efter nedlæggelsen af Amagerbro Station og nedrivning af bygningerne blev hele stationsarealet ryddet og boligblokken "Penalhuset" -der er beliggende mellem Store Mølle Vej og Uplandsgade, bygget ovenpå Amagerbanens gamle stationsareal.
Amagerbro Godsstation og firmaspor fortsatte efter persontrafikkens indstilling i 1938 og Amagerbanens personale måtte flytte til mere beskedne lokale i form af en lille pakhusbygning opbygget omkring den udrangerede rejsegodsvogn AB E1, og oprette kontor i en træbygning, der blev flyttet der til fra den gamle Amagerbro Station, hvor det havde været udhus.
Bygningerne husede også DSB's Amagerbro Indleveringssted, hvor der indtil 1972 kunne ekspederes stykgods og banepakker til stationer udenfor Amager.
Da DSB i 1975 overtog de sørgelige rester af Amagerbanen, blev det særprægede "pakhus" hurtigt fjernet, hvorimod kontorbygningen, der i perioden 1972-1981 havde fungerede som vognanviserhus, kom til at eksistere frem til ca. 2016.
Efter krigsudbruddet i 1940 blev persontrafikken genoptaget på Amagerbanen og man måtte i begyndelsen lade persontogene udgå fra en interimistisk perron på "godsstationen". Den nye "Amagerbro Station" blev etableret i form af en grusperron langs sporet yderst mod Uplandsgade og et tilhørende omløbsspor. Man havde nødtvunget opføre en lille venterumsbygning og billetsalg på stedet.
Ved at forlænge og omlægge banen, kunne man fra den 1. august 1942 atter lade banen udgå fra det nye Amagerbro Trinbræt for at mindske den lange afstand til sporvognene på Amagerbrogade og billetsalgsbygningen fra Uplandsgade-perronen blev senere overflyttet hertil.
Tegning af Amagerbro Station. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1907 (februar) - LINK til kilde.
Noter:
Transportselskab/ operatør: Amagerbanen (AB) Jernbanested: Amagerbro På strækningen: Amagerbro - Dragør Beskrivelse: Stationsbygning. Sign.: H. Wenck. Infrastrukturejer: Amagerbanen Motivdato: 2/1907 Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: AB-Amagerbro-hovedbygn-scan28072
Tegning af Amagerbro Stations remise. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1907 (februar) - LINK til kilde.
Noter:
Transportselskab/ operatør: Amagerbanen (AB) Jernbanested: Amagerbro På strækningen: Amagerbro - Dragør Beskrivelse: Remise. Sign.: H. Wenck. Infrastrukturejer: Amagerbanen Motivdato: 2/1907 Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: AB-Amagerbro-remise-scan28063
Tegning af Amagerbro Station. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1907 - LINK til kilde.
Noter:
Transportselskab/ operatør: Amagerbanen (AB) Jernbanested: Amagerbro På strækningen: Amagerbro - Dragør Beskrivelse: Remise og varehus samt udhus ved restaurationsbygning og udhus ved hovedbygning. Sign.: ?. Infrastrukturejer: Amagerbanen Motivdato: 1907 Anslået motivdato: ca. 1907 Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: AB-Amagerbro-remise-planer-scan28068
Google Street View af Amagerbro Station [1907-1938]
Kort over Amagerbro Station [1907-1938] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Amagerbro Station [1907-1938] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Amagerbro Station [1907-1938] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Amagerbro Station [1907-1938] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Amagerbro Station [1907-1938] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Amagerbro Station [1907-1938]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN