København Hovedbanegård (Kh), en artikel om København Hovedbanegård
Københavns Hovedbanegård – Danmarks Hjerte for Jernbanetrafik
Københavns Hovedbanegård, Danmarks største og travleste jernbanestation, blev indviet den 30. november 1911. Ved åbningen holdt kronprins Christian X og trafikminister Thomas C. Larsen taler, der markerede en ny æra for dansk jernbanetransport. Dagen efter, den 1. december 1911, kørte indvielsestoget officielt fra stationen og åbnede dermed stationens vigtige rolle som knudepunkt for både nationale og internationale togforbindelser.Heinrich Wencks Arkitektoniske Mesterværk
Københavns Hovedbanegård er tegnet af den berømte arkitekt Heinrich Wenck, der på det tidspunkt var Statsbanernes overarkitekt. Wenck havde allerede opnået stor anerkendelse for sine mange ikoniske stationer som Østerport Station og stationerne langs Nyborgbanen. Wenck blev assisteret af Einar Ambt, søn af DSB's generaldirektør Charles Ambt, som også bidrog til projektets tekniske udførelse.Banegården blev dog ikke til uden udfordringer. Fra 1898 til 1902 præsenterede Wenck flere forslag til en ny banegårdsbygning, men disse blev afvist af Rigsdagen som for overdådige og urealistiske. Forslagene omfattede både en banegård og administrationsbygning for Statsbanerne, men i sidste ende blev det kun til en banegård. Bygningens interiør blev også påvirket af stramme budgetter, hvilket resulterede i en mere afdæmpet indretning sammenlignet med Wencks tidligere arbejder.
Stilmæssig Sammenhæng med Københavns Arkitektur
Københavns Hovedbanegård deler flere arkitektoniske træk med andre store bygninger fra samme periode, såsom Københavns Rådhus. Både rådhuset og hovedbanegården anvender materialer som mursten, skifer og granit og er rige på dekorative detaljer. En af stationens mest karakteristiske træk er brugen af en træbuekonstruktion i både ankomst- og afgangshallernes tag samt over perronerne, en løsning inspireret af Herholdts gamle banegård i København. Wenck undgik traditionelt brugen af støbejern og holdt sig til træ og mursten i sine designs, men fundamentet og kælderetagen er dog udført i solid jernbeton.Udsmykning og Bygningens Detaljer
En af de mest iøjnefaldende udsmykninger på stationen er de 10 sandstensfigurer, som pryder hovedfacaden. Disse figurer, skabt af maleren Jens Martin Victor Lund i 1910, forestiller folk i nationaldragter og er en hyldest til Danmarks kulturhistorie. Ud over de menneskelige figurer har Wenck også skabt en perronbygning med seks perroner til passagertrafik samt fem lavere bagageperroner.Stationens ydre er bemærkelsesværdig med sine udsmykkede tårne, herunder et pyramideformet tårn med kobberspir og en imponerende vestibule. Inde i vestibulen findes en vindrose, der er forbundet med vindfløjen, og som viser vindretningen. Det rigt dekorerede træskærerarbejde og de mange detaljer såsom messingdørskilte, lysekroner og smedejernsskilte med DSB-logo bidrager til banegårdens unikke atmosfære.
Funktionalitet og Udvikling af Stationen
Københavns Hovedbanegård blev oprindeligt bygget med seks perroner og en skarp opdeling mellem ankomst- og afgangshallen, hvilket reflekterede samtidens fokus på at adskille passagerer i to strømme. Denne adskillelse blev dog nedbrudt i 1934, hvor to brede passager blev skabt for at forbedre passagerflowet. Samtidig var der indrettet forskellige ventesale opdelt efter klasse – 1., 2. og 3. klasse – samt kiosker, hvoraf den sidste af disse forsvandt ved ombygningen i 1994.Perronhallerne, der strækker sig over sporene, var oprindeligt tiltænkt at være dækket af et stort sammenhængende tag. Men på grund af besparelser fra Rigsdagen blev dette forslag ikke gennemført. I stedet måtte Wenck nøjes med at designe separate perrontage med små tilføjelser, der forbinder dem med hovedbygningen. Denne løsning er en påmindelse om de politiske og økonomiske realiteter, som stationen blev skabt under.
Tilføjelser og Ombygninger
I årene efter stationens indvielse blev der foretaget flere udvidelser og tilpasninger. I 1919-1921 blev administrationsfløjen mod Bernstorffsgade forlænget af Wenck og hans efterfølger, K.T. Seest. Denne forlængelse var dog langt mindre udsmykket end resten af stationen og bærer præg af en mere praktisk funktion.Under opførelsen blev det desuden først på et sent tidspunkt opdaget, at der manglede en tunnel, som passagererne kunne bruge til at skifte perron. Dette betød, at perronerne måtte brydes op igen, så tunnelen kunne konstrueres. Denne tunnel blev senere udvidet til også at forbinde stationen med Centralpostbygningen.
S-tog og Modernisering af Perronerne
Sporene 9-12, der i dag benyttes af S-tog, blev oprindeligt opført til nærtrafikken og først taget i brug i 1921, da de sidste to spor af Boulevardbanens fire spor åbnede. Før 1934 blev spor 12-perronen brugt til ankommende tog, der skulle tømmes for passagerer, men dette ændrede sig, da S-toget blev introduceret samme år. S-togs-nettet blev hurtigt en vigtig del af hovedbanegårdens drift, og stationen udviklede sig til et centralt knudepunkt for både fjerntog og regional trafik.Kulturarv og Modernisering
Københavns Hovedbanegård er ikke blot en vigtig transportterminal, men også et arkitektonisk og historisk vartegn i Danmark. Stationens oprindelige detaljer og stilistiske valg er bevaret gennem årene, selvom der løbende er blevet foretaget moderniseringer og ombygninger for at imødekomme de stigende krav til kapacitet og funktionalitet.Den seneste store renovering i 1994 fjernede nogle af de gamle kiosker og ventesale, men bevarede samtidig mange af de arkitektoniske detaljer, der kendetegner Wencks oprindelige design. I dag er Københavns Hovedbanegård ikke blot et funktionelt trafikknudepunkt, men også en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie og et symbol på den stolte tradition inden for dansk arkitektur og ingeniørkunst.
Heinrich Wencks Vision for Danmark
Heinrich Wenck designede Københavns Hovedbanegård med et klart formål for øje: at skabe en bygning, der både var funktionel og repræsenterede dansk kultur og arkitektur. Wenck udtalte om sin vision:"passende for Danmark – for vort Lands Forhold og dets Karakter – saaledes, at det sidste Indtryk, som bortdragende Danske fik, var samme, som mødte de ankommende Fremmede: – Noget dansk."
Med denne tankegang lykkedes det Wenck at skabe en banegård, der forener funktion og skønhed og samtidig står som et tidløst symbol på dansk design og jernbanetradition.
Københavns Hovedbanegård er ikke blot en af de vigtigste stationer i Danmark, men også en bygning med en rig historie og enestående arkitektoniske detaljer. Den står som et vidnesbyrd om dansk ingeniørkunst og arkitektur og har gennem årtier været et centralt knudepunkt for både nationale og internationale togforbindelser. Hovedbanegårdens kombination af funktionalitet og æstetik gør den til et unikt stykke dansk kulturarv.
Stamdata for København Hovedbanegård
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Reventlowsgade 7, 1651 København V |
Stednavneforkortelse | Kh |
Højdeplacering over havet | 3,0 meter |
GPS koordinater | 55.672723,12.564776 |
Oversigt over andre stationer fra København
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
København H Metrostation (Kh) | København H Metrostation ligger lige op ad Københavns Hovedb... | |
København Hovedbanegård (Kh) | Københavns Hovedbanegård – Danmarks Hjerte for Jernbanetrafi... | |
København Godsbanegård (Gb) | Københavns Godsbanegård var en af de største og mest trafike... | |
Holte Banegården [1896-1917] | Holtebanegården åbnede i 1896 og var endnu én i en rækken af... | |
Klampenborgbane Station | Klampenborgbanestation: En Glemselens Station fra Københavns... | |
København Station (Kh) [1864-1911] | København Station [1864-1911]: En banegård i tidens rundbues... | |
Klampenborgbane Station [1863-1887] | Klampenborgbanestationen: Fra Sommerstation til Nordbanegård... | |
Nord Banegården | Nordbanegården var fra 1863-1887 udgangsstation for Klampenb... | |
København Station (Kh) [1847-1864] | Københavns Første Station [1847-1864] – En Historisk Jernban... |
København Hovedbanegård servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Klampenborgbanen [1917-1934] | DSB | 13,3 | 1917.12.01 | 1934-04-03 |
København-CPH Lufthavn (Øresundsbanen) | DSB | 11,8 | 1998.09.27 | I drift |
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
København-Hillerød (Nordbanen) | DSB | 60,9 | 1863.10.01 | I drift |
København-Ringsted | DSB | 60,0 | 2019.06.01 | I drift |
København-Roskilde | DSB | 31,3 | 1847.06.27 | I drift |
Linje A (S-Banen) | DSB | 65,8 | 1934.05.15 | I drift |
Linje B (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1936.05.15 | I drift |
Linje Bx (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1953.10.04 | I drift |
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje E (S-Banen) | DSB | 57,9 | 1968.05.26 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
Vestbanen på Sjælland | DSB | 108,3 | 1847.06.27 | I drift |
BBR Data for København HovedbanegårdBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-31 22:37:08 | |
BBR Højde over havet | 3,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.67230394,12.56398975 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1911 |
BBR Bebygget areal i alt | 10261 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 10261 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 10261 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
BBR Fredningskode og type | 1 - Bygningen fredet iht. bygningsfredningsloven |
Banedanmarks Data for København HovedbanegårdStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | København H |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Kh |
Afsnits GPS koordinater | 55.67231315,12.56451888 |
Billede af København Hovedbanegård
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Gamle film fra København Hovedbanegård
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra København Hovedbanegård, hvor Maler og grafiker Dan Sterup-Hansen (1918-1995) skildres her som grafiker, hvor han i en periode gjorde studier af miljøet på København Hovedbanegård.
1957, 12 min., Stum
Maler og grafiker Dan Sterup-Hansen (1918-1995) skildres her som grafiker, hvor han i en periode gjorde studier af miljøet på Københavns Hovedbanegård. Senere følges processerne ved sort- og farveraderingernes tilblivelse. Vi ser også forarbejdet og tilblivelsen af hans store keramikrelief på Folkets Hus på Enghavevej.
Film af juletrafikken fra København Hovedbanegård.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1938 - LINK til kilde.
Noter til: Film af juletrafikken fra København Hovedbanegård.
1938, Københavns Hovedbanegård, 0:30 min., Stum
Optagelser fra Københavns Hovedbanegård julen 1938, hvor juletrafikken sætter rekord: 77.500 rejser fra Hovedbanen til stationer udover Roskilde.
Film af juletrafikken fra København Hovedbanegård.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1938 - LINK til kilde.
Noter til: Film af juletrafikken fra København Hovedbanegård.
Moderniseringen af Statsbanernes vognpark er nu så vidt fremskredet, at de små to-akslede kupévogne fra nytår 1939 ikke mere bruges på hovedlinjerne. Et sådant tog afgik juleaften fra Københavns Hovedbanegård, men vil i fremtiden ikke blive set dér. Juletrafikken satte rekord: 77.500 rejste fra Hovedbanen til stationer udover Roskilde.
Film fra København Hovedbanegård, hvor de indbudte gæster ankommer til Københavns Hovedbanegaard og stiger på lyntoget til Jylland.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: den 14. maj 1935 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra København Hovedbanegård, hvor de indbudte gæster ankommer til Københavns Hovedbanegaard og stiger på lyntoget til Jylland.
1935, Københavns Hovedbanegård, 1:01 min., Stum
De indbudte gæster ankommer til Københavns Hovedbanegaard og stiger på lyntoget til Jylland.
Video fra København Hovedbanegård
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 1. december 2023
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 23. april 2023
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 10. december 2021
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 10. december 2021
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 4. december 2021
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 23. november 2021
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 6. september 2021
Billeder af København Hovedbanegård
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. maj 2022 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1989 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af København Hovedbanegård.
Titel:- 1989 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1989
Id:A891560_008.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1989 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af København Hovedbanegård.
Titel:- 1989 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1989
Id:A891560_010.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1934 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af København Hovedbanegård.
Titel:Københavns Hovedbanegård
Bygningsnavn:Københavns Hovedbanegård
Sted:Danmark, Sjælland, København
Vejnavn:Bernstoffsgade
Husnummer:16--22
Lokalitet:Vestervold Kvarter, København
Postnummer:1577
By:København V
Sogn:Vesterbro Sogn
Matrikelnummer:407
Ophav:Nowico
År:1934
Id:NO-0295_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af København Hovedbanegård.
Titel:Centralbanegården, Hovedbanegården
Bygningsnavn:Centralbanegården, Hovedbanegården
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Nowico
År:1932-1967
Id:NO-0067_f_01.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. oktober 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juni 2024 Download billede
Postkort med København Hovedbanegård
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex. Vincent's Kunstforlag. Eneret. Orano No. 28
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Standers Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 132
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget - København 74
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
A. C. Jilum, København. No. 175
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
John Meinecke's Kunstforlag. København. Copyright. 948.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Eneret Nr. 36
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex Vincents Kunstforlag, Eneret. No. 22
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård - Dronningens Gemak.
Alex. Vincents Kunstforlag. Eneret. Kobbertryk No. 160.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Dansk Lystrykkeri Telef. 4481 Nr. 1127. Eneret
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget - København 2028
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Eneret R. O.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
A/S Dansk Fotografisk Kunstforlag
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget Kjøbenhavn 263
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
International Art Publishers. Tlf. (01) 37 19 10
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Rudolf Olsen - Kunstforlag, København. Copyright. Made in Denmark.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1952.07.16 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Vekselkioskerne, Københavns Hovedbanegård. Nr. 301
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1936.10.15 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex Vincent's Kunstforlag, København.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1934.03.23 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
2701-2 - Eneret
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1925.09.19 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex. Vincent's Kunstforlag Eneret. Nr. 82
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1924.06.15 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
J. Chr. Olesens Kunstforlag, Eneret Nr. 110
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1921.11.22 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex Vincents Kunstforlag. Imit Kobbertryk. Eneberettiget No. 153
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1921.08.03 (Postgået)
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1919.08.03 (Stemplet på bagsiden af kortet)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
S. N. Philipson, København. Eneberettiget. No. 37
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1918.02.13 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
S. N. Philipson, København. Eneberettiget. No. 75
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1915.02.13 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex. Vincents Kunstforlag. Eneret. No. 118
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1913.09.13 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget 27645
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1913.04.26 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget 29708
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1913.04.03 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget 27644
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1912.07.18 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex. Vincents Kunstforlag. Eneret. Kobbertryk No. 154.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1912.04.03 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Alex. Vincents Kunstforlag. Eneret. Kobbertryk No. 157.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1912.02.16 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget 26955
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1912.02.10 (Postgået)
Noter til: Postkort med København Hovedbanegård.
Dansk Lystrykkeri, Kbh. Tlf. 4481. Eneret. Nr. 1129
Tegninger af København Hovedbanegård
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1906 (november) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af København Hovedbanegård.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Danmark, projekt til jernbaneanlæg
Beskrivelse: *København H (3.)
Længdesnit: C:D. Løbenr. 10g.
Motivdato: 11/1906
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00010800
Google Street View af København Hovedbanegård
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over København Hovedbanegård
Kort over København Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over København Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over København Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over København Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over København Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: København Hovedbanegård
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Byens Baner 150 år John Poulsen 1997 272 Bane Bøger 9788788632675 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Dansk jernbanehistorie 1 Torben Andersen 2004 96 Lokomotivet 87-90-779-04-5 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Dansk jernbanehistorie 2 Torben Andersen 2005 80 Lokomotivet 87-90-779-05-3 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Dansk jernbanehistorie 3 Torben Andersen 2006 79 Lokomotivet 87-90-779-08-8 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Dansk jernbanehistorie 4 Torben Andersen 2008 40 Lokomotivet 978-87-99-25-94-1-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Kystbanen 1897-1972 P. Thomassen 1972 311 Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
København - Odense Flemming Søeborg 2008 127 Forlaget Frisporet 87-992512-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Københavns banegårde: København H. 1. dec. 1911-1986. John Poulsen 1986 144 Bane Bøger 9788788632149 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Med damptog til dyrehaven Morten Flindt Larsen 2000 256 Bane Bøger Aps 87-88632-82-2 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år John Poulsen 1991 208 Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune 87-87298-20-1 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Vestegnen og jernbanen gennem 150 år Eigil Christensen, Morten Flindt Larsen, John Poulsen, Henning Sørensen, Else Trier 1997 312 Bane Bøger Aps 8788632687 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Vi mødes under uret.... Morten Flindt Larsen 1994 96 Bane Bøger Aps 8788632512 |