Egemarke Trinbræt med Sidespor, en artikel om Egemarke Trinbræt med Sidespor
Egemarke Trinbræt med Sidespor: En Historisk Gennemgang
Egemarke Sidespor fungerede i Hørve-Værslev Jernbanes sidste år som et uofficielt trinbræt ud over at være et sidespor. Selvom det var uofficielt, var der påtrykt billetter med trinbrætnavnet Egemarke, hvilket indikerer en vis form for anerkendelse af dets funktion som stoppested.Planlægningen af Hørve-Værslev Jernbane
Ved anlæggelsen af Hørve-Værslev Jernbane overvejede man at etablere et trinbræt syd for Egemarke, hvor banen krydsede amtsvejen Jyderup-Nykøbing. Dette forslag blev dog ikke realiseret, og der blev i stedet etableret et sidespor. Dette sidespor blev primært anvendt til transport af roer fra Egemarke herregård til sukkerfabrikken i Gørlev, hvilket gjorde det til en vigtig del af godstransporten i området.Egemarke som Uofficielt Trinbræt
I jernbanens sidste år udviklede Egemarke Sidespor sig til et uofficielt trinbræt. På trods af den uofficielle status blev navnet Egemarke trykt på de kuponbilletter, der blev solgt i togene. Dette bekræfter, at stedet blev anerkendt som et stoppested, selvom det ikke havde den formelle status som en station eller et officielt trinbræt.Egemarke Gods og Dets Betydning
Egemarke er en herregård eller gods beliggende i Føllenslev Sogn i Nordvestsjælland. Godset drives som land- og skovbrug og udgør sammen med Bjergagergaard, Toftager og Guldager et samlet areal på 685 hektar. Heraf er 650 hektar agerjord, 5 hektar mose, 12 hektar park og have samt 18 hektar skov.Godset er smukt beliggende ved Sejerøbugten, hvilket gør det til en markant ejendom i området. Egemarke drives som et konventionelt landbrug med fokus på planteavl, svineproduktion, samt anvendelse af vedvarende energikilder som vindmøller og solceller. Derudover omfatter driften også udlejningsejendomme.
Transportens Rolle for Egemarke
Transporten af roer fra Egemarke til sukkerfabrikken i Gørlev var en central aktivitet, der understøttede behovet for sidesporet. Dette gjorde Egemarke Sidespor til en vigtig del af godstransporten på Hørve-Værslev Jernbane. Sidesporet muliggjorde effektiv lastning og afsendelse af landbrugsprodukter, hvilket var afgørende for godsets økonomi.Udviklingen af Sidesporet
Over tid udviklede Egemarke Sidespor sig fra udelukkende at være et godsspor til også at fungere som et uofficielt trinbræt. Dette skete sandsynligvis som en reaktion på lokale behov for persontransport, selvom der aldrig blev etableret faciliteter som ventesale eller perroner, som det var tilfældet ved mere formelle stationer.Stamdata for Egemarke Trinbræt med Sidespor
Byggeår | 1919 |
Åbnet | 1919.05.06 |
Nedlagt | 1956.12.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,2 meter |
GPS koordinater | 55.730975,11.369399 |
Egemarke Trinbræt med Sidespor servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hørve-Værslev Jernbane | HVJ | 21,1 | 1956.12.31 |
Billede af Egemarke Trinbræt med Sidespor

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023 Download billede
Billeder af Egemarke Trinbræt med Sidespor

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023 Download billede
Google Street View af Egemarke Trinbræt med Sidespor
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Egemarke Trinbræt med Sidespor

Kort over Egemarke Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Egemarke Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Egemarke Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Egemarke Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Egemarke Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Egemarke Trinbræt med Sidespor
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 3) B. Wilcke & P. Thomassen 1963 41 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 21) B. Wilcke & P. Thomassen 1968 68 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Caroline fra Hørve til Værslev - Hørve-Værslev jernbane, 1919-1956 (Dansk Jernbane-Klub: 47) Ole-Chr. M. Plum 1995 96 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-35-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |