Egevang Trinbræt, en artikel om Egevang Trinbræt
Egevang Trinbræt: En Historisk Gennemgang
Egevang Trinbræt åbnede den 1. april 1926 og blev etableret ca. 250 meter øst for gården Egevang. Trinbrættet var skabt som en meget beskeden standsningsplads på Lyngby-Nærum Banen, og det blev i starten udstyret med en simpel jordperron og et enkelt venteskur placeret på bar mark. Ved oprettelsen var området sparsomt bebygget, men trinbrættet fik alligevel en god start takket være den stigende befolkningstilvækst i den sydlige del af Nærum, hvor villabyggeriet var i fuld gang.Udviklingen af Egevang Trinbræt og Omgivelserne
Med tiden voksede bebyggelsen langs Skodsborgvej mod øst, hvor Nærum Kostskole var en af de markante institutioner, der tiltrak passagerer til trinbrættet. Denne udvikling betød, at Egevang Trinbræt blev en vigtig transportmulighed for både elever og lokale beboere.Industriområdet i nærheden af trinbrættet bidrog også betydeligt til dets popularitet. Især etableringen af virksomheden Brüel & Kjær den 8. november 1942 og Nærum Nylon i 1947 skabte en øget passagerstrøm. Disse virksomheder lå tættere på Egevang Trinbræt end på Nærum Station, hvilket gjorde trinbrættet til et foretrukket valg for mange pendlere.
Passagerudvikling og Infrastruktur
En trafiktælling foretaget i december 1950 viste, at Egevang Trinbræt havde 546 daglige passagerer, mens Nærum Station havde 766. Denne udvikling understregede trinbrættets voksende betydning som en central del af den lokale transportinfrastruktur.For at imødekomme den stigende efterspørgsel blev Egevang Trinbræt udvidet i 1948. I 1951 blev der yderligere opstillet endnu et venteskur, som var blevet flyttet fra det nedlagte Præstevang Trinbræt. Dette skabte bedre faciliteter for de mange daglige brugere og forbedrede venteforholdene betragteligt.
Nedlæggelsen af Egevang Trinbræt
Trods sin popularitet blev Egevang Trinbræt nedlagt den 3. oktober 1954. Nedlæggelsen skete samtidig med lukningen af den oprindelige Nærum Station som en del af en større omstrukturering af jernbanenettet i området. Denne beslutning markerede afslutningen på en vigtig æra for lokalbefolkningen, der i mange år havde haft gavn af trinbrættets bekvemme beliggenhed og drift.Stamdata for Egevang Trinbræt
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926.04.01 |
Nedlagt | 1954.10.03 |
Nedrevet | 1954 |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 55.814014,12.530946 |
Egevang Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Jægersborg-Nærum [1936-1954] | LNJ | 8,3 | 1936.05.15 | 1954.10.03 |
Lyngby-Nærum Jernbane [1923-1936] | LNJ | 8,0 | 1923.01.01 | 1936.05.15 |
Billede af Egevang Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Billeder af Egevang Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Google Street View af Egevang Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Egevang Trinbræt

Kort over Egevang Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Egevang Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Egevang Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Egevang Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Egevang Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Egevang Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |