Eltang Station (Etg), en artikel om Eltang Station




Anlæggelsen af Jernbanen ved Eltang

Da Fredericia-Vamdrup banen blev anlagt i 1866, førtes den gennem Eltang, hvilket medførte væsentlige ændringer for lokalsamfundets infrastruktur. En af de mest markante ændringer var afbrydelsen af Eltangvej, som blev blokeret af banedæmningen.

For at genetablere forbindelsen blev der anlagt en ny omfartsvej, Ellebakken, cirka 200 meter syd for den oprindelige vej. Vejen førtes over jernbanen, og netop hvor den krydsede sporet, blev vogterhus nummer 7 opført. Vogterhusene spillede en afgørende rolle i jernbanens tidlige år, da de stod for billetsalg og sikring af overkørsler.

Etableringen af Eltang Holdeplads

To år efter banens åbning, i 1868, blev Eltang Holdeplads anlagt ved vogterhus nummer 7. Dette var en del af en større strategi for at gøre jernbanen mere tilgængelig for oplandet ved at oprette mindre holdepladser, der kunne betjene de lokale beboere.

Holdepladsen fungerede primært som et stoppested for passagerer, og det var vogterhusets personale, der stod for billetsalget. På dette tidspunkt var faciliteterne meget begrænsede, men det var tilstrækkeligt til at betjene de daglige rejsende i området.

Opgraderingen til Station i 1889

I takt med at trafikken steg, blev det nødvendigt at opgradere Eltang Holdeplads til en station. I 1889 blev der derfor opført en egentlig stationsbygning, hvilket markerede stationens øgede betydning for jernbanen.

Den nye stationsbygning gav bedre forhold for passagererne, og samtidig gjorde den det muligt at ekspedere gods mere effektivt. Dette var en væsentlig forbedring, da jernbanerne på dette tidspunkt spillede en central rolle i transporten af varer og landbrugsprodukter.

Udvidelser af Eltang Station

Efter opgraderingen til station blev Eltang løbende udvidet for at kunne håndtere den stigende trafik. En af de største udvidelser fandt sted i 1896, hvor stationen blev udstyret med faciliteter til at ekspedere vognladningsgods.

Denne ændring betød, at Eltang Station fik en endnu større rolle i transporten af varer til og fra oplandet. Lokale landmænd og virksomheder kunne nu lettere sende deres produkter videre, hvilket gjorde jernbanen til en vigtig del af områdets økonomi.

Nedlæggelsen af Eltang Station

I løbet af det 20. århundrede begyndte jernbanens rolle som lokal transportform at aftage, efterhånden som vejnettet blev udbygget, og bilismen vandt frem. Som et resultat heraf blev flere mindre stationer nedlagt i 1960'erne, herunder Eltang Station.

Den 28. maj 1965 blev stationen officielt nedlagt, og kort tid efter blev stationsbygningen revet ned. Brokkerne fra bygningen blev kørt ud i en nærliggende mose, hvilket var en almindelig praksis for bortskaffelse af byggeaffald på dette tidspunkt.

Vogterhus Nummer 7 og Vejtunnelen

Med nedlæggelsen af Eltang Station mistede vogterhus nummer 7 sin funktion som billetsalgssted allerede i 1889. Men huset fortsatte med at eksistere som vogterbolig indtil 1908, hvor en ny vejtunnel blev etableret under jernbanen.

Denne vejtunnel blev anlagt netop der, hvor Eltangvej oprindeligt blev afbrudt i 1866. Med tunnelen blev det muligt for vejtrafikken at krydse jernbanen uden behov for en bemandet overgang. Efter denne ændring blev vogterhus nummer 7 revet ned, da det ikke længere havde nogen funktion.


Stamdata for Eltang Station

Byggeår1889
Åbnet1889
Nedlagt1965.05.28
Nedrevet1968
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseEtg
Højdeplacering over havet22,9 meter
GPS koordinater55.525625,9.534213


Oversigt over andre stationer fra Eltang

FotoStationens navnBeskrivelse
Eltang Station (Etg)Anlæggelsen af Jernbanen ved EltangDa Fredericia-Vamdrup ban...
Eltang Holdeplads (Etg) [1868-1889]Eltang Holdeplads – En Mindre Station på Fredericia-Vamdrup ...


Eltang Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Fredericia-Vamdrup DSB 39,01866.11.01I drift





Google Street View af Eltang Station

Google Street View af Eltang Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Eltang Station

Historisk kort over Eltang Station
Kort over Eltang Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Eltang Station
Kort over Eltang Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Eltang Station
Kort over Eltang Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Eltang Station
Kort over Eltang Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Eltang Station
Kort over Eltang Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Eltang Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3