Fiskbækskov Stationskro, en artikel om Fiskbækskov Stationskro
Fiskbækskov Stationskro – en afsides holdeplads med uro i kulissen
Mellem Grøngrøft og Gråsten udgjorde Fiskbækskov Station et særtilfælde blandt de mange mindre holdepladser på Åbenrå–Gråsten amtsbanen. Strækningen var præget af sparsomme bosættelser, vidtstrakte marker og skovområder, og i denne kontekst skulle man ikke forvente mere end en enkelt station – nemlig ved herregården Fiskbæk. Alligevel blev der oprettet en ekstra holdeplads midtvejs: Fiskbækskov. Det var ikke de få nærliggende husmandssteder eller skovløberboliger, der berettigede til et standsningssted, men snarere den historiske tilstedeværelse af en gammel kro, Jægerslyst, som i årtier havde ligget ved den gamle vej mellem Grøngrøft og Adsbøl.At lade en jernbane passere en ældgammel gæstgivergård uden at stoppe, var på den tid utænkeligt. Jægerslyst havde traditionelt tjent som hvilested for rejsende og landboere, og den blev derfor betragtet som et naturligt sted for en holdeplads, selv om det egentlige trafikgrundlag var særdeles svagt. Mod nordvest lå den skovklædte Kølingbjerg, mod syd Rode Skov, mod sydøst Fiskbæks vidtstrakte marker og mod nord Tralskov – ikke præcis et område, der summede af trafik.
Stationens beskedne infrastruktur og driftsaftale
Anlægsarbejdet ved Fiskbækskov var minimalt. Udover en simpel jordperron blev der anlagt et blindt stikspor på 45 meter, beliggende omtrent 50 meter syd for Jægerslysts hovedbygning. At placeringen lå så langt fra kroen skyldtes det forhold, at terrænet umiddelbart bag kroen havde et fald på 1:60, mens man længere mod syd kunne finde et mere plant terræn til anlæg.Stationens ekspedition blev overdraget til den daværende kroejer, Andresen, der som betaling for sin indsats fik stillet frikort til rådighed samt en årlig betaling på 50 mark. Til gengæld skulle han sørge for to ventesale – én for rejsende på anden klasse og én for tredje klasse – og bistå med ekspedition af både gods og billetter. Fiskbækskov Station blev på papiret behandlet som enhver anden mindre station, men i praksis var trafikmængden allerede fra begyndelsen lav.
En kro med hyppige ejerskift
Selvom Jægerslyst var en smuk ejendom med tilhørende jord, var gæstgiveriet ikke nogen forretningsmæssig succes. Allerede i 1903 blev stationen solgt til Lorenzen, som efter syv år afhændede den til Gram for 50.000 mark. Handlen trådte i kraft den 1. november 1910, men Gram kunne ikke umiddelbart overtage stationsdriften, fordi Lorenzens hustru blev boende på ejendommen, og Gram nægtede at stille den sikkerhed, som banen krævede for en ny aftale.Dette medførte, at driftsinspektør Ruchmann måtte tage turen fra Åbenrå til Fiskbækskov – en rejse, der med datidens togtider krævede næsten en hel dag – for at mægle. Efter længere forhandlinger accepterede Gram at overtage forpligtelserne, dog ikke uden først at kræve renter af den stillede sikkerhed. Kravet blev afvist, og processen måtte genstartes, før det lykkedes at få Gram til at opgive rentekravet. Hans engagement blev dog kortvarigt, for allerede året efter solgte han ejendommen videre.
Nedgang og træthed hos baneledelsen
Efter Gram fulgte endnu en ejer, der holdt i syv år, men hans efterfølger, en mand ved navn Møller, var hverken interesseret i krodrift eller jernbaneekspedition. Det blev dråben for baneledelsen, der i marts 1921 fremlagde et forslag for jernbanekommissionen om at nedlægge stationen. Kommissionen accepterede, men man valgte dog at lade sidesporet blive liggende i tilfælde af fremtidig godstrafik – en mulighed man dog allerede dengang vurderede som usandsynlig, hvilket understregedes af, at sporskiftet blev fjernet.Kommunalt blev der udtrykt modstand mod nedlæggelsen, især fra Ladegårdskov kommune. Men med oprettelsen af en ny, større kommuneenhed – Adsbøl Kommune – blev valget mellem at opretholde enten Fiskbækskov eller Fiskbæk Station stillet klart. Kommunen valgte Fiskbæk, og dermed blev Fiskbækskov station ved Jægerslyst nedlagt pr. 1. september 1921.
Afvikling af gæstgiveriet og senere genåbning uden bevilling
Med stationens ophør forsvandt det sidste grundlag for krodriften. Værten opgav i 1924 gæstgiveriet, og året efter blev ejendommen solgt til en ny ejer, der straks – og uden bevilling – genoptog krodriften. Gæsterne bestod nu især af unge fra den nyåbnede landbrugsskole på Fiskbæk, danselystne borgere fra Gråsten og husmænd fra de nyudstykkede statshusmandsbrug på herregårdens tidligere jorder.Til at begynde med lykkedes det den nye vært at få en udskænkningstilladelse, men kritikken lod ikke vente på sig. Den lokale avis Hejmdal beskrev kroen som overflødig og kaldte det en skandale, at et værtshus, der kun fremmede drikfældighed, fik lov at eksistere. Sagen endte med, at der blev afholdt en kommuneafstemning om både Jægerslyst og Adsbøl Kro. Et knebent flertal stemte for bevarelse, men bevillingsudvalget nægtede alligevel at forny udskænkningstilladelserne.
Værten på Jægerslyst fortsatte uanfægtet i nogen tid, men blev til sidst stoppet af politiet, som med magt lukkede kroen. Dermed endte Jægerslysts historie som kro definitivt. Togtrafikken passerede fortsat stedet, men uden at standse, og stationens eksistens gled langsomt ud af erindringen.
Trafiktal og betydning
Stationens lave trafikmæssige betydning ses tydeligt i de registrerede tal. I de første år var der omkring 2.000 afgående rejsende årligt, men fra 1909 faldt dette tal til omkring 1.000, og i 1917/1918 var man helt nede på 400. Godsmængderne var om muligt endnu lavere. Før Første Verdenskrig varierede de årlige tal mellem 7 og 167 tons afsendt gods, hovedsageligt brænde og tømmer fra de nærliggende skove. Kun under krigen nåede man op over 300 tons.Det stod klart, at der ikke var grundlag for at opretholde hverken kro eller station. Fiskbækskov kom til at repræsentere en af de mange mindre jernbanekroer, hvor et spinkelt trafikgrundlag blev forsøgt holdt i live gennem tradition og lokal modstand, men uden succes på længere sigt.
Jægerslyst i nyere tid
Efter lukningen blev Jægerslyst omdannet til privat beboelse. I mange år var ejendommen beboet af områdets sognefoged. Bygningerne blev sat i stand, og i dag fremstår ejendommen som en velholdt privatbolig, uden synlige spor af sin dramatiske fortid som stationskro og jernbaneholdeplads.Stamdata for Fiskbækskov Stationskro
Andre navne og stavemåder | Fischbekholz |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1921.09.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fiskbækvej 43, 6300 Gråsten |
Højdeplacering over havet | 34,3 meter |
GPS koordinater | 54.946833,9.580866 |
Fiskbækskov Stationskro servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Aabenraa-Gråsten Jernbane | AaAJ | 31,5 | 1899.02.14 | 1926.03.31 |
BBR Data for Fiskbækskov StationskroBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-06-21 23:16:30 | |
BBR Højde over havet | 34,3 meter |
BBR GPS koordinater | 54.94683537,9.58084269 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1905 |
BBR Seneste ombygning | 2019 |
BBR Bebygget areal i alt | 224 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 224 m2 |
BBR Samlet boligareal | 353 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Fiskbækskov Stationskro

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fiskbækskov Stationskro.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gråsten
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08137_023.tif
Billeder af Fiskbækskov Stationskro

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fiskbækskov Stationskro, som lå på modsatte side af Fiskebækskov Stationskro, som er placeret i midten af billedet.
Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Jylland, Gråsten
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L03758_018.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede

Fotograf: kortforsyningen.dk - Dato: 1902 - LINK til kilde.
Google Street View af Fiskbækskov Stationskro
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Fiskbækskov Stationskro

Kort over Fiskbækskov Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fiskbækskov Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fiskbækskov Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Fiskbækskov Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Fiskbækskov Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kort over Fiskbækskov Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Fiskbækskov Stationskro
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44) B. Wilcke 1982 256 København Dansk Jernbane-Klub 9788787050234 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926 L.H. Hansen 1982 304 87-981352-0-1 |