Fredericia Banegård (Fa) [1869-1935], en artikel om Fredericia Banegård
Fredericia Banegård: En Central Del af Dansk Jernbanehistorie (1869-1935)
Fredericia Banegård spillede en afgørende rolle som et trafikknudepunkt i Danmark mellem 1869 og 1935. Banegården var et centralt omdrejningspunkt for både passager- og godstrafik og forbandt flere vigtige jernbanestrækninger, herunder Den østjyske længdebane til Aarhus og Aalborg, Den fynske hovedbane til Nyborg og Fredericia-Padborg-banen. Med sin strategiske placering ved Lillebælt blev Fredericia hurtigt en vigtig station for både indenrigs- og international togtrafik.Jernbanens Ankomst til Fredericia
Jernbanen kom til Fredericia i 1866 med åbningen af strækningen Fredericia-Vamdrup. Denne jernbaneforbindelse var en vigtig milepæl, da den skabte en fast forbindelse til den dansk-tyske grænse og bidrog til at styrke både handel og transport i regionen. Kun to år senere, i 1868, blev der åbnet en jernbaneforbindelse til Aarhus, hvilket gjorde Fredericia til et vigtigt bindeled mellem det sydlige og det nordlige Jylland.Fredericia Banegård blev hurtigt et trafikknudepunkt, og dens betydning voksede i takt med, at flere jernbaneforbindelser blev etableret. Med dens rebroussementsdesign, hvor togene skulle vende om for at fortsætte deres rejse, blev stationen et nødvendigt stop for mange passagerer og gods.
Den Anden Banegård og Rebroussementsstationens Rolle
Fredericias anden banegård blev indviet i 1869 og fungerede som en rebroussementsstation. Det betød, at togene ankom til stationen og måtte forlade den igen i den retning, de kom fra. Dette krævede, at lokomotiverne blev koblet fra togstammen, vendt ved hjælp af en drejeskive, og derefter rangeret til den modsatte ende af toget. Denne proces gjorde Fredericia Banegård til et travlt sted, især når man betænker de mange tog, der dagligt skulle betjenes.Banegården blev et centralt punkt for rejsende, der skulle skifte tog eller færge. Togpassagerer kunne let bevæge sig fra perronerne til færgerne, der sejlede mellem Fredericia og Strib på Fyn. Livet omkring banegården summede af aktivitet døgnet rundt, og stedet blev et vigtigt bindeled for rejsende mellem Jylland, Fyn og videre til Sjælland.
Telegrafstationen: Et Internationalt Knudepunkt
Fredericia Banegård husede også en af verdens største telegrafstationer. På banegårdens første sal var der et telegrafkontor, som forbandt Danmark med resten af verden via store telegrafkabler. Telegrafstationen var et knudepunkt, hvor linjerne fra lande som Frankrig, England, Rusland, Tyskland, Norge og Sverige mødtes. Store Nordiske Telegrafselskabs kabel fra Kina og Sibirien blev også knyttet til vesteuropæiske telegraflinjer via Fredericia.På sit højeste beskæftigede telegrafstationen over 100 ekspedienter, der arbejdede døgnet rundt for at ekspedere mere end 2 millioner telegrammer årligt. Dette gjorde stationen til en afgørende del af det globale kommunikationsnetværk, og den bidrog til at styrke Fredericias rolle som et internationalt knudepunkt.
Teknologiske Fremskridt og Elektrisk Lys
Fredericia Banegård var også et af de første steder i byen, der fik elektrisk lys. Allerede i 1880'erne blev der installeret en generator i banegårdens kælder, som leverede strøm til belysning af bygningen. Lyset blev dog kun tændt fra mørkets frembrud til kl. 21, hvorefter gas- og petroleumslamper blev brugt for at spare på strømmen.Denne teknologiske udvikling var endnu et tegn på, hvor vigtig banegården var for byen, og den understregede stationens rolle som et moderne trafik- og kommunikationscenter i slutningen af det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede.
Fæstningsbyen Fredericia og Banegårdens Betydning
Fredericia har altid været kendt for sin rolle som en fæstningsby, og byens historie som et militært centrum spillede også en vigtig rolle i banegårdens udvikling. Byen blev grundlagt som en fæstning i 1600-tallet, og dens velbevarede voldanlæg er stadig et symbol på dens strategiske betydning. Selvom fæstningen officielt blev nedlagt i 1909, havde den stadig indflydelse på byens udvikling, herunder infrastrukturen omkring banegården.Banegårdens placering tæt på havnen og færgelejet gjorde det muligt for rejsende og gods at skifte mellem tog og færger på en effektiv måde. Dette styrkede Fredericias rolle som et vigtigt bindeled mellem landsdelene og gjorde byen til et naturligt trafikknudepunkt i Danmark.
Banegårdens Endeligt og Genopbygning
Fredericia Banegård fungerede som en rebroussementsstation frem til 1935, hvor den blev erstattet af den nuværende station, der blev anlagt samtidig med Lillebæltsbroen. Den gamle banegårdsbygning på Oldenborggade 1 blev derefter omdannet til kontorlokaler og står stadig den dag i dag.Fredericia Banegård brændte den 28. januar 2022 kl. 02:15, hvor den gamle banegård blev ramt af en voldsom brand, som ødelagde store dele af bygningen. Taget og de indvendige strukturer blev næsten fuldstændig ødelagt, men en hurtig indsats for at sikre ydermurene gjorde det muligt at planlægge en genopbygning. Genopbygningen er et flerårigt projekt, der vil sikre, at bygningen bevares som en del af Fredericias historie.
Fredericia Banegård var et centralt trafikknudepunkt fra 1869 til 1935 og spillede en afgørende rolle i udviklingen af byens infrastruktur. Som rebroussementsstation var den et vigtigt stop for både passagerer og godstrafik, og med dens placering tæt på havnen blev den en naturlig del af forbindelsen mellem Fyn og Jylland. Telegrafstationen gjorde Fredericia til et internationalt kommunikationscenter, og den teknologiske udvikling på banegården understregede dens betydning. Selvom den gamle banegård i dag er erstattet af en nyere station, står bygningen stadig som et minde om Fredericias jernbanehistorie.
Stamdata for Fredericia Banegård [1869-1935]
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869 |
Nedlagt | 1935.05.14 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Oldenborggade 1A, 7000 Fredericia |
Stednavneforkortelse | Fa |
Højdeplacering over havet | 2,6 meter |
GPS koordinater | 55.562085,9.753633 |
Oversigt over andre stationer fra Fredericia
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lillebæltsbroen Blokpost | Lillebæltsbroen Blokpost åbnede sammen med Lillebæltsbroen d... | |
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Stallerup Forgreningsstation | Stallerup Forgreningsstation blev oprettet som en midlertidi... | |
Fredericia Færgestation | I 1866 åbnede DJDS (Det Danske Jernbanedriftsselskab) jernba... | |
Fredericia Banegård (Fa) [1869-1935] | Fredericia Banegård: En Central Del af Dansk Jernbanehistori... | |
Fredericia Station (Fa) [1866-1869] | Fredericia Station [1866-1869]: Byens Tidlige Jernbanehistor... | |
Fredericia godsstation Teknisk Station (Gfa) |
BBR Data for Fredericia Banegård [1869-1935]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:47:33 | |
BBR Højde over havet | 2,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.56207253,9.75278727 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1869 |
BBR Seneste ombygning | 1984 |
BBR Bebygget areal i alt | 2651 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 903 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 2651 m2 |
BBR Antal etager | 3 |
Billede af Fredericia Banegård [1869-1935]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Billeder af Fredericia Banegård [1869-1935]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1935 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fredericia Banegård.
Titel: Lillebæltsbroen indvielse
Person: Bygningsnavn: Lillebæltsbroen indvielse
Sted: Danmark, Jylland, Lillebælt
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Fredericia Havn
Postnummer: 7000
By: Fredericia
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nowico
År: 1935
Note: Originalbilledet er spejlvendt.
Id: NO-0399a_01.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. maj 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. maj 2022 Download billede
Postkort med Fredericia Banegård [1869-1935]
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
E. S. Jessen, Fredericia 923
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
L. A. F. Eneberettiget. Dansk Arbejde 1072
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1929.06.02 (Postgået)
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
g 22 J. A. F. Nr. 3015 Eneberettiget
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1908.02.25 (Postgået)
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Banegaards Kiosken Fredericia Eneret 386
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1904.03.14 (Postgået)
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
C. St. Eneret 386
Google Street View af Fredericia Banegård [1869-1935]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Fredericia Banegård [1869-1935]
Kort over Fredericia Banegård [1869-1935] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Fredericia Banegård [1869-1935] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Fredericia Banegård [1869-1935] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Fredericia Banegård [1869-1935] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Fredericia Banegård [1869-1935] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Fredericia Banegård [1869-1935]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Danske Jernbanefærger Niels Jensen 1978 96 Clausens jernbanebibliotek 87-11-03875-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |