Frederikssund Station (Fs) [1879-1928], en artikel om Frederikssund Station
Frederikssund Station [1879-1928] – Et vigtigt knudepunkt i jernbanens historie
Frederikssund Station har gennemgået flere forandringer siden dens første åbning i 1879. Stationen har spillet en central rolle i udviklingen af jernbanenettet på Sjælland og har været et vigtigt trafikknudepunkt. Denne artikel dykker ned i historien om Frederikssunds første og anden station, deres betydning for byens udvikling, og hvordan de afspejler de større ændringer i dansk jernbanehistorie.Frederikssunds første station
Den første Frederikssund Station åbnede den 15. juni 1879 som endestation på Frederiksberg-Frederikssund banen. Banen blev anlagt som en del af en større indsats for at forbinde landets byer med jernbanenettet, hvilket var en nødvendighed for både person- og godstransport. På dette tidspunkt var Frederikssund en mindre by, men stationen blev hurtigt en central del af byen.Frederikssunds første station var særligt bemærkelsesværdig for sin moderne perronhal, som var en typisk løsning i jernbanens tidlige år. Perronhaller blev brugt til at beskytte passagererne mod vejret og var med til at skabe en behagelig rejseoplevelse. I 1911 blev perronhallen dog fjernet, sandsynligvis som en del af de mange ændringer og moderniseringer, der fandt sted i den tid.
Godsekspeditionen ved den første station
Efter at Frederikssunds første station mistede sin funktion som passagerstation, da den blev afløst af en ny station i 1928, forblev den dog i brug som godsekspedition. Det betød, at bygningen ikke blev revet ned med det samme, men den blev gradvist forfaldt og blev betragtet som en "blindtarm" i forhold til den nye station, der blev det centrale transportpunkt i byen. Først i 1988 blev den gamle station revet ned, efter at have stået forladt i mange år.Frederikssunds anden station – En større rolle i 1928
Den 17. november 1928 blev Frederikssunds anden station åbnet. Denne station blev etableret som en del af et større projekt, da Den Sjællandske Midtbane blev ført til Frederikssund. Midtbanen var en ambitiøs plan, der skulle forbinde Frederikssund med Hillerød og dermed skabe en vigtig jernbaneforbindelse på tværs af Sjælland.Den nye station var derfor designet til at håndtere den øgede trafik, som man forventede ville komme med Midtbanens åbning. Desuden var der planer om at udvide banen fra Frederikssund til Hillerød over Slangerup, og man igangsatte bro- og jordarbejder for at realisere dette projekt. Selvom projektet aldrig blev færdiggjort, kan man stadig finde rester af bro- og dæmningskonstruktioner i Frederikssund, som vidner om de store ambitioner, man havde for jernbanen i området.
Den Sjællandske Midtbanes korte levetid
Selvom Midtbanen havde stort potentiale, blev den allerede nedlagt den 15. maj 1936 – blot otte år efter dens åbning. Dette gør Midtbanen til den bane med den korteste levetid i Danmarkshistorien. Nedlæggelsen skyldtes blandt andet økonomiske problemer og mangel på passagergrundlag. Da banen blev nedlagt, mistede Frederikssunds anden station en stor del af sin betydning, da den primært havde været tænkt som en central station i Midtbanens netværk.Frederikssunds tredje station – S-banen overtager
Frederikssunds anden station fortsatte dog med at fungere som en vigtig station for lokale tog og godstransport, indtil den blev lukket den 27. maj 1989. Herefter overtog Frederikssunds tredje station rollen som byens eneste station. Den nye station blev bygget i forbindelse med S-banens udvidelse til Frederikssund, og det markerede en betydningsfuld overgang fra regional togtrafik til den mere pendlerorienterede S-togsdrift.Med åbningen af S-banens Frederikssund Station blev byen forbundet med Københavns centrum på en hurtig og effektiv måde, hvilket i dag gør stationen til et vigtigt knudepunkt for pendlere i hovedstadsområdet. Denne overgang fra regional til lokal togtrafik var et led i en større udvikling i det danske jernbanenet, hvor fokus skiftede fra længere distancer til hyppigere og mere lokal trafik.
Betydningen af Frederikssund Station for byens udvikling
Frederikssund Station har altid spillet en central rolle i byens udvikling. Den første station var med til at forbinde byen med resten af Sjælland og skabte et vigtigt transportlink, som gjorde det nemmere for både mennesker og varer at komme til og fra Frederikssund. Den anden station, der blev åbnet i 1928, var en del af en større jernbanestrategi, der dog ikke blev fuldt ud realiseret på grund af Midtbanens korte levetid.Med overgangen til S-banen i 1989 blev stationens rolle igen ændret, men den forblev en vigtig del af byens infrastruktur. I dag er Frederikssund Station en moderne S-togs-station, der betjener tusindvis af pendlere dagligt og forbinder byen med Københavns centrum og resten af hovedstadsområdet.
Stamdata for Frederikssund Station [1879-1928]
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.06.15 |
Nedlagt | 1928.11.17 (for persontrafik) - godstrafik op til starten af 1980'erne |
Nedrevet | 1988 |
Arkitekt | Simon Peter Christian Bendtsen |
Stednavneforkortelse | Fs |
Højdeplacering over havet | 4,2 meter |
GPS koordinater | 55.835332,12.066420 |
Oversigt over andre stationer fra Frederikssund
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Frederikssund S-togstrinbræt (Fs) | Frederikssund S-togstrinbræt – En del af Københavns S-togsne... | |
Frederikssund Station (Fs) [1928-1989] | Frederikssund Station [1928-1989] – Fra regionalt knudepunkt... | |
Frederikssund Station (Fs) [1879-1928] | Frederikssund Station [1879-1928] – Et vigtigt knudepunkt i ... |
Frederikssund Station [1879-1928] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Frederikssundbanen [1879-1911] | DSB | 37,1 | 1879.06.15 | 1911.12.01 |
Billede af Frederikssund Station [1879-1928]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Frederikssund Station øverst til højre.
Titel:Frederikssund Slagteri
Bygningsnavn:Frederikssund Slagteri
Sted:Danmark, Sjælland, Frederikssund
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1939
Id:sylvest_nks_00048_10.tif
Billeder af Frederikssund Station [1879-1928]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af sporarealet ved Frederikssund Station.
Titel:- 1932-1950 -
Sted:Danmark, Sjælland, Frederikssund
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Id:AE_01442.tif
Google Street View af Frederikssund Station [1879-1928]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Frederikssund Station [1879-1928]
Kort over Frederikssund Station [1879-1928] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Frederikssund Station [1879-1928] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Frederikssund Station [1879-1928] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Frederikssund Station [1879-1928] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Frederikssund Station [1879-1928] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Frederikssund Station [1879-1928]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |