Frydenlund Holdeplads (Fym), en artikel om Frydenlund Holdeplads
Frydenlund Holdeplads blev anlagt der, Hvor Frydenlunds Alle skærer Lyngby-Vedbæk Jernbane. Hvor Rundforbi Trinbræt ikke kunne komme til at se mere tarveligt ud, var Frydenlund Holdeplads noget mere storslået, med den for Lyngby-Vedbæk Jernbanes velkendte ventebygning af træ med en pæn størrelse og mange fine detaljer.
Frydenlund Holdeplads fik i 1901 anlagt et omløbsspor syd for perronen, hvor der var et kort læssespor, som sluttede ved perronen. Læssesporet kom til, da Lyngby-Vedbæk Jernbane forventede pæne godstransporter til og fra den godset Frydenlund. Der kom også nogen godstransport og Lyngby-Vedbæk Jernbane overvejede at ansætte en kone til med den beskedne løn på 15 kr. måneden til at varetage ekspeditionen. Det viste sig ikke at være nødvendigt, da transporterne ikke blev så omfattende, og at man sagtens kunne, klarede sig uden hjælp.
Frydenlund Holdeplads var af størst betydning for landsbyen Trørød (Tryggerød) vest for Lyngby-Vedbæk Jernbane, medens der øst for banen kun var skov helt ned til Strandvejen og der derfor ikke rigtig var et opland.
Persontrafik for Frydenlund Holdeplads var forholdsvis beskeden med et gennemsnit på ca. 6.000 passagerer årligt i årene 1902-1917, hvorefter passagertallet faldt kraftigt i perioden 1917-1921 til ca. og godt 1.000 passagerer om året.
Godstransporterne til Frydenlund Holdeplads bestod primært af kul fra Helsingør, hvor det især var godset Frydenlund og deres gartneri, var den store aftager af hele vogne med kul. Selv om Frydenlund Holdeplads lukkede den 1. marts 1921 fortsatte kultransporterne til skinnerne blev optaget i foråret 1923, hvilket også var længe end den officielle nedlæggelse af strækningen Nærum-Vedbæk, som lukkede den 1. januar 2021.
Frydenlund Holdeplads fik i 1901 anlagt et omløbsspor syd for perronen, hvor der var et kort læssespor, som sluttede ved perronen. Læssesporet kom til, da Lyngby-Vedbæk Jernbane forventede pæne godstransporter til og fra den godset Frydenlund. Der kom også nogen godstransport og Lyngby-Vedbæk Jernbane overvejede at ansætte en kone til med den beskedne løn på 15 kr. måneden til at varetage ekspeditionen. Det viste sig ikke at være nødvendigt, da transporterne ikke blev så omfattende, og at man sagtens kunne, klarede sig uden hjælp.
Frydenlund Holdeplads var af størst betydning for landsbyen Trørød (Tryggerød) vest for Lyngby-Vedbæk Jernbane, medens der øst for banen kun var skov helt ned til Strandvejen og der derfor ikke rigtig var et opland.
Persontrafik for Frydenlund Holdeplads var forholdsvis beskeden med et gennemsnit på ca. 6.000 passagerer årligt i årene 1902-1917, hvorefter passagertallet faldt kraftigt i perioden 1917-1921 til ca. og godt 1.000 passagerer om året.
Godstransporterne til Frydenlund Holdeplads bestod primært af kul fra Helsingør, hvor det især var godset Frydenlund og deres gartneri, var den store aftager af hele vogne med kul. Selv om Frydenlund Holdeplads lukkede den 1. marts 1921 fortsatte kultransporterne til skinnerne blev optaget i foråret 1923, hvilket også var længe end den officielle nedlæggelse af strækningen Nærum-Vedbæk, som lukkede den 1. januar 2021.
Stamdata for Frydenlund Holdeplads
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | 1921.03.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Fym |
Højdeplacering over havet | 14,8 meter |
GPS koordinater | 55.841494,12.556115 |
Frydenlund Holdeplads servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Lyngby-Vedbæk Jernbane [1900-1923] | LVJ | 12,1 | 1900.08.25 | 1923.01.01 |
Billede af Frydenlund Holdeplads
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Billeder af Frydenlund Holdeplads
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Google Street View af Frydenlund Holdeplads
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Frydenlund Holdeplads
Kort over Frydenlund Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Frydenlund Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Frydenlund Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Frydenlund Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Frydenlund Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Frydenlund Holdeplads
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |