Kværkeby Krydsningsstation (Ky), en artikel om Kværkeby Krydsningsstation
Kværkeby Krydsningsstation – En del af Danmarks jernbanehistorie
Kværkeby Station blev etableret i 1887 som en del af optimeringen af krydsningsmulighederne på den dengang enkeltsporede jernbane mellem Roskilde og Korsør. Samtidig blev Fjenneslev og Frederikslund stationer også opført med samme formål. Kværkeby fungerede udelukkende som en krydsningsstation uden passagerekspedition, hvilket betød, at stationen primært blev brugt til at lade tog passere hinanden på strækningen.I takt med at jernbanen voksede i betydning, opstod der et ønske blandt beboerne i Kværkeby og omegn om at få adgang til togene, som ofte holdt ved stationen for at afvente krydsning. Mange ønskede muligheden for at kunne rejse med tog fra Kværkeby, og derfor opstod idéen om at etablere et billetsalgssted.
Kampen for et billetsalgssted
Beboerne i Kværkeby arbejdede aktivt for at få oprettet en passagerstation, og i 1898 indgik de en aftale med Statsbanerne om at finansiere etableringen. Statsbanerne var dog på dette tidspunkt i gang med at planlægge en udvidelse af banen med et dobbeltspor mellem Roskilde og Korsør, hvilket betød, at de oprindelige omkostninger til et billetsalgssted ikke længere var dækkende.Som følge heraf måtte Statsbanerne selv bidrage med et betydeligt beløb til opførelsen af en egentlig station, der stod færdig i år 1900. På trods af denne investering blev Kværkeby aldrig den passagerstation, man havde håbet på. Stationens største betydning lå stadig i dens funktion som krydsningsstation og i dens rolle for Statsbanernes sikkerhedstjeneste.
Udvidelsen af stationen i 1945
Af årsager, der ikke er fuldt dokumenterede, besluttede DSB i 1945 at investere omkring 140.000 kr. i opførelsen af en ny, høj stationsbygning til erstatning for den oprindelige fra år 1900. Den gamle stationsbygning blev herefter nedrevet i etaper frem til 1954.Bag denne investering lå forventningen om, at Kværkeby ville udvikle sig til en ny forstad til København. Det var håbet, at området ville opleve en stor udstykning og en stigende befolkningstilvækst, hvilket ville føre til en øget passagertrafik.
Denne udvikling udeblev dog. I stedet for at benytte toget, begyndte flere af områdets beboere at anvende biler og busser, hvilket betød, at persontrafikken på stationen forblev lav.
Nedklassificeringen til trinbræt og nedlæggelsen
Da den forventede vækst i passagertrafikken ikke materialiserede sig, blev Kværkeby Station i 1970 nedklassificeret til et trinbræt. Denne nedgradering betød, at stationen ikke længere havde billetsalg eller stationspersonale, og at den kun fungerede som et simpelt stoppested for passagertog.Fire år senere, i 1974, blev trinbrættet helt nedlagt. Den "nye" stationsbygning fra 1945 stod dog fortsat ubrugt i flere år, indtil den endeligt blev revet ned i 1985. Dermed forsvandt det sidste synlige tegn på Kværkeby Stations rolle i den danske jernbanehistorie.
Kværkeby Stations betydning for jernbanen
Selvom Kværkeby Station aldrig blev den store passagerstation, som man oprindeligt havde forestillet sig, spillede den en vigtig rolle i jernbanens udvikling. Som en central krydsningsstation bidrog den til at sikre en mere effektiv trafikafvikling på den enkeltsporede bane, og dens opgradering i 1945 vidner om de ambitioner, der var forbundet med jernbanens fremtid i området.Stamdata for Kværkeby Krydsningsstation
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | 1985 |
Stednavneforkortelse | Ky |
Højdeplacering over havet | 30,1 meter |
GPS koordinater | 55.451079,11.899186 |
Oversigt over andre stationer fra Kværkeby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kværkeby Krydsningsstation (Ky) | Kværkeby Krydsningsstation – En del af Danmarks jernbanehist... | |
Kværkeby Station (Ky) [1945-1970] | Kværkeby Station – En Jernbanehistorisk Periode fra 1887 til... | |
Kværkeby Station (Ky) [1900-1945] | Kværkeby Station og dens Historiske UdviklingKværkeby Statio... | |
Kværkeby Station (Ky) [1887-1900] | Kværkeby Station og dens Historiske UdviklingKværkeby Statio... |
Kværkeby Krydsningsstation servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Roskilde-Korsør Jernbane | DSB | 77,0 | 1856.04.27 | I drift |
Vestbanen på Sjælland, København-Roskilde-Korsør Jernbane | DSB | 108,3 | 1847.06.27 | I drift |
Banedanmarks Data for Kværkeby KrydsningsstationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Kværkeby |
Afsnits type | Teknisk Station |
Afsnits forkortelse | Ky |
Afsnits GPS koordinater | 55.45123405,11.899269 |
Billede af Kværkeby Krydsningsstation

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede
Kort over Kværkeby Krydsningsstation

Kort over Kværkeby Krydsningsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kværkeby Krydsningsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kværkeby Krydsningsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Kværkeby Krydsningsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Kværkeby Krydsningsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kværkeby Krydsningsstation
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |