Højer Sluse Station


Højer Sluse Station havde i starten kun 1 perronspor, men fik senere 2 med en lille drejeskive. Højer Sluse Station havde desuden 1 omløbsspor, 3 depotspor og 1 læssespor, bl.a. til turisternes rejsegods.

I 1909 blev banen forlænget langs Højer kanal (der hvor Havnevej ligger i dag) og frem til Siltoftvej og var anlagt som havnebane, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.

Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken blev opført i 1918, og startede altså som tangmelsfabrik. Bygningens meget høje form, skyldes at man udnyttede faldet fra øverste etage ned til stueplanet i tangmelsproduktionens processer. Bygningen opførtes af Det Slesvig-holstenske Fodermelsselskab, og tanken var at fabrikken af søgræs skulle fremstille fodermel. I bygningen havde man eget elværk, og man mente at vadehavet kunne levere alt den søgræs man skulle bruge, men dette var ikke tilfældet.

Allerede i 1920 solgtes bygningen til et privat selskab fra Højer. De nye ejere solgte inventaret og i de følgende år blev bygningen mest brugt af fiskere og skippere. I 1937 overtog J.H. Hansen fabrikken og begyndte at samle Adler-personvogne og Krupp-lastbiler, som han måtte foretage en større ombygning for at kunne.

Under besættelsen arbejdede fabrikken for den tyske værnemagt med at fremstille heste-trænvogne og dele til tyske ubåde. Der blev også lavet biler og til sidst blev der lavet transportable træhuse til vagtposterne ved Vesterhavet.

Efter anden verdenskrig blev fabrikken beslaglagt af staten og derefter købt af Nicolai Christiansen som var autoforhandler. Han lavede for en kort tid køleskabe i bygningen. I dag er her lysfabrik i bygningen.

Persontrafikken mellem Højer station og Højer Sluse forsvandt 1927 i forbindelse med Hindenburgdæmningens ibrugtagning og Højer Sluse Station blev nedrevet i 1928.

Stamdata for Højer Sluse Station

Byggeår1892
Åbnet1892.06.15
Nedlagt1935.05.16
Nedrevet1928
StednavneforkortelseSlu
GPS koordinater54.957369,8.683401


Højer Sluse Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Tønder-Højer Sluse DSB 13,01892.06.151962.03.31
Højer Sluse Station station er nedrevet og har ligget til højre i dette billede.
Højer Sluse Station station er nedrevet og har ligget til højre i dette billede.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 14:24:48



Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 14:33:08



Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 14:33:02



Højer Sluse Station station er nedrevet her er rester er banen ned til havnesporet.
Højer Sluse Station station er nedrevet her er rester er banen ned til havnesporet.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 11:11:00





Krak kort 1954 vs idag over Højer Sluse Station

Historisk kort over Højer Sluse Station
Mapquest kort over: Højer Sluse Station

Historisk kort over Højer Sluse Station
Højer Sluse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Højer Sluse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Højer Sluse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Højer Sluse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.6 - build: 2020.05.15-17:05:31