Højer Sluse Station (Slu), en artikel om Højer Sluse Station




Højer Sluse Station var en høj triste "skrumlet" træbygning, som i 1892 blev endestation for togene Tønder-Højer og var opført af hensyn til overfarten til Munkmarsch på Sylt. Højer Sluse Station havde i starten kun 1 perronspor, men fik senere 2 med en lille drejeskive. Højer Sluse Station havde desuden 1 omløbsspor, 3 depotspor og 1 læssespor, bl.a. til turisternes rejsegods.

Efter 1920 kørte gennemgående tog fra Hamburg med plomberede vogne fra Tønder til Højer Sluse Station, og passagererne til Sylt blev gennet som en flok kvæg til skibets anlægsplads udenfor slusen.

I 1909 blev banen forlænget langs Højer kanal (der hvor Havnevej ligger i dag) og frem til Siltoftvej og var anlagt som havnebane, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.

Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken blev opført i 1918, og startede altså som tangmelsfabrik. Bygningens meget høje form, skyldes at man udnyttede faldet fra øverste etage ned til stueplanet i tangmelsproduktionens processer. Bygningen opførtes af Det Slesvig-holstenske Fodermelsselskab, og tanken var at fabrikken af søgræs skulle fremstille fodermel. I bygningen havde man eget elværk, og man mente at vadehavet kunne levere alt den søgræs man skulle bruge, men dette var ikke tilfældet.

Allerede i 1920 solgtes bygningen til et privat selskab fra Højer. De nye ejere solgte inventaret og i de følgende år blev bygningen mest brugt af fiskere og skippere. I 1937 overtog J.H. Hansen fabrikken og begyndte at samle Adler-personvogne og Krupp-lastbiler, som han måtte foretage en større ombygning for at kunne.

Under besættelsen arbejdede fabrikken for den tyske værnemagt med at fremstille heste-trænvogne og dele til tyske ubåde. Der blev også lavet biler og til sidst blev der lavet transportable træhuse til vagtposterne ved Vesterhavet.

Efter anden verdenskrig blev fabrikken beslaglagt af staten og derefter købt af Nicolai Christiansen som var autoforhandler. Han lavede for en kort tid køleskabe i bygningen. I dag er her lysfabrik i bygningen.

Persontrafikken mellem Højer station og Højer Sluse forsvandt 1927 i forbindelse med Hindenburgdæmningens ibrugtagning den 1. juni 1927 og Højer Sluse Station blev lukket for persontrafik, da Højer Sluse Station næsten ingen betydning havde for den lokale persontrafik. DSB havde ikke brug for træbygningen og da den var i dårlig stand og usælgelig blev den nedrevet i 1928.


Stamdata for Højer Sluse Station

Byggeår1892
Åbnet1892.06.15
Nedlagt1935.05.16
Nedrevet1928
StednavneforkortelseSlu
Højdeplacering over havet1,5 meter
GPS koordinater54.957369,8.683401


Højer Sluse Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Tønder-Højer Sluse DSB 13,01962.03.31





Billede af Højer Sluse Station

Højer Sluse Station station er nedrevet og har ligget til højre i dette billede.
Højer Sluse Station station er nedrevet og har ligget til højre i dette billede.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020
Download billede

Billeder af Højer Sluse Station

Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020
Download billede

Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Højer Sluse Station station havde et havnesport, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020
Download billede

Højer Sluse Station station er nedrevet her er rester er banen ned til havnesporet.
Højer Sluse Station station er nedrevet her er rester er banen ned til havnesporet.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020
Download billede

Højer Sluse Station station er nedrevet, men det var muligt at finde et par skinnerester.
Højer Sluse Station station er nedrevet, men det var muligt at finde et par skinnerester.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020
Download billede

Højer Sluse Station station er nedrevet, men det var muligt at finde et par skinnerester.
Højer Sluse Station station er nedrevet, men det var muligt at finde et par skinnerester.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020
Download billede

Google Street View af Højer Sluse Station

Google Street View af Højer Sluse Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Højer Sluse Station

Historisk kort over Højer Sluse Station
Kort over Højer Sluse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Kort over Højer Sluse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Kort over Højer Sluse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Kort over Højer Sluse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Kort over Højer Sluse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Højer Sluse Station
Kort over Højer Sluse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Højer Sluse Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4