Kolstrupgaard Holdeplads (Kol), en artikel om Kolstrupgaard Holdeplads
Kolstrupgaard Holdeplads og dens jernbanehistoriske udvikling
Kolstrupgaard Holdeplads blev oprettet som en del af jernbanenettet og spillede en rolle i transporten af passagerer og gods i lokalområdet. Den 6. oktober 1935 blev Kolstrupgaard nedsat til trinbræt med sidespor, hvilket betød, at togene fortsat kunne foretage standsninger for passagerer, samtidig med at sidesporet gjorde det muligt at håndtere gods- og rangeringstrafik.Ved en meddelelse fra Generaldirektoratet, dateret den 12. maj 1952, blev det besluttet, at Kolstrupgaard skulle nedsættes til et trinbræt uden sidespor. Denne ændring trådte i kraft med sommerkøreplanens ikrafttræden den 18. maj 1952 kl. 02:00. I tjenestekøreplanerne blev diverse rettelser foretaget, herunder en revidering af noter i køreplanens sektioner, hvor Kolstrupgaard var anført.
Stationens fysiske udformning og ventesal
Kolstrupgaard Holdeplads var placeret ved overkørsel nummer 47, og billetsalget foregik fra vogterhuset nr. 15. Foran vogterhuset, ud mod banen, var der opstillet en mindre venterumsbygning, som gav passagerer læ for vejret.Perronen var konstrueret med sveller, hvilket udgjorde en udfordring, da svellerne blev meget glatte i regn og snevejr. Denne konstruktion viste sig at være problematisk og bidrog til dårlige adgangsforhold for rejsende.
Problemer med oversigtsforhold og sikkerhed
Oversigtsforholdene ved Kolstrupgaard var utilstrækkelige, hvilket gav anledning til bekymringer. Den 14. august 1947 blev der udarbejdet tegninger til en ny ventesalsbygning på den modsatte side af Vilhelmsmindevej for at forbedre forholdene. Det var håbet, at en flytning af ventesalen ville give en bedre oversigt over baneoverskæringen og dermed forbedre sikkerheden for passagerer og vejtrafik.Ulykken i 1960 og nedlæggelsen af trinbrættet
Omkring 1960 skete en alvorlig ulykke ved Kolstrupgaard, hvor et sammenstød mellem et tog og en bil resulterede i fem dræbte. Ulykken skabte en fornyet debat om sikkerheden ved holdepladsen og understregede behovet for bedre oversigtsforhold.Som en konsekvens af ulykken blev de tidligere tegninger fra 14. august 1947 gensendt til Generaldirektoratet den 26. april 1960 med en fornyet anmodning om at flytte ventebygningen over på den anden side af overkørslen. I stedet for at flytte trinbrættet blev det dog besluttet at nedlægge Kolstrupgaard Holdeplads i 1961.
Kolstrupgaards betydning i jernbanehistorien
Selvom Kolstrupgaard Holdeplads var en relativt lille del af jernbanenettet, spillede den en vigtig rolle i den lokale transporthistorie. Overgangen fra holdeplads med sidespor til trinbræt og den efterfølgende nedlæggelse afspejler den generelle udvikling inden for jernbanedrift, hvor mindre stationer og trinbrætter ofte blev nedlagt i takt med stigende motorisering og modernisering af infrastrukturen.Stamdata for Kolstrupgaard Holdeplads
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1935.10.06 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Vilhelmsmindevej 23, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Kol |
Højdeplacering over havet | 44,6 meter |
GPS koordinater | 55.791541,8.972431 |
Oversigt over andre stationer fra Kolstrupgaard
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kolstrupgaard Trinbræt (Kol) | Kolstrupgaard Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningK... | |
Kolstrupgaard Trinbræt med Sidespor (Kol) | Kolstrupgaard Trinbræt med Sidespor – Fra Holdeplads til Ned... | |
Kolstrupgaard Holdeplads (Kol) | Kolstrupgaard Holdeplads og dens jernbanehistoriske udviklin... |
BBR Data for Kolstrupgaard HoldepladsBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 14:35:28 | |
BBR Højde over havet | 44,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.79156117,8.97239433 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1920 |
BBR Seneste ombygning | 1981 |
BBR Bebygget areal i alt | 86 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 86 m2 |
BBR Samlet boligareal | 131 m2 |
BBR Udestue areal | 6 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Kolstrupgaard Holdeplads

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kolstrupgaard Holdeplads.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Filskov Søndermark
Vejnavn: Vilhelmsminsevej
Husnummer: 23
Lokalitet: Omvrå Døndermark
Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A2_050_014.tif
Billeder af Kolstrupgaard Holdeplads

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Google Street View af Kolstrupgaard Holdeplads
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Kolstrupgaard Holdeplads

Kort over Kolstrupgaard Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kolstrupgaard Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kolstrupgaard Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Kolstrupgaard Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Kolstrupgaard Holdeplads - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kolstrupgaard Holdeplads
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Den skæve bane og Ejstrupholm station 1920 - 2020 Lokalhistorisk Gruppe Ejstrupholm 2020 122 Lokalhistorisk Gruppe Ejstrupholm 978-87-92003-51-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |