København Station (Kh) [1847-1864], en artikel om København Station
Københavns Første Station [1847-1864] – En Historisk Jernbane Begyndelse
Københavns første station, der åbnede den 26. juni 1847, var begyndelsen på jernbanens historie i Danmark. Den blev bygget i forbindelse med indvielsen af banen til Roskilde, som var Danmarks første jernbanelinje. Stationen lå i Dronningens Enghave, et område uden for Københavns volde, og dens placering lå meget tæt på, hvor den nuværende Københavns Hovedbanegård ligger i dag. Banegårdens betydning og rolle i den danske jernbanehistorie kan ikke undervurderes, og denne artikel dykker ned i dens arkitektur, historie og betydning for jernbanens udvikling i Danmark.Banegårdens Arkitektoniske Udtryk
Københavns første station var en simpel bygning, både i størrelse og udseende. Stationsbygningen var opført i træ, og havde kun én etage på en høj grundmuret kælderetage. Arkitekturen afspejlede den tids nordiske tradition med brug af træ, og bygningen blev betragtet som et pragteksemplar af den såkaldte "Tivolistil," som mindede om den arkitektur, man finder i Tivolis rutsjebane. Dette enkle udseende skyldtes også de strenge militære krav, som var pålagt bygninger uden for Københavns volde.På grund af sin placering uden for byens forsvarsværker var det et krav, at stationen skulle bygges i træ, da grundmurede bygninger ikke var tilladt i området uden for fæstningsvolden. I tilfælde af krig skulle bygninger uden for voldene nemt kunne brændes ned, så de ikke udgjorde en hindring for byens forsvar. Dette krav om en let nedbrydelig konstruktion var med til at forme stationens arkitektur.
Stationens Placering og Banelinje
Stationen lå uden for Københavns volde og var et symbol på en tid, hvor byen stadig var beskyttet af militære befæstninger. Sporene ved stationen var placeret vinkelret i forhold til de nuværende spor ved Københavns Hovedbanegård. På det tidspunkt gik banelinjen ad det, vi i dag kender som Halmtorvet og Sønder Boulevard, og stationens placering var strategisk valgt for at kunne betjene den første jernbanelinje, der strakte sig fra København til Roskilde.Stationsområdet i Dronningens Enghave lå dengang som et åbent terræn uden for byens volde, hvilket gav stationen en klar tilknytning til den tidlige jernbaneinfrastruktur i Danmark. Da stationen blev anlagt uden for voldene, markerede det begyndelsen på den gradvise udvidelse af København mod vest.
Arkitektoniske Ligheder med Roskilde Station
Den første station i København havde flere ligheder med den station, der blev opført i Roskilde på samme tid. Selvom Roskilde Station blev bygget i mursten, havde den mange af de samme arkitektoniske træk som Københavns første station. Begge stationer var præget af en nordisk træarkitektur, og deres tårnlignende elementer var et centralt motiv i bygningernes udformning.Selvom der ikke er enighed om, hvem der præcist tegnede Københavns første station, er det blevet foreslået, at arkitekten H. C. Stilling kunne have været involveret, skønt arkitekten L.F. Meyer (Meier) har været foreslået. Stillings stil er tydelig i de tårnlignende elementer og de dekorative detaljer, som man finder på stationerne i både København og Roskilde. Der er desuden træk i bygningernes udseende, der minder om Stillings urealiserede projektudkast til Alhambra.
Militære Restriktioner og Bygningens Begrænsninger
På grund af sin placering uden for byens volde var der en række militære restriktioner, som stationen skulle overholde. Det var blandt andet et krav, at stationen ikke måtte opføres i mursten, og at den skulle være let at rive ned i tilfælde af krig. Dette betød, at stationen blev opført i træ, og at dens arkitektur var præget af enkelhed og funktionalitet.De militære krav om at holde området omkring stationen som et åbent terræn afspejlede tidens forsvarstanker. Hvis København skulle blive angrebet, var det vigtigt, at fjenden ikke kunne bruge bygninger uden for voldene som skjul. Derfor var det nødvendigt, at stationen hurtigt kunne fjernes, hvis byen skulle forsvares.
Den Jernbanemæssige Betydning
Københavns første station spillede en vigtig rolle i den tidlige udvikling af jernbanen i Danmark. Med åbningen af banen til Roskilde i 1847 blev der skabt en ny forbindelse mellem København og landets næststørste by. Denne forbindelse var revolutionerende for datidens transportmuligheder og markerede begyndelsen på jernbanens vækst i Danmark.Stationen blev hurtigt et centralt knudepunkt for transport og handel, og den gjorde det muligt for både personer og gods at bevæge sig hurtigere og mere effektivt mellem byerne. På den måde blev stationen en vigtig drivkraft bag udviklingen af den danske infrastruktur.
Overgangen til en Ny Hovedbanegård
Den første Københavns station blev brugt frem til 1864, hvor en ny hovedbanegård blev anlagt. Den nye station blev opført i mursten og var et symbol på, at København nu havde udvidet sine volde og ikke længere var underlagt de samme militære restriktioner. Med denne nye station blev jernbanen en endnu mere integreret del af byens infrastruktur, og det åbnede op for yderligere udbygninger af jernbanenettet.Selvom den første station kun blev brugt i 17 år, havde den en enorm betydning for jernbanens tidlige udvikling i Danmark. Den markerede begyndelsen på en tid, hvor togtrafikken blev en vigtig del af den danske økonomi og transportinfrastruktur.
Afslutning og Eftermæle
Københavns første station i Dronningens Enghave var mere end blot en simpel træbygning. Den var en pioner i den danske jernbanehistorie og et symbol på en tid, hvor transport og infrastruktur begyndte at tage form i Danmark. Selvom stationen blev nedlagt i 1864, har den efterladt et varigt aftryk på den danske jernbanekultur, og den står som en påmindelse om jernbanens tidlige udvikling i København.I dag er Københavns Hovedbanegård et travlt transportknudepunkt, men den gamle stations placering og rolle minder os om begyndelsen på denne vigtige del af byens historie. Den første Københavns station banede vejen for de mange udviklinger, som senere fulgte, og dens betydning for jernbanens historie kan stadig mærkes den dag i dag.
Stamdata for København Station [1847-1864]
Byggeår | 1847 |
Åbnet | 1847.06.26 |
Nedlagt | 1864.10.14 |
Nedrevet | 1865 |
Arkitekt | Harald Conrad Stilling |
Stednavneforkortelse | Kh |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 55.673771,12.564208 |
Oversigt over andre stationer fra København
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
København H Metrostation (Kh) | København H Metrostation ligger lige op ad Københavns Hovedb... | |
København Hovedbanegård (Kh) | Københavns Hovedbanegård – Danmarks Hjerte for Jernbanetrafi... | |
København Godsbanegård (Gb) | Københavns Godsbanegård var en af de største og mest trafike... | |
Holte Banegården [1896-1917] | Holtebanegården åbnede i 1896 og var endnu én i en rækken af... | |
Klampenborgbane Station | Klampenborgbanestation: En Glemselens Station fra Københavns... | |
København Station (Kh) [1864-1911] | København Station [1864-1911]: En banegård i tidens rundbues... | |
Klampenborgbane Station [1863-1887] | Klampenborgbanestationen: Fra Sommerstation til Nordbanegård... | |
Nord Banegården | Nordbanegården var fra 1863-1887 udgangsstation for Klampenb... | |
København Station (Kh) [1847-1864] | Københavns Første Station [1847-1864] – En Historisk Jernban... |
Billede af København Station [1847-1864]
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Billeder af København Station [1847-1864]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. februar 2021 Download billede
Sporplan fra København Station [1847-1864]
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Sporplan af København Station.
Transportselskab/ operatør: Den sjællandske Jernbane (SJS)
Jernbanested: Kiøbenhavn (1.)
På strækningen: København - Roskilde
Beskrivelse: Paln over banegården 1847 (senere rekonstruktion).
Infrastrukturejer: Sjællandske Jernbane-Selskab
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00012841
Google Street View af København Station [1847-1864]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over København Station [1847-1864]
Kort over København Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over København Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over København Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over København Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over København Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: København Station [1847-1864]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Byens Baner 150 år John Poulsen 1997 272 Bane Bøger 9788788632675 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Københavns banegårde: København H. 1. dec. 1911-1986. John Poulsen 1986 144 Bane Bøger 9788788632149 |