Kølvrå Station (Got), en artikel om Kølvrå Station
Grove Trinbræt blev oprettet den 16. juni 1941 over for flyvestationens forgænger, tyskernes Fliegerhorst Grove.
Grove Trinbræt ændrede navn til Kølvrå Station den 23. maj 1954, hvor ekspeditionen blev foretaget fra vogterhuset på den østlige side af sporet og der var en lille ventebygning på den vestlige side af sporet. Kølvrå fik en "rigtig" stationsbygning den 20. januar 1956 lidt nord for vogterhuset. Det var bidende koldt med sne og frost den 20. januar 1956, da Kølvrå Station blev indviet under overværelse af de fleste af byens borgere. Kort tid efter blev ledvogterhuset nedrevet. Kølvrå Station fik aldrig anlagt side- eller krydsningsspor og der var derfor kun hovedsporet ud for Kølvrå Station.
Kølvrå Station blev hurtigt den mest benyttede station på banen med flere passagerer end alle de andre tilsammen pga. de mange værnepligtige og ansatte på flyvestationen. Til denne målgruppe blev der indført iltog, der kun standsede i Karup, Kølvrå og Gedhus. Fra 1964 havde fredagsiltoget en gennemgående vogn, der blev kørt videre med et andet iltog til Vejle, hvor der var forbindelse med et eksprestog til København.
Kølvrå Station havde en kiosk, som ellers kun var noget købstadsstationerne havde. Kølvrå Station havde desuden noget helt specielt, da var ventesalen i 1965-1966 var terminal for den nyoprettede lufthavn, så man ved billetkontoret både kunne købe tog- og flybilletter.
Efter ophør som station lejede Post- og Telegrafvæsenet Kølvrå Station til værksted, samtidig med var der postkontor. For at bevare postkontoret købte Karup Kommune i sin tid bygningen.
Grove Trinbræt ændrede navn til Kølvrå Station den 23. maj 1954, hvor ekspeditionen blev foretaget fra vogterhuset på den østlige side af sporet og der var en lille ventebygning på den vestlige side af sporet. Kølvrå fik en "rigtig" stationsbygning den 20. januar 1956 lidt nord for vogterhuset. Det var bidende koldt med sne og frost den 20. januar 1956, da Kølvrå Station blev indviet under overværelse af de fleste af byens borgere. Kort tid efter blev ledvogterhuset nedrevet. Kølvrå Station fik aldrig anlagt side- eller krydsningsspor og der var derfor kun hovedsporet ud for Kølvrå Station.
Kølvrå Station blev hurtigt den mest benyttede station på banen med flere passagerer end alle de andre tilsammen pga. de mange værnepligtige og ansatte på flyvestationen. Til denne målgruppe blev der indført iltog, der kun standsede i Karup, Kølvrå og Gedhus. Fra 1964 havde fredagsiltoget en gennemgående vogn, der blev kørt videre med et andet iltog til Vejle, hvor der var forbindelse med et eksprestog til København.
Kølvrå Station havde en kiosk, som ellers kun var noget købstadsstationerne havde. Kølvrå Station havde desuden noget helt specielt, da var ventesalen i 1965-1966 var terminal for den nyoprettede lufthavn, så man ved billetkontoret både kunne købe tog- og flybilletter.
Efter ophør som station lejede Post- og Telegrafvæsenet Kølvrå Station til værksted, samtidig med var der postkontor. For at bevare postkontoret købte Karup Kommune i sin tid bygningen.
Stamdata for Kølvrå Station
Byggeår | 1955 |
Åbnet | 1956.01.20 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationspladsen 1, 7470 Karup J |
Stednavneforkortelse | Got |
Højdeplacering over havet | 45,4 meter |
GPS koordinater | 56.294662,9.142575 |
Oversigt over andre stationer fra Kølvrå
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kølvrå Station (Got) | Grove Trinbræt blev oprettet den 16. juni 1941 over for flyv... | |
Kølvrå Station (Got) [1954-1956] | Grove Trinbræt blev oprettet den 16. juni 1941 over for flyv... | |
Grove Trinbræt (Got) [1941-1954] | Grove Trinbræt blev oprettet den 16. juni 1941 over for flyv... |
Kølvrå Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Herning-Viborg | DSB | 47,8 | 1906.06.25 | 1977.05.22 |
BBR Data for Kølvrå StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:28 | |
BBR Højde over havet | 45,4 meter |
BBR GPS koordinater | 56.29468274,9.14289122 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1955 |
BBR Seneste ombygning | 2016 |
BBR Bebygget areal i alt | 300 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 300 m2 |
BBR Samlet boligareal | 298 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 52 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Kølvrå Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Billeder af Kølvrå Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Google Street View af Kølvrå Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Kølvrå Station
Kort over Kølvrå Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Kølvrå Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Kølvrå Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Kølvrå Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Kølvrå Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kølvrå Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sporene på heden: om banen fra Herning til Viborg Ole Edvard Mogensen 2006 64 Ry OEM Consult 9788799167609 |