Flensborg Banegård


Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra Flensborg til Tønning blev taget i brug. Flensborgs første banegård lå tæt ved den nuværende rutebilstation i Flensborgs centrum: ZOB (Zentraler Omnibus Bahnhof).

Flensborg Banegård blev officielt indviet den 25. oktober 1854 under tilstedeværelse af Kong Frederik den 7. Banen fra Flensborg til Tønning skulle gøre det lettere at transportere landbrugsvarer fra fjordbyen i øst og ud til Vesterhavet, hvorfra landbrugsvarerne kunne sendes til England. Banestrækningen, inkl. Havnebanen, blev bygget af det engelske firma Peto, Brassey and Betts, og arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll Tegnede bygningerne. Trods det at det var en dansk arkitekt, som stod for tegningen af Flensborgs første banegård, kom den til at hedde "Den engelske banegård" i folkemunde da det var det engelske firma Peto, Brassey and Betts, som stod for opførslen.

"Den engelske banegård" blev afløst af en ny banegård i 1883, som var tegnet af Johannes Otzen.

Rutebildriften i Flensborg skabte med tiden et behov for en ZOB og planerne tog fart efter 1924. Man planlagde en helt ny infrastruktur af Flensburgs jernbaneforhold med bl.a. en ny gennemkørselsbanegård syd for bykernen i 1927. Den "gamle" banegården fra 1883 bliv ZOB i 1931, og var Tysklands første ZOB. Den gamle bygning i byens centrum er i dag revet ned.

Den nuværende ekspressionistiske bygning blev oprettet i 1927. Flensborg Stationen havde oprindelig 3 perroner, men under elektrificeringen af jernbanestrækningen Hamborg – Flensborg, blev den mellemste perron sløjfet. Siden 2007 kører også ICE-tog via Flensborg mellem Aarhus og Hamborg/Berlin.

Flensborg Banegård rummer rejsecenter, venteområde, kiosk og en lille bistro. Der er adgang til perroner via trapper og tunnel. Perroner og tunnel har gennemgået en omfattende renovering, som blev afsluttet i efteråret 2010. Den nuværende stationsbygning og tilhørende anlæg er bygningsfredet, men desværre delvis nedslidt og lever ikke op til gældende krav og store dele af bygningerne står derfor tomme.



Stamdata for Flensborg Banegård


Byggeår1927
Åbnet1927
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBahnhofstraße 50, 24937 Flensburg
StednavneforkortelseFlb
Højdeplacering over havet26,7 meter
GPS koordinater54.774619,9.436605

Oversigt over andre stationer fra Flensborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Flensborg Banegård (Flb)Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra Flensb...
Flensborg Banegård [1883-1927]Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra Flensb...
Flensborg Banegård [1854-1883]Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra Flensb...


Flensborg Banegård servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Flensborg-Vamdrup DSB 82,01864.10.01I drift

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Flensborg Banegård


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Flensborg Banegård set mod north



Postkort af Flensborg Banegård

Postkort af Flensborg Station.
Postkort af Flensborg Station.
Kilde: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt


Noter:

Verlag Th. Thomsen, Photograph, Flensburg

Google Street View af Flensborg Banegård

Google Street View af Flensborg Station (Flb).
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: 2021.12.26 - LINK til kilde.


Kort over Flensborg Banegård

Kort over Flensborg Banegård
Kort over Flensborg Banegård - Kilde: Copyright © 2022 MapQuest, Inc. All rights reserved

Litteratur for: Flensborg Banegård

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4