Møgeltønder Station (Mt), en artikel om Møgeltønder Station
Møgeltønder Station – En Tyskbygget Station fra 1892
Møgeltønder Station blev opført i 1892 i forbindelse med åbningen af Tønder-Højer Sluse-strækningen. Stationen blev bygget under tysk styre og bar tydeligt præg af den karakteristiske tyske arkitektur med gule sten og røde murstensbånd i murværket. Efter genforeningen i 1920 bevarede stationen læssespor og godstrafik, men persontrafikken ophørte allerede i 1935. Med banens nedlæggelse i 1962 forsvandt også stationens funktion, og selve stationsbygningen blev delvist revet ned i 1975, bortset fra et varehus mod vest, som bestod indtil 2023.Arkitektur, Bygninger og Tjenesteboliger
Møgeltønder Stations hovedbygning fremstod bastant og nærmest klodset. Den bestod af en stor, firkantet to-etagers bygning med mindre sidebygninger på hver side. I stueetagen fandtes en forhal, et billetsalg og et rum til rejsegodsekspedition, mens første sal rummede stationsforstanderens bolig på næsten 52 m², fordelt på tre værelser og køkken. Facaderne var mange steder beklædt med skiffer for at beskytte mod den hårde vestenvind. Mod vest fandtes et 30 m² stort varehus, som var det eneste, der stod tilbage indtil 2023. Samtidig blev der opført en tjenestebolig, og efter genforeningen kom yderligere to tjenesteboliger til. De sidstnævnte var udelukkende opført i røde sten og havde tegltag, en stil der afveg markant fra den tyske stationstype.Spornettet og Industribaner
Møgeltønder Station havde oprindeligt ét perronspor med grusperron og en mindre mælkerampe. Her lå mejeriet, hvor købmanden nu findes. Vest for stationsbygningen lå et 467 meter langt læssespor, som kun var adskilt fra stationen af et kort stykke bane. Fra dette læssespor udgik et stikspor til en kombineret ende- og siderampe til bl.a. får og kreaturer. Desuden løb en industribane ca. 250 meter mod syd forbi Carsten Borg Betonvarefabrikker, teglværk og kalksandstensfabrik. I tysk tid var der intet egentligt lejemål for brug af stationens areal, men banens personale måtte benytte en del af fabrikkernes jord som have. Efter genforeningen indgik man heller ingen ny aftale, og tipvognssporet blev fjernet i 1929, mens grundstykket blev solgt til fabrikant Carsten Borg med klausul om, at et spor eventuelt kunne genoprettes. Det blev dog aldrig aktuelt, og resten af stationsområdet blev opkøbt af Borg Beton til lagerområde.Fra Persontrafik til Ren Godsekspedition
Baneforbindelsen Tønder-Højer blev anlagt for at forbinde ferieøen Sild med fastlandet via Højer Sluse, men efter Genforeningen blev tyskernes transittrafik besværliggjort. Med åbningen af Hindenburgdæmningen til Sild i 1927 mistede banen sin internationale betydning, og i 1935 ophørte persontrafikken. Godsekspeditionen i Møgeltønder fortsatte frem til 1953, hvor stationsdriften blev helt indstillet, og stationen overgik til banemandstjeneste. Den daværende stationsbestyrer blev boende i bygningen indtil 1962, hvor han blev forflyttet til Valby i forbindelse med selve banens endelige nedlæggelse.Stationsnært Bymiljø og Industri
Møgeltønder by, der ligger 1 km syd for stationen, fik ikke et udpræget stationsbymiljø, men omkring selve stationsområdet opstod et mindre samfund med et mejeri og betonvarefabrikker. Mange af sandgravene i og omkring byen vidner fortsat om de gode sandforekomster, der muliggjorde drift af beton- og teglindustrier. I 1912 blev der bygget en kalksandstensfabrik nord for teglværket, og man kunne producere op til 20.000 sten dagligt. Dampkedler på hver 30.000 pund blev i sin tid losset ved stationen og trukket gennem byen til fabrikken. Fra J.C. Gregersens optegnelser fremgår det, hvordan en kedel på 16 meters længde i længere tid spærrede vejen syd for stationsbygningen.Møgeltønder – Et Sogn med Historie
Møgeltønder (tysk: Mögeltondern) er en sønderjysk by med 754 indbyggere (2024), 7 km nordøst for Rudbøl grænse, 8 km øst for Højer, 17 km syd for Bredebro og 6 km vest for Tønder. Møgeltønder Sogn omfatter bl.a. Møgeltønder Kirke og Schackenborg Slot, der i årene 1995-2014 var beboet af Prins Joachim. Byen rummer også en skole med ca. 120 elever (0.-6. klassetrin), et børnehus, en forsamlingshus, campingplads, dyrehospital, købmand og Schackenborg Slotskro. Tidligere beskrivelser fra 1778 nævner sognets mange gårde, møller og godser, herunder fundet af de to guldhorn i Gallehus. Møgeltønder station lå en kilometer nord for selve byen, hvor betingelserne for industri var særligt gode takket være bakkeøens sandforekomster.Nedrivning og Eftermæle
Selve Møgeltønder Stationsbygning blev i vid udstrækning revet ned i 1975, mens varehuset stod indtil 2023. Møgeltønder Omfartsvej er i dag delvist anlagt på det gamle banetracé, og Midtfeldtvej med dens korte fortsættelse som sti mod øst følger også dele af Højerbanens rute. Selv om stationsområdet næsten helt er forsvundet, har byen og omegnen fortsat spor efter de beton- og teglfabrikker, som engang drog nytte af jernbanen til at sende og modtage materialer. Møgeltønders arkitektur, dens slot og historie gør den i dag til en særlig perle i Sønderjylland.Stamdata for Møgeltønder Station
Andre navne og stavemåder | Mögeltondern |
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1892.06.15 |
Nedlagt | 1935.05.16 |
Nedrevet | 1975 (undtagen en sidefløj med varehus, som blev nedrevet i 2023) |
Stednavneforkortelse | Mt |
Højdeplacering over havet | 11,8 meter |
GPS koordinater | 54.949092,8.800882 |
Møgeltønder Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Tønder-Højer Sluse | DSB | 13,4 | 1962.03.31 |
Billede af Møgeltønder Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020 Download billede
Billeder af Møgeltønder Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020 Download billede
Google Street View af Møgeltønder Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Møgeltønder Station

Kort over Møgeltønder Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Møgeltønder Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Møgeltønder Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Møgeltønder Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Møgeltønder Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kort over Møgeltønder Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Møgeltønder Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |