Rundforbi Trinbræt, en artikel om Rundforbi Trinbræt
Rundforbi Trinbræt åbnede i 1903, efter beboere mellem Nærum og Trørød med professor H. Mygind i spidsen ansøgte banebestyrelsen for Lyngby-Vedbæk Jernbane i marts 1903 med ønsket om at få anlagt et trinbræt ved Rundforbi.
Ansøgningen om nyt trinbræt blev bevilget og trinbrættet åbnet allerede den 1. juni 1903. Oprindelig var tanken, at togene kun skulle standse ved trinbrættet om sommeren, men da både beboere og skovvæsenet ønskede, at trinbrættet også skulle kunne benyttes om vinteren, blev Rundforbi Trinbræt helårstrinbræt fra sommeråbningen i 1904.
Rundforbi Trinbræt var et meget sparsommeligt trinbræt, som kun bestod af en simpel kort jordperron med en ensom bænk på.
Rundforbi Trinbræt blev ikke oprettet uden politiske udfordringer, og var nær ved at blive nedlagt efter et par års skænderier med Alfred Christensen, som mente, at bestyrelsen for Lyngby-Vedbæk Jernbane havde handlet hen over hovedet på aktionærerne ved at oprette Rundforbi Trinbræt.
Allerede inden åbningen af Rundforbi Trinbræt havde man ikke de store forventninger til trinbrættet, men det blev godt benyttet, og i 1903-1904 var der 1.236 passagerer, som i 1915-1916 var steget til 2.617. En stor del var skolebørn, da kommuneskolernes årlige skovtur ofte havde Bøllemosen som mål.
Rundforbi Trinbræt havde kun betydning for bebyggelserne vest for Lyngby-Vedbæk Jernbane, da der på den østlige side inden for den røde port kun var skovløberhuset. Mange skovgæster har i tidens løb benyttet togene til og fra Rundforbi Trinbræt.
Rundforbi Trinbræt blev nedlagt den 1. marts 1921.
Ansøgningen om nyt trinbræt blev bevilget og trinbrættet åbnet allerede den 1. juni 1903. Oprindelig var tanken, at togene kun skulle standse ved trinbrættet om sommeren, men da både beboere og skovvæsenet ønskede, at trinbrættet også skulle kunne benyttes om vinteren, blev Rundforbi Trinbræt helårstrinbræt fra sommeråbningen i 1904.
Rundforbi Trinbræt var et meget sparsommeligt trinbræt, som kun bestod af en simpel kort jordperron med en ensom bænk på.
Rundforbi Trinbræt blev ikke oprettet uden politiske udfordringer, og var nær ved at blive nedlagt efter et par års skænderier med Alfred Christensen, som mente, at bestyrelsen for Lyngby-Vedbæk Jernbane havde handlet hen over hovedet på aktionærerne ved at oprette Rundforbi Trinbræt.
Allerede inden åbningen af Rundforbi Trinbræt havde man ikke de store forventninger til trinbrættet, men det blev godt benyttet, og i 1903-1904 var der 1.236 passagerer, som i 1915-1916 var steget til 2.617. En stor del var skolebørn, da kommuneskolernes årlige skovtur ofte havde Bøllemosen som mål.
Rundforbi Trinbræt havde kun betydning for bebyggelserne vest for Lyngby-Vedbæk Jernbane, da der på den østlige side inden for den røde port kun var skovløberhuset. Mange skovgæster har i tidens løb benyttet togene til og fra Rundforbi Trinbræt.
Rundforbi Trinbræt blev nedlagt den 1. marts 1921.
Stamdata for Rundforbi Trinbræt
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.06.01 |
Nedlagt | 1921.03.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,5 meter |
GPS koordinater | 55.8239672451753,12.54508230207973 |
Rundforbi Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Lyngby-Vedbæk Jernbane [1900-1923] | LVJ | 12,1 | 1900.08.25 | 1923.01.01 |
Billede af Rundforbi Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Billeder af Rundforbi Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Google Street View af Rundforbi Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 4. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Rundforbi Trinbræt
Kort over Rundforbi Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rundforbi Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rundforbi Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Rundforbi Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Rundforbi Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rundforbi Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |