Slotsparken Trinbræt (Sft), en artikel om Slotsparken Trinbræt
Slotsparken Trinbræt – Historien Bag Navneskift, Driftsår og Nedlæggelse
Slotsparken Trinbræt hed Sorgenfri Trinbræt frem til den 15. maj 1936, hvor navnet skiftede til Slotsparken, da der her kom en S-togsstation ved navn Sorgenfri. Der var allerede ved Lyngby-Vedbæk Jernbane projektering overvejelser om at etablere Sorgenfri Trinbræt i Sorgenfri Slotspark, hvor der er en sti, som gik over Mølleåen på en bro og fortsætter op til Fuglevadsvej. Men planerne blev droppet igen, da der i 1900 kun var 3 villaer og der allerede var adgang til naturen på anden mådeDe Første Overvejelser og Opførelsen
Først i 1926, da der blev indført motortog og Sorgenfrigaards Villakvarter (Fuglevadsvej, Borgevej m.fl.) var bebygget, blev Sorgenfri Trinbræt anlagt, men trinbrættet blev dog ikke benyttet i større omfang. Sorgenfri Trinbræt blev kun benyttet af villabeboerne og for enkelte, der tog toget til SlotsparkenVenteskur og Chokoladeautomat
Sorgenfri Trinbræt havde et mindre venteskur med en chokoladeautomat. Om sommeren fik man smeltet chokolade fra automaten, mens den til gengæld ikke virkede om vinteren på grund af fugt. Dette satte sit præg på passagernes oplevelse, idet der var få øvrige faciliteter at nyde godt afNavneskiftet til Slotsparken
Den 15. maj 1936 åbnede DSB Sorgenfri S-togstrinbræt ved Hummeltoftevej. For at undgå navneforvirring skiftede Sorgenfri Trinbræt på Lyngby-Nærum Jernbane navn til Slotsparken Trinbræt, samtidig med at forløbet for endestationen på Lyngby-Nærum blev ændret fra Lyngby til Jægersborg. Benyttelsen af Slotsparken Trinbræt blev noget bedre op til og under 2. Verdenskrig, men det aftog igen efter 1948Nedlægning, Protester og Genoplivning
Nærumbanen ønskede at nedlægge Slotsparken Trinbræt, og ved en passagertælling i december 1950 talte man 99 passagerer dagligt, kun Præstevang Trinbræt havde færre. Slotsparken Trinbræt blev nedlagt den 20. maj 1951, og passagererne blev henvist til buslinie 172. Nedlæggelsen medførte mange protester fra de faste brugere, og trinbrættet blev genoprettet igen ca. 3 uger senere, den 9. juni 1951. Antallet af passagerer faldt dog yderligere de kommende år, og Slotsparken Trinbræt blev endelig nedlagt den 22. maj 1955, denne gang uden protest fra brugerneEfter Lukningen
Lyngby-Nærum Jernbane lod perronen ved Slotsparken Trinbræt blive liggende mange år efter lukningen – "bare for en sikkerheds skyld". Til sidst blev alt fjernet, da man vurderede, at trinbrættet ikke blev ønsket åbnet igenStamdata for Slotsparken Trinbræt
Andre navne og stavemåder | Sorgenfri frem til den 15. maj 1963, hvor navnet skiftede til Slotsparken, da der her kom en S-togsstation ved navn Sorgenfri. |
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926.04.01 |
Nedlagt | 1955.05.22 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sft |
Højdeplacering over havet | 23,6 meter |
GPS koordinater | 55.780787,12.499828 |
Slotsparken Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Jægersborg-Nærum [1936-1954] | LNJ | 8,3 | 1936.05.15 | 1954.10.03 |
Lyngby-Nærum Jernbane [1923-1936] | LNJ | 8,0 | 1923.01.01 | 1936.05.15 |
Billede af Slotsparken Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Billeder af Slotsparken Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Google Street View af Slotsparken Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 10. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Slotsparken Trinbræt

Kort over Slotsparken Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Slotsparken Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Slotsparken Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Slotsparken Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Slotsparken Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Slotsparken Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |