Vamdrup Station (Vm), en artikel om Vamdrup Station
Vamdrup Station i historisk perspektiv
Rigsdagen besluttede i 1861 at anlægge en jernbane mellem Fredericia og Flensborg. Anlægget blev forsinket af krigen i 1864, så banen var først færdig 1. november 1866. Da var grænsen mellem Danmark og Tyskland rykket til et par km syd for Vamdrup, og den nye station blev dermed en dansk toldstation og grænsestation, hvor både danske og tyske tog havde endestation. Vamdrup blev af den grund en af landets vigtigste stationer, der kunne beskæftige mange statstjenestemænd, jernbanepersonel og toldere.Opførelse i træ og gentagne brande
Bygningerne i Vamdrup var oprindeligt opført som midlertidige træstrukturer, hvilket håndværkerne tog bogstaveligt. Det betød, at det var en dårligt bygget station, berygtet både blandt det danske og det tyske personale. Hyppige brande plagede stedet: første gang i 1872, et kulhus nedbrændte i 1880 og en remise i 1890. En senere kælderbrand bredte en ubehagelig stank af råddent træ og døde rotter. Hovedbygningen brændte i 1911, men blev straks genopført i den samme triste, men dog mere solide træstil. Bygningen lå på en bred perron mellem spor til begge sider; de danske tog holdt ved den ene perron og de tyske ved den anden. Indenfor foregik både dansk og tysk pas- og toldkontrol.Grænse nærhed og byudvikling
Vamdrup blev hurtigt en af de mest betydningsfulde jernbanestationer i Danmark. At være stationsforstander i Vamdrup var en af de højeste stillinger indenfor Statsbanerne. Placeringen ved grænsen tiltrak mange statsansatte, hvilket gav byen et hastigt bymæssigt løft. Overordnede embedsmænd fik bygget boliger ved Jernbaneallé, som i dag kendes som Jernbanegade. Det nuværende bibliotek var oprindeligt toldforvalterbolig, og den prangende stationsforstanderbolig fra 1899 huser i dag Kongeåmuseet, hvor man kan se en model af den første station, inden den blev nedrevet i 1954.Efter genforeningen og stationens nedtur
Genforeningen i 1920 vendte op og ned på Vamdrups rolle som grænsestation. Den tyske side af stationen blev ryddet, og pladsen saneret. Men da grænsestationen rykkede til Padborg, mistede byen hovedparten af sit økonomiske fundament. Huspriserne styrtdykkede, eftersom mange offentligt ansatte med grænsebetjening som erhverv flyttede videre sydpå. Efter de blev billige, blev husene overtaget af pensionister fra landområderne, hvilket i årtier gav Vamdrup ry for at være en sove- og pensionistby.Fra krise til ny industri
Byen kom sig kun langsomt efter den hårde økonomiske nedtur, og 1920'erne og 1930'erne bragte yderligere problemer under Den Store Depression. I 1934 opførte man Sydjydsk Andelsfjerkræslagteri øst for stationen, og små trævareindustrier begyndte også at slå rod. Efter 2. verdenskrig gik der nogle år, før Vamdrup for alvor voksede igen. Omkring 1955 slog Jernstøberiet Kongeå sig ned her. Det blev en katalysator for en målrettet, industriel udvikling under Vamdrup Kommune, som anlagde Industrivej. Store virksomheder som Rockwool, Isover og Dansk Auto Logik fulgte efter, alle tiltrukket af jernbanen og gode vejforhold.Den gamle station rives ned
Vamdrups oprindelige træstation blev revet ned i 1954-1955. I forbindelse med anlæggelsen af den nye station blev både selve stationen og banelegemet hævet ca. 1½ meter over det oprindelige terræn.Stamdata for Vamdrup Station
Byggeår | 1956 |
Åbnet | 1956 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 6580 Vamdrup |
Stednavneforkortelse | Vm |
Højdeplacering over havet | 40,9 meter |
GPS koordinater | 55.428132,9.286412 |
Oversigt over andre stationer fra Vamdrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vamdrup Station (Vm) | Vamdrup Station i historisk perspektivRigsdagen besluttede i... | |
Vamdrup Østbanegård (Vm) | Vamdrup Østbanegård – Et Kapitel i Dansk JernbanehistorieVam... | |
Vamdrup Station (Vm) [1911-1956] | Vamdrup Station i historisk perspektivRigsdagen besluttede i... | |
Vamdrup Station (Vm) [1866-1911] | Vamdrup Station i historisk perspektivRigsdagen besluttede i... |
Vamdrup Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Flensborg-Vamdrup | DSB | 82,0 | 1864.10.01 | I drift |
Fredericia-Vamdrup | DSB | 39,0 | 1866.11.01 | I drift |
BBR Data for Vamdrup StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:29 | |
BBR Højde over havet | 40,9 meter |
BBR GPS koordinater | 55.42777613,9.28596323 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1956 |
BBR Seneste ombygning | 2003 |
BBR Bebygget areal i alt | 354 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 354 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 354 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Vamdrup StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Vamdrup |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Vm |
Afsnits GPS koordinater | 55.42806695,9.28660015 |
Billede af Vamdrup Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede
Billeder af Vamdrup Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vamdrup Station - næsten helt færdig bygget.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Var registreret som Brovst
Id: B02274_019.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vamdrup Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sydjydsk Andelsfjerkræslagteri
Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup
Vejnavn: Gasværksvej
Husnummer: 20
Lokalitet: Postnummer: 6580
By: Vamdrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Indkørsel i dag fra Industrivej 5B
Id: B01325_003f.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 8. februar 1920 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Materieloperatør, litra og nummer: DSB D 840
Jernbanested: Vamdrup
På strækningen: Vojens - landegrænsen - Vamdrup
Beskrivelse: Genforeningen.
Det preussiske særtog nr. 3571, Vamdrup - Tingleff, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Toget blev ført af lokomotivfører S.A. Stjernø (i midten) og fyrbøder C.A.O. Lønquist (th.), begge fra *Århus, samt maskiningeniør 1. grad I.G.H. Kragh, 2. Maskinsektion, *Fredericia (tv.).
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 8. feb. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005516

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 8. februar 1920 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af det danske personale på det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Materieloperatør, litra og nummer: DSB D 840
Jernbanested: Vamdrup
På strækningen: Vojens - landegrænsen - Vamdrup
Beskrivelse: Genforeningen.
Det danske personale på det preussiske særtog nr. 3571, Vamdrup - Tingleff, der med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Toget blev ført af lokomotivfører S.A. Stjernø (i midten) og fyrbøder C.A.O. Lønquist (th.), begge fra *Århus, overvåget af maskiningeniør 1. grad I.G.H. Kragh, 2. Maskinsektion, *Fredericia (tv.).
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 8. feb. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005514
Google Street View af Vamdrup Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 19. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Vamdrup Station

Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vamdrup Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |