Vamdrup Station (Vm), en artikel om Vamdrup Station




Vamdrup Station i historisk perspektiv

Rigsdagen besluttede i 1861 at anlægge en jernbane mellem Fredericia og Flensborg. Anlægget blev forsinket af krigen i 1864, så banen var først færdig 1. november 1866. Da var grænsen mellem Danmark og Tyskland rykket til et par km syd for Vamdrup, og den nye station blev dermed en dansk toldstation og grænsestation, hvor både danske og tyske tog havde endestation. Vamdrup blev af den grund en af landets vigtigste stationer, der kunne beskæftige mange statstjenestemænd, jernbanepersonel og toldere.

Opførelse i træ og gentagne brande

Bygningerne i Vamdrup var oprindeligt opført som midlertidige træstrukturer, hvilket håndværkerne tog bogstaveligt. Det betød, at det var en dårligt bygget station, berygtet både blandt det danske og det tyske personale. Hyppige brande plagede stedet: første gang i 1872, et kulhus nedbrændte i 1880 og en remise i 1890. En senere kælderbrand bredte en ubehagelig stank af råddent træ og døde rotter. Hovedbygningen brændte i 1911, men blev straks genopført i den samme triste, men dog mere solide træstil. Bygningen lå på en bred perron mellem spor til begge sider; de danske tog holdt ved den ene perron og de tyske ved den anden. Indenfor foregik både dansk og tysk pas- og toldkontrol.

Grænse nærhed og byudvikling

Vamdrup blev hurtigt en af de mest betydningsfulde jernbanestationer i Danmark. At være stationsforstander i Vamdrup var en af de højeste stillinger indenfor Statsbanerne. Placeringen ved grænsen tiltrak mange statsansatte, hvilket gav byen et hastigt bymæssigt løft. Overordnede embedsmænd fik bygget boliger ved Jernbaneallé, som i dag kendes som Jernbanegade. Det nuværende bibliotek var oprindeligt toldforvalterbolig, og den prangende stationsforstanderbolig fra 1899 huser i dag Kongeåmuseet, hvor man kan se en model af den første station, inden den blev nedrevet i 1954.

Efter genforeningen og stationens nedtur

Genforeningen i 1920 vendte op og ned på Vamdrups rolle som grænsestation. Den tyske side af stationen blev ryddet, og pladsen saneret. Men da grænsestationen rykkede til Padborg, mistede byen hovedparten af sit økonomiske fundament. Huspriserne styrtdykkede, eftersom mange offentligt ansatte med grænsebetjening som erhverv flyttede videre sydpå. Efter de blev billige, blev husene overtaget af pensionister fra landområderne, hvilket i årtier gav Vamdrup ry for at være en sove- og pensionistby.

Fra krise til ny industri

Byen kom sig kun langsomt efter den hårde økonomiske nedtur, og 1920'erne og 1930'erne bragte yderligere problemer under Den Store Depression. I 1934 opførte man Sydjydsk Andelsfjerkræslagteri øst for stationen, og små trævareindustrier begyndte også at slå rod. Efter 2. verdenskrig gik der nogle år, før Vamdrup for alvor voksede igen. Omkring 1955 slog Jernstøberiet Kongeå sig ned her. Det blev en katalysator for en målrettet, industriel udvikling under Vamdrup Kommune, som anlagde Industrivej. Store virksomheder som Rockwool, Isover og Dansk Auto Logik fulgte efter, alle tiltrukket af jernbanen og gode vejforhold.

Den gamle station rives ned

Vamdrups oprindelige træstation blev revet ned i 1954-1955. I forbindelse med anlæggelsen af den nye station blev både selve stationen og banelegemet hævet ca. 1½ meter over det oprindelige terræn.


Stamdata for Vamdrup Station

Byggeår1956
Åbnet1956
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdspladsen 2, 6580 Vamdrup
StednavneforkortelseVm
Højdeplacering over havet40,9 meter
GPS koordinater55.428132,9.286412


Oversigt over andre stationer fra Vamdrup

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetVamdrup Station (Vm)Vamdrup Station i historisk perspektivRigsdagen besluttede i...
Stedet er fotograferetVamdrup Østbanegård (Vm)Vamdrup Østbanegård – Et Kapitel i Dansk JernbanehistorieVam...
Stedet er fotograferetVamdrup Station (Vm) [1911-1956]Vamdrup Station i historisk perspektivRigsdagen besluttede i...
Vamdrup Station (Vm) [1866-1911]Vamdrup Station i historisk perspektivRigsdagen besluttede i...


Vamdrup Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Flensborg-Vamdrup DSB 82,01864.10.01I drift
Fredericia-Vamdrup DSB 39,01866.11.01I drift



BBR Data for Vamdrup Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:29
BBR Højde over havet40,9 meter
BBR GPS koordinater55.42777613,9.28596323
BBR Byggeår eller konverteringsår1956
BBR Seneste ombygning2003
BBR Bebygget areal i alt354 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen354 m2
BBR Samlet erhvervsareal354 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Vamdrup Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnVamdrup
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseVm
Afsnits GPS koordinater55.42806695,9.28660015



Billede af Vamdrup Station

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billeder af Vamdrup Station

Billede af Vamdrup Station - næsten helt færdig bygget.
Billede af Vamdrup Station - næsten helt færdig bygget. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vamdrup Station - næsten helt færdig bygget.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Var registreret som Brovst
Id: B02274_019.tif


Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vamdrup Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sydjydsk Andelsfjerkræslagteri
Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup
Vejnavn: Gasværksvej
Husnummer: 20
Lokalitet: Postnummer: 6580
By: Vamdrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Indkørsel i dag fra Industrivej 5B
Id: B01325_003f.tif


Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Retiradebygningen ved Vamdrup Station.
Billede af Retiradebygningen ved Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af pakhuset ved Vamdrup Station.
Billede af pakhuset ved Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af pakhuset ved Vamdrup Station.
Billede af pakhuset ved Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Vamdrup Station.
Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Vamdrup Station.
Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af pakhuset ved Vamdrup Station.
Billede af pakhuset ved Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af Vamdrup Station.
Billede af Vamdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Billede af det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Billede af det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 8. februar 1920 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Materieloperatør, litra og nummer: DSB D 840
Jernbanested: Vamdrup
På strækningen: Vojens - landegrænsen - Vamdrup
Beskrivelse: Genforeningen.
Det preussiske særtog nr. 3571, Vamdrup - Tingleff, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Toget blev ført af lokomotivfører S.A. Stjernø (i midten) og fyrbøder C.A.O. Lønquist (th.), begge fra *Århus, samt maskiningeniør 1. grad I.G.H. Kragh, 2. Maskinsektion, *Fredericia (tv.).
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 8. feb. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005516


Billede af det danske personale på det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Billede af det danske personale på det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 8. februar 1920 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af det danske personale på det preussiske særtog nr. 3571 ud for Vamdrup Station, med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Materieloperatør, litra og nummer: DSB D 840
Jernbanested: Vamdrup
På strækningen: Vojens - landegrænsen - Vamdrup
Beskrivelse: Genforeningen.
Det danske personale på det preussiske særtog nr. 3571, Vamdrup - Tingleff, der med afstemningsberettigede var det første danske tog nogensinde på strækningen, fremført af dansk lokomotiv.
Toget blev ført af lokomotivfører S.A. Stjernø (i midten) og fyrbøder C.A.O. Lønquist (th.), begge fra *Århus, overvåget af maskiningeniør 1. grad I.G.H. Kragh, 2. Maskinsektion, *Fredericia (tv.).
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 8. feb. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005514


Google Street View af Vamdrup Station

Google Street View af Vamdrup Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 19. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Vamdrup Station

Historisk kort over Vamdrup Station
Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vamdrup Station
Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vamdrup Station
Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Vamdrup Station
Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Vamdrup Station
Kort over Vamdrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Vamdrup Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4