Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård


Sønderborgs første station er fra 1901, der lignede de øvrige på Sønderborgbanen, men var bare den største på strækningen. Anlægsarbejdet startede i sommeren 1899, men området mellem Alssund og skrænten op mod Dybbøl var så smalt, at der måtte opfyldes en del i sundet for at skabe den nødvendige plads. Området blev opdelt i to niveauer, hvor den laveste, som var nærmest sundet blev anlagt med godsekspedition, pakhus og spor. På det højere niveau ved skrænten byggedes selve stationsbygningen og området til persontrafikken. Ca. 500 meter nordvest for stationen sammenløb godssporene med perronsporene. Nordvest på det høje niveau blev der også bygget en remise med plads til fire lokomotiver. Pga. bakken var det muligt at grave en stor vandbeholder ind i skrænten, og sparede vandtårnet til brug for damplokomotiverne, hvilket ellers var normalt på de større stationer på den tid.

På det lave niveau var der et spor helt ud til sundet, som gjorde det ud for at være byens havnebane på Sundevedsiden med fire anløbsbroer. På den anden side af sundet var der også en havnebane, men denne var kun smalsporet og havde kun forbindelse med banerne på Als.

Da der var et veludbygget smalsporsbanenet på Alssiden havde Sønderborg sin anden store station der - Sønderborg Bystation. Derfor hed stationen på Sundevedsiden - Sønderborg H for Hovedbanegården.

I 1930 indviedes den nye Kong Christian den X's Bro og der blev samtidig ændret en del på sporforløbene på Sønderborg H. Godssporene forblev stort set uændret, men et af sporene på det højeste niveau blev videreført hen over broen. Der var dermed nu direkte forbindelse til Amtsbanerne på Als. Da Amtsbanen var smalsporet, måtte godsvognene omlades til en såkaldt vognbjørn til viderebefordring på smalsporet. Amtsbanerne blev for en stor del dog allerede nedlagt i 1933 og tilbage var nu kun Mommark-banen med normalspor op gennem byen og videre til Mommark. Banen blev nedlagt i 1962, tilbage var kun godstrafikken til havnen.

Fra starten var det godstrafikken der var vigtigst, da mange passagerer i stedet valgte at benytte skibene til både Flensborg og Kiel. Det ændredes dog lidt efter Genforeningen i 1920, men godstrafikken var fortsat vigtig. I forbindelse med sporet hen over Alssund kom der også yderligere transport både til Nordhavnen og Solofabrikken (Margarinefabrikken).

Til sidst var trængslen på det smalle areal så stor af både gods og persontrafik, at man omkring 1960 begyndte at planlægge en ny station. Handelsstandsforeningen ønskede at få flyttet stationen over på Alssiden, men det store arealbehov satte en stopper for dette.

I 1967 blev den oprindelige station nedrevet og en ny station bygget. Da den nye station blev indviet, var det en ny og moderne bygning der dog fik en kort levetid, hvor den allerede blev nedrevet i 2004.

Stamdata for Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård

Byggeår1901
Åbnet1901.06.15
Nedlagt1967.05.08
NedrevetNedrevet kort efter 1967
StednavneforkortelseSdb
GPS koordinater54.912167,9.779536

Oversigt over andre stationer fra Sønderborg og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Sønderborg Station (Sdb) Den tidligere Stationsbygning fra 1976 blev revet ned i 2004 for at give plads til opførel....
Stedet er fotograferet Sønderborg (1967-2004) Station (Sdb) Omkring 1960 var der så stor trængsel på det smalle stationsareal på Sønderborg station, a....
Stedet er fotograferet Sønderborg By (1914-1962) Station (Sbb) Sønderborg Bystation var hovedstation for Amtsbanerne på Als under navnet Sønderborg Amtsb....
Sønderborg By (1898-1914) Amtsbanegård (Sbb) Sønderborg By Amtsbanegård var hovedstation for de smalsporede Amtsbanerne på Als under na....
Stedet er fotograferet Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård (Sdb) Sønderborgs første station er fra 1901, der lignede de øvrige på Sønderborgbanen, men var ....

Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Sønderborg-Mommark Færge DSB 19,61933.06.151962.05.27

Billeder af Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård

Sønderborg H første Station (1901-1967) er nu nedrevet og der er en bus/parkeringsplads på stedet. Station nummer 3. ses i baggrunden.
Sønderborg H første Station (1901-1967) er nu nedrevet og der er en bus/parkeringsplads på stedet. Station nummer 3. ses i baggrunden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.21 12:24:04



Krak kort 1954 vs idag over Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård

Historisk kort over Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård

Historisk kort over Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård
Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård
Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård
Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård
Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)

Litteratur for Sønderborg (1901-1967) Hovedbanegård

Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie.
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Uudgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4

Lige nu er der: 16 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.3.0 - build: 2020.06.30-20:22:38