Sønder Omme Station (So), en artikel om Sønder Omme Station
Sønder Omme Station - hovedstation på heden mellem landbrug, industri og brændsel
Sønder Omme Station var en af de mest betydningsfulde og travle stationer på Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ). Med et omfattende spor- og læsseanlæg, en større stationsbygning og et bemandingsniveau, der overgik flere landstationer, forbandt den sognet med regionens markeder og statsbanenettet. Stationen håndterede i hele driftsperioden et bredt spektrum af trafik: fra passagerer og banepakker til store mængder stykgods, kvæg, korn, foderstoffer samt - i krise- og krigstider - tørv, brunkul og forarbejdede brændsler. Samtidig var den en daglig arbejdsplads og et lokalt knudepunkt, hvor jernbanens rytmer satte rammerne om byens udvikling fra kirkeby til egentlig stationsby.Der skulle oprindelig have været en jernbane fra Sønder Omme via Ølgod til Nørre Nebel (privatbane). Anlægsloven blev vedtaget den 20. marts 1918 og Koncession udstedt den 13. oktober 1919, men strækning blev ikke anlagt.
Fra kirkeby til stationsby: topografien før og efter banen
Det høje målebordsblad fra 1800-tallet viser et tyndt befolket sogn: kirke, præstegård, kroen ved vejkrydset og en skole - men ingen samlet bybebyggelse. Sønder Omme omtalen i 1904 ikke som om en landsby "Sønder Omme", men om en "Kirkeby" med kirke, præstegård, skole, damp-, sav- og høvleværk, farveri, kro og markedsplads (april og september). Endnu tidligere er Sønder Omme betegnet med navnet "Oom", som betyder "fjern lyd fra en å" og peger på Omme Å som er landskabets rygrad. Det lave målebordsblad fra 1900-tallet dokumenterer, hvordan banen fra 1917 blev løftestang for bebyggelse og funktioner: mejeri, telefoncentral, lægebolig, jordemoderhus, nye gårde og huse. Først på topografisk kort 1953-1976 bliver "Sønder Omme" entydigt et bynavn, nu med alderdomshjem og idrætsplads - klassiske markører for en konsolideret stationsby.Stationsbygningens udtryk og særlige kendetegn
Stationsbygningen tilhørte den store "type 3" med 6 fag og kvist mod syd. Mod vest opførtes en lille tilbygning, som først fungerede som postkontor/rum til postbudene og senere blev ombygget til toiletter.Sporplanen: lange spor og mange funktioner
Sønder Omme var en driftsteknisk hovedstation på linjen. Over for stationsbygningen - på nordsiden af hovedsporet - lå et 350 meter langt krydsningsspor. Længden gjorde krydsninger fleksible selv for tog med mange godsvogne. Mod vest, på sydsiden af hovedsporet, lå et 190 meter langt læssespor - det længste læssespor på hele TKVJ - med tilsluttet stikspor til pakhuset, så vogne kunne henstilles og ekspederes direkte herfra. Fra krydsningssporet afgrenede på nordsiden et 108 meter langt stikspor. Det var oprindeligt anlagt som privat sidespor til en kartoffelmelsfabrik, blev fra 1931 knyttet til et slagteri og fra 1944 anvendt til korn- og foderstofforretning. Sporet overgik på et tidspunkt til TKVJ's ejerskab og drift, hvilket sikrede standardiseret vedligehold og disponering.Vejerbod, ramper, folde og private varehuse
Over for stationen stod en vejerbod, som tjente både godsekspeditionen og de private varehuse, der senere blev opført ved læsseanlægget. Langs det store læssespor lå folde til kvæg og svin samt faste ramper for læsning og aflæsning. Kombineret med pakhusets stikspor betød det, at stationen kunne håndtere samtidige varestrømme: levende dyr, bulk (korn, foder), stykgods og brændsel - uden at køreveje og sporflader kvælte hinanden. Den fysiske planlægning var tydeligt tænkt til stor trafik.Passagerer, banepakker og en bred godsportefølje
Sønder Omme var kendt for mange rejsende på Troldhedebanen. Placeringen midt i sognet og nær landevejen skabte naturlig tiltrækning for skoleelever, markedsrejsende og pendlere. Men vægten lå lige så meget på gods: mejeriets sendinger, slagteriets afskibning, kartoffelmelsfabrikkens kampagner, foderstof- og korntransporter, samt banepakker til lokale handlende. I perioder var stationens personale talstærkt - med stationsforstander (senere stationsmester), portør(er) og kontordame - og i skuldersæsoner kunne bemandingen skaleres ned uden at miste overblikket over skifte- og signalprocedurer.Brændselsperioder: tørv, brunkul og formbrændsel
Som på resten af TKVJ satte brændselskriser og krigssituationer spor i driften. Tørv og brunkul blev hentet ind fra hederne, og Sønder Omme var et naturligt omladested med plads til mange vogne. Brændsel strømmede ud af sognet, mens kunstgødning og kalk kom ind - en cirkel, som bandt landbrugs- og energisektoren sammen gennem stationen. I travle perioder kunne støv og smuld lægge sig i en tynd film over perronfliser og vognkasser, og stationen opererede i praksis som en brændselsterminal med fuld signaldisciplin.Organisation og mennesker: fra forstander til mester
E. Mikkelsen, ansat i 1917, var central i stationens første årtier. Da banen lukkede i 1968, sagde han: "Det er vemodigt at se banen lukke, når man har solgt den første billet i 1917… Godsbefordringen sker jo i dag med bil fra dør til dør." Hans udsagn indrammer overgangen fra bane- til vejlogistik. Mikkelsen løste også den mindre flatterende side af jobbet: indberetninger om uheld, disciplin og driftsfejl.Efterfølgeren Anders Nielsen (stationsmester fra 1. oktober 1954) er et godt billede på stationens "senmoderne" professionalisme. Han blev fremhævet for flid, hastighed, nøjagtighed og evne til at uddanne portør- og kontoraspiranter, for samarbejdet med nabostationer og for at have bragt erstatningskrav for beskadiget gods ned på et minimum - bl.a. ved selv at gå forrest i godsvognen ved følsomme aflæsninger. Stationens omdømme hvilede i høj grad på denne blanding af lokalkendskab, faglighed og ansvar.
To uheld i 1918: rapportpligt og disciplin
Mikkelsens indberetninger fra 1918 illustrerer ansvaret. Den 5. marts omkom en ældre mand, som faldt af et lynglæs på læssesporet under rangering og blev overkørt. Læge og politi blev tilkaldt, og rapporten blev ført efter reglerne. Den 3. december påkørte "Tog 1" ved indkørsel en tom vogn (N.F.J. P230), der natten forinden var løsnet af en lokal, tidligere dømte person, og trukket så tæt på skiftet, at togvejen ikke var fri. Mikkelsen - der den morgen var forsinket - gav i skyndingen indkørselssignal uden at kontrollere togvejen. Resultatet var materielle skader på lokomotiv og tre vogne, men heldigvis ingen personskade. Driftsbestyrer Tarp accepterede forklaringen, men tildelte en kraftig advarsel og en bøde på 30 kr. Sagen viser, hvor små brud i kæden (sabotage, forsinkelse) kan få store følger - og hvor hårdt regimet for signal- og skiftedisciplin var.Vejoverskæringsulykken 1957: skinnebus rammer brunkulslastbil
Den 17. december 1957 indtraf et større uheld i overskæringen ved Vejlevej. En stor lastbil med påhængsvogn, læsset med brunkul, kørte ind på overskæringen og blev påkørt af et skinnebustog. Skinnebussen afsporedes, blev skubbet på tværs af sporet og fik knust flere ruder; ti passagerer væltede under opbremsningen ned på gulvet - paradoksalt nok en medvirkende grund til, at de undgik at blive ramt af glassplinter. Brunkul væltede ind gennem vinduerne, og skinnebussen måtte senere til omfattende reparation på Scandia i Randers, hvilket kom til at koste 30.000 kr. Episoden understreger overskæringers risikoprofil i en tid, hvor skinnebusser kørte hurtigt og vejtrafikken voksede.Det private stikspor: fra kartoffelmelsfabrik til slagteri og foderstof
Det 108 meter lange stikspor nord for hovedsporet begyndte som privat sidespor til en kartoffelmelsfabrik. I 1931 blev der indrettet slagteri, og fra 1944 anvendtes anlægget til korn- og foderstofforretning. Denne form for "adaptiv genbrug" er karakteristisk for TKVJ-æraen: når konjunkturerne skiftede, og varestrømmene ændrede sig, fulgte sporene med. At sporet senere overgik til TKVJ-ejerskab, gav banesiden mulighed for at standardisere vedligehold, afregning og disponering - en fordel, når godstryk og bemanding skulle tilpasses fra uge til uge.Daglig drift: signaler, rangering og logistisk koreografi
Med 350 meter krydsningsspor og 190 meter læssespor kunne Sønder Omme afvikle komplekse rangeringer uden at blokere togveje. Indkørsel-, forsignal- og skiftedispositioner var kernen i den daglige sikkerhed. Vejerboden vejede vogne og sendinger; ramper og folde kanaliserede levende dyr og bulk; pakhusets stikspor isolerede stykgods fra tunge læsninger. I højsæsoner blev stiksporet nordpå guld værd: foderstof og korn kunne køre uden om perronerne, mens passagertogene kørte "gennemhuller" med korte standsninger.Post, pakker og rutebil - stationens serviceøkologi
Stationen var også postekspedition, og i stationens senere år indgik rutebilforbindelser som et vigtigt supplement for passagerer. Efter lukning af TKVJ blev stationsbygningen anvendt som rutebilstation og posthus.Krigstidens "hverdagsfriktion" - troppetransporter og natlige gæster
Under besættelsen var stationens venterum brugt som "sovekammer" for tyske soldater. Mikkelsen har beskrevet, hvordan de natlige gener blev løst med en kombination af høflighed og fasthed: hustruen gik ned med en skål småkager, hilste og anmodede om ro - hvorefter støjen ebbede ud. Episoden er banal, men belyser den praktiske diplomati, som stationspersonalet ofte måtte udøve i situationer, der lå uden for togreglementet."Den store station på linjen" - hvorfor netop Sønder Omme?
Krydset mellem et langt krydsningsspor, et rekordlangt læssespor, et privat/nu banedrevet stikspor, vejerbod, ramper, folde og private varehuse gav en samlet effekt, som få andre TKVJ-stationer matchede. Dertil kom beliggenheden ved en vejkorridor og nærhed til sognenes centrale institutioner. Sønder Omme blev derfor ikke blot en mellemstation, men et nav i linjens daglige rytme: her kunne tog mødes, her kunne lange godstog opmarcheres, og her kunne stykgods fordeles i et opland, som gradvis fortættedes til by.Industrien efter banen: Omme Lift som moderne arv
Sønder Ommes industrielle udvikling fik et stærkt anker i Omme Lift, en fjerde generations familievirksomhed med rødder i den lokale smedje fra 1906. Virksomheden producerer i dag trailer- og larvefodslifte med arbejdshøjder fra 10,5 til 42 meter, har over 18.000 m² produktion, ca. 100 medarbejdere og 85 % eksport til mere end 70 lande - med egne afdelinger i bl.a. Tyskland og Frankrig. Selv om Omme Lifts globale logistik i dag primært er vej- og søbaseret, bærer virksomheden kulturarven fra jernbanetiden: en produktion orienteret mod effektiv håndtering, standardiserede flows og eksportforbindelser.Stamdata for Sønder Omme Station
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.08.25 (Ekspedition af vognladningsgods fra 1916.11.24) |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Status | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Robert Valdemar Schmidt |
Adresse | Kirke Alle 11, 7260 Sønder Omme |
Stednavneforkortelse | So |
Højdeplacering over havet | 34,2 meter |
GPS koordinater | 55.840128,8.892052 |
Sønder Omme Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding | TKVJ | 87,9 | 1917.08.25 | 1968.03.31 |
BBR Data for Sønder Omme StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:19 | |
BBR Højde over havet | 34,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.84011061,8.89208295 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1920 |
BBR Seneste ombygning | 1971 |
BBR Bebygget areal i alt | 118 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 118 m2 |
BBR Samlet boligareal | 79 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 118 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Sønder Omme Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder Omme Station.
Titel: - 1957 - Sønder Omme Station
Person: Nielsen, A, stationsmester
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sdr. Omme
Vejnavn: Kirke Alle
Husnummer: 11
Lokalitet: Postnummer: 7260
By: Sønder Omme
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02550_008.tif
Billeder af Sønder Omme Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder Omme Stations varehus.
Titel: - 1956 - Sønder Omme
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder-Omme
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 7260
By: Sønder Omme
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01116_006c.tif
Google Street View af Sønder Omme Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 13. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Sønder Omme Station

Kort over Sønder Omme Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sønder Omme Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sønder Omme Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Sønder Omme Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Sønder Omme Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Sønder Omme Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Troldhedebanen Helge Kjerside, Finn & Steen Christensen 2002 368 Lunderskov Lokomotivklubben KLK 87-980484-1-4 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift Olaf Skov 2024 252 Olaf Skov 978-87-975142-0-7 |