Tange Station


Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 12, som var bygget som baneformandshus. Huset på Tange Søvej 5 er bygget i 1894, selv om det i BBR er angivet som værende bygget i 1927. Tegningerne er også genbrugt til det tidligere baneformandshus i Nørre Langgade 77, 8840 Rødkærsbro, som blev bygget i 1897.

I 1908 omlagde man noget af sporet, hvor jernbaneoverskæringen ved vogterhus 12 ved samme lejlighed blev flyttet ca. 100 meter mod vest. Ved den nye jernbaneoverskæring anlagdes vogterhus 12a. Flytningen skyldes flere problemer med oversvømmelser. Ved samme anledning anlagdes et nyt sidespor til brug for den spirende industri i Tange. I 1917 tilkom der en ventebygning så man bl.a. kunne tilgodese de "fine" gæster til/fra Tange Hotel.

Under første verdenskrig steg priserne på brændsel og energi kraftigt, og man begyndte at kikke på et projekt fra 1909, hvor ingeniørerne Kristian Thomsen og S.A. Angelo havde lavet et forslag til et vandkraftværk på Gudenåen. I 1918 begyndte bygningen af Gudenaacentralen, som den dag i dag er Danmarks største vandkraftværk, hvor man har fremstillet elektricitet siden 1921.

Pga. Gudenaacentralen og dermed blev Gudenåen opstemmes til Tange sø, så blev hele sporområdet omlagt i Tange. Der blev dæmmet op svarende til vandstanden i Tange sø og sporet blev flyttet ca. 25 meter mod syd. Gudenaacentralen fik et privat sidespor fra Tange Billetsalgssted den 21. august 1918 og sidesporet gik helt ind i Gudenaacentralen, men kunne ikke benyttes at konventionelt jernbanemateriel. Sporskiftet til sidesporet blev fjernet igen den 3. oktober 1923. I 1946 retablerede man sporforbindelsen til Gudenaacentralen midlertidigt, idet der skulle transporteres et par transformatorer til Gudenaacentralen. Den specielle sporarrangementet var nu fra et blindspor nord for de øvrige spor og passerede hovedsporet på sveller lagt ovenpå skinnerne, hvilket gjorde at forbindelsen kun kunne benyttes i togfrie intervaller og er sandsynligvis kun blevet benyttet nogle få nætter i træk. Den gamle trace kan stadig ses mellem Tange og Gudenaacentralen.

Tange station blev bygget i 1920, og den daværende overkørsel blev flyttet ca. 100 meter længere mod vest sammen med vogterhus 12a, der blev pillet ned og genopbygget de ca. 100 længere mod vest. Vogterhus 12a fik dog kun en kort tjenesteperiode, da den nuværende bro over Tange Å stod klar i 1923.

Hele området i Tange var færdig etableret i 1925.

Tange Station blev nedlagt den 26. maj 1979.



Stamdata for Tange Station


Byggeår1920
Åbnet1920
Nedlagt1979.05.26
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTange Søvej 9, 8850 Bjerringbro
StednavneforkortelseTan
Højde placering over havet15,7 meter
GPS koordinater56.351586,9.587469

Oversigt over andre stationer fra Tange

FotoStationens navnBeskrivelse
Tange Station (Tan)Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 12, so...
Tange Billetsalgssted med Sidespor (Tan) [1908-1920]Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 12, so...
Tange Billetsalgssted (Tan) [1894-1908]Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 12, so...


Tange Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Langå-Struer-banen DSB 102,41863.07.21I drift

BBR Data for Tange Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 21:25:21
BBR Højde over havet15,7 meter
BBR GPS koordinater56.35158098,9.58740835
BBR Byggeår eller konverteringsår1920
BBR Seneste ombygning1970
BBR Bebygget areal i alt155 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen155 m2
BBR Samlet boligareal240 m2
BBR Antal etager1

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Tange Station


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Tange Station set mod north



Google Street View af Tange Station

Google Street View af Tange Billetsalgssted (Tan). - Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: 2022.01.13 - LINK til kilde.

Kort over Tange Station

Kort over Tange Station
Kort over Tange Station - Kilde: Copyright © 2022 MapQuest, Inc. All rights reserved

Historisk kort over Tange Station
Kort over Tange Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Tange Station
Kort over Tange Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Tange Station
Kort over Tange Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Tange Station
Kort over Tange Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Tange Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3