Tumbøl Stationskro, en artikel om Tumbøl Stationskro






Tumbøl Stationskro – et lokalt jernbaneknudepunkt i det sydøstlige Sønderjylland

Tumbøl Stationskro lå ved en beskeden men strategisk vigtig øst-vestgående sognevej, der forbandt to andre veje og samtidig udgjorde rygraden i det lokale vejnet mellem landsbyens østlige og vestlige ende og den gennemgående hovedvej mellem Aabenraa og Sønderborg. Denne placering gjorde kroen til et oplagt sted at etablere en station, da banen blev anlagt. Byens geografiske spredning og befolkningens behov for transport og adgang til handel og kommunikation gjorde Tumbøl til en væsentlig lokalitet på jernbanenettet i området.

Geografisk placering og lokal infrastruktur

Tumbøl lå omkring en kilometer syd for stationskroen og var kendetegnet ved sin landlige karakter med kro, skole, smedje samt 20–30 huse og gårde. Selve stationsområdet ved den tværgående sognevej rummede allerede før jernbanens ankomst en ældre kro fra 1862, et mejeri, tre gårde og flere huse, herunder en købmandshandel blot 200 meter mod øst. Sognevejens placering mellem landsbyens øst- og vestende skabte naturlige forbindelser til hovedvejen, hvilket gjorde det muligt at betjene et større omland og tiltrække både rejsende og transport af varer.

Banen fulgte først nordsiden af vejen, krydsede denne, løb 800 meter på sydsiden og krydsede derefter igen tilbage til nordsiden, inden den svingede nordpå mod Slyngsten. Det var netop syd for vejen, tæt ved kroen, at selve trinbrættet blev anlagt – i et område med naturligt flow af varer og mennesker.

Stationens udformning og faciliteter

Trinbrættet blev placeret på sydsiden af vejen, direkte overfor kroen. Her anlagdes en jordperron, som fra starten blev forsynet med bænk, lygte og stationsskilt – faciliteter som var standard for amtsbanerne. I dansk tid kom der dog en mindre klædelig tilføjelse i form af en stor reklametavle til opsætning af plakater, hvilket blev opfattet som visuelt forstyrrende.

Vest for perronen byggede kroejeren et solidt muret varehus med tilbyggede retirader. Varehuset blev et centralt element i stationens funktion, særligt i forbindelse med transport til og fra det nærliggende mejeri. Ud for varehuset etableredes et 120 meter langt omløbsspor, hvorfra der udgik et 60 meter langt læssespor, netop med henblik på mejeriets beliggenhed overfor.

Kroen selv var oprindeligt en lang og lav længe med stråtag, opført i 1862, med rejsestald mod øst og tilhørende landbrugsbygninger på nordsiden. I dag er bygningen fortsat genkendelig, selvom den er blevet moderniseret med hårdt tag og visse ombygninger.

Den første gæstgiver og samarbejdet med banen

Det var gæstgiver Jens Peter Christensen, der indgik den oprindelige kontrakt med banen om at fungere som stationsagent. For en årlig betaling på 50 mark skulle han varetage billetsalg og ekspedition af rejsende og gods. Denne form for samarbejde mellem jernbane og kro var typisk for datidens landbaner og muliggjorde oprettelse af stationer uden store anlægsudgifter.

Jens Peter Christensen bestred opgaven indtil sin død den 27. september 1911. Herefter overtog hans enke, Christine Christensen, hvervet som agent og fortsatte i ti år, indtil hun døde i 1921. Sønnen Christian arvede kroen, men ønskede ikke at fortsætte samarbejdet under de tidligere betingelser. Han opsagde kontrakten med banen pr. 1. maj 1922, men indgik allerede 10. maj samme år en ny aftale – denne gang til en væsentlig højere årlig godtgørelse på 400 kr.

Efterfølgende ejere og uformelle aktører

I 1925 solgte Christian Christensen kroen til gårdejer Christian Iversen, som videreførte både kroen og stationsforretningen. Men det var en nabo, Thomas Christensen, som i praksis blev den centrale figur i stationens daglige drift. Thomas Christensen var en stor og bredskuldret mand, kendt for sin autoritet og evne til at få tingene til at fungere – både som kroholder og som lokal modvægt til den tyske baneledelse.

Thomas Christensen blev af flere betragtet som stationens sande livsnerve, og hans rolle gik langt ud over formalia. I stationens sidste år solgtes billetter både fra kroen og fra Thomas Christensens private hjem. Når kroen var lukket, blev Thomas' stuer benyttet som ventesale, hvilket vidner om en pragmatisk og lokalforankret tilgang til jernbanedriften.

Trafiktal og stationens rolle i nettet

Tumbøl Station hørte ikke til de største, men heller ikke blandt de mindste. I det første fulde driftsår registrerede man omkring 10.000 rejsende – både afgående og ankommende – hvilket var omtrent halvdelen af, hvad større stationer som Bovrup håndterede. Dette antal var betragteligt for et område af Tumbøls størrelse og afspejler, at stationen spillede en vigtig rolle for både landsbyens beboere og oplandets brugere.

Godstransporten var mere beskeden i begyndelsen – kun 106 tons vognladningsgods blev afsendt i det første år. I 1924/1925 steg tallet dog markant: 201 tons blev sendt fra stationen, og hele 1.702 tons blev modtaget, hvoraf de 1.522 tons stammede direkte fra Aabenraa. Dette viser, at stationen i stigende grad blev en vigtig modtager af varer, navnlig fødevarer og varer til det lokale mejeri og øvrige erhverv.

Stationens betydning for lokaløkonomien

Den jernbanemæssige aktivitet ved Tumbøl havde klar indflydelse på lokalområdet. Mejeriet, købmandshandlen og de omkringliggende gårde var alle afhængige af jernbanens tilstedeværelse, både som afsætningskanal og som leverandør af forsyninger. Varehuset og læssesporet vidner om en effektiv transportstruktur, der integrerede landbrug, handel og jernbane i en samlet økonomisk helhed.

Nedlæggelse og eftertid

Kroholdet ved Tumbøl Stationskro fortsatte ind i 1950'erne, men blev herefter opgivet, og kroen er i dag nedlagt som erhvervssted. Også købmandshandlen forsvandt i takt med de ændrede trafik- og handelsmønstre, der fulgte med bilismens og centraliseringens fremmarch. Varehuset blev fjernet i slutningen af 1970'erne i forbindelse med en vejudvidelse, men krobygningen står stadig og er let genkendelig, trods ændringer i tagbeklædning og struktur.


Stamdata for Tumbøl Stationskro

Andre navne og stavemåderTumböl, Tombøl
Byggeår1862
Åbnet1899.02.14
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTumbøl Møllegade 15, 6200 Aabenraa
Højdeplacering over havet50,4 meter
GPS koordinater54.977889,9.524597


Tumbøl Stationskro servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Aabenraa-Gråsten Jernbane AaAJ 31,51899.02.141926.03.31



BBR Data for Tumbøl Stationskro

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:08:57
BBR Højde over havet50,4 meter
BBR GPS koordinater54.9780509,9.52465815
BBR Byggeår eller konverteringsår1964
BBR Bebygget areal i alt93 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen93 m2
BBR Samlet erhvervsareal93 m2
BBR Antal etager1



Billede af Tumbøl Stationskro

Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019
Download billede

Billeder af Tumbøl Stationskro

Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tumbøl Stationskro.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tumbøl
Vejnavn: Tumbøl Møllegade
Husnummer: 15
Lokalitet: Tumbøl
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Felsted
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08157_026.tif


Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tumbøl Stationskro.

Titel: Iversen, Jørgen, gårdejer - 1952 -
Person: Iversen, Jørgen, gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Feldsted, Tumbøl
Vejnavn: Tumbøl Møllegade
Husnummer: 15
Lokalitet: Tumbøl
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Felsted
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1952
Note: Id: OD00928_003.tif


Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tumbøl Stationskro.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tumbøl
Vejnavn: Tumbøl Møllegade
Husnummer: 15
Lokalitet: Tumbøl
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Felsted
Matrikelnummer: Tumbøl ejerlav 9
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Opført 1838
Id: AAL_BL58-A1_084_029.tif


Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tumbøl Stationskro.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tumbøl
Vejnavn: Tumbøl Møllegade
Husnummer: 15
Lokalitet: Tumbøl
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Felsted
Matrikelnummer: Tumbøl ejerlav 9
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Opført 1838
Id: L02719_025.tif


Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019
Download billede

Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019
Download billede

Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019
Download billede

Billede af Tumbøl Stationskro.
Billede af Tumbøl Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019
Download billede

Google Street View af Tumbøl Stationskro

Google Street View af Tumbøl Stationskro.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Tumbøl Stationskro

Historisk kort over Tumbøl Stationskro
Kort over Tumbøl Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Tumbøl Stationskro
Kort over Tumbøl Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Tumbøl Stationskro
Kort over Tumbøl Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Tumbøl Stationskro
Kort over Tumbøl Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Tumbøl Stationskro
Kort over Tumbøl Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Tumbøl Stationskro
Kort over Tumbøl Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Tumbøl Stationskro

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
B. Wilcke
1982
256
København
Dansk Jernbane-Klub
9788787050234
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
L.H. Hansen
1982
304


87-981352-0-1