Vamdrup Østbanegård (Vm), en artikel om Vamdrup Østbanegård
Vamdrup Østbanegård, eller Vamdrup Øst, var endestation for Vamdrupbanen (1911-1948) mellem Kolding og Vamdrup. Vamdrupbanen blev ligesom Hejlsmindebanen mellem Kolding og Hejlsminde drevet af privatbaneselskabet Kolding Sydbaner. Vamdrupbanen var 29,8 km lang og endte ved Sydbanernes egen Vamdrup Østbanegård. Kolding Sydbaner var altså ikke optaget på statsbanestationen, men havde et meget krumt forbindelsesspor til udveksling af godsvogne og Kolding Sydbaner havde deres eget omløbsspor på statsbanestationen. Fra forbindelsesspor var der sidespor til en grusgrav.
Vamdrup statsbanestation var ved banens åbning dansk grænsestation mod Tyskland, og Kolding Sydbaner måtte også afgive et lokale til Toldvæsenet på Østbanegården.
Stationsbygningen på Vamdrup Østbanegård, der var tegnet af arkitekt Robert Valdemar Schmidt, og den blev revet ned i 1978. Den lå i Sydbanegade, hvor der nu er parkeringsplads og butikker. Stationsarealet var 410 meter langt og strakte sig også langs Duevej.
Vamdrup Østbanegård havde 4 spor:
• Spor 1 var hovedsporet ved perronen og endte ved drejeskiven længst mod vest.
• Spor 2 var et 70 meter langt læssespor med omløb. Det havde mod vest et kort stikspor til varehuset og mod øst et 100 meter langt stikspor til dyrefold, vejehus og siderampe. Sidstnævnte blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 3 var et 250 meter langt opstillingsspor, der endte ved drejeskiven. Det blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 4 var et omløbsspor med stikspor til kulgård og remise. Desuden var det udgangspunkt for forbindelsessporet til statsbanestationen.
Vamdrup statsbanestation var ved banens åbning dansk grænsestation mod Tyskland, og Kolding Sydbaner måtte også afgive et lokale til Toldvæsenet på Østbanegården.
Stationsbygningen på Vamdrup Østbanegård, der var tegnet af arkitekt Robert Valdemar Schmidt, og den blev revet ned i 1978. Den lå i Sydbanegade, hvor der nu er parkeringsplads og butikker. Stationsarealet var 410 meter langt og strakte sig også langs Duevej.
Vamdrup Østbanegård havde 4 spor:
• Spor 1 var hovedsporet ved perronen og endte ved drejeskiven længst mod vest.
• Spor 2 var et 70 meter langt læssespor med omløb. Det havde mod vest et kort stikspor til varehuset og mod øst et 100 meter langt stikspor til dyrefold, vejehus og siderampe. Sidstnævnte blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 3 var et 250 meter langt opstillingsspor, der endte ved drejeskiven. Det blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 4 var et omløbsspor med stikspor til kulgård og remise. Desuden var det udgangspunkt for forbindelsessporet til statsbanestationen.
Stamdata for Vamdrup Østbanegård
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.11.29 |
Nedlagt | 1948.12.15 |
Nedrevet | 1978 |
Arkitekt | Robert Valdemar Schmidt |
Stednavneforkortelse | Vm |
Højdeplacering over havet | 39,6 meter |
GPS koordinater | 55.425508,9.286688 |
Oversigt over andre stationer fra Vamdrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vamdrup Station (Vm) | Rigsdagen besluttede i 1861 at anlægge jernbane mellem Frede... | |
Vamdrup Østbanegård (Vm) | Vamdrup Østbanegård, eller Vamdrup Øst, var endestation for ... | |
Vamdrup Station (Vm) [1911-1956] | Rigsdagen besluttede i 1861 at anlægge jernbane mellem Frede... | |
Vamdrup Station (Vm) [1866-1911] | Rigsdagen besluttede i 1861 at anlægge jernbane mellem Frede... |
Vamdrup Østbanegård servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Kolding-Vamdrup | KS | 30,0 | 1911.11.29 | 1948.09.30 |
Billede af Vamdrup Østbanegård
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020 Download billede
Google Street View af Vamdrup Østbanegård
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 19. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Vamdrup Østbanegård
Kort over Vamdrup Østbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Vamdrup Østbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Vamdrup Østbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Vamdrup Østbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Vamdrup Østbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vamdrup Østbanegård
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kolding Sydbaner 1911-1948 Ib V. Andersen 1963 50 København A/S Ynico | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kolding Sydbaner: 1911-1948 Svend Erik Brodersen 2009 329 Lunderskov Lokomotivklubben KLK 978-87-980484-3-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |