Ålsø Station [1889-1961], en artikel om Ålsø Station
Ålsø Station – Fra Billetsalgssted til Nedlæggelse
Da Randers-Grenaa-banen åbnede den 26. august 1876, blev der opført et vogterhus, vogterhus nr. 29, mellem Trustrup og Grenaa. For at forbedre service og tilgængelighed for passagerer blev der den 1. november 1876 oprettet et billetsalgssted i vogterhuset. Dog var billetsalget begrænset, idet man kun kunne købe billetter til de nærmeste stationer, Grenaa eller Trustrup. Ligeledes kunne billetter til billetsalgsstedet kun købes fra disse to stationer.Udvidelser og Holdepladsstatus
For at imødekomme en stigende efterspørgsel blev der i juli 1881 anlagt et sidespor øst for overskæringen. Dette gjorde det muligt at håndtere gods i området. Udvidelserne fortsatte, og i juni 1889 blev en ny holdepladsbygning vest for vogterhuset taget i brug. Med denne udvidelse fik Ålsø status af en holdeplads med offentligt sidespor, hvilket muliggjorde både person- og godstransport.Ålsø Station Får Stationsstatus
Fra maj 1922 blev Ålsø ophøjet til en station, hvilket medførte en øget funktion som både lokal trafikknudepunkt og en vigtig forbindelse for godstransport. På trods af opgraderingen faldt stationens trafik gradvist over de følgende årtier, særligt i takt med, at bilismen vandt frem.Overgang til Holdested
Fra 1956 begyndte en langsom afvikling af Ålsø Stations betydning. Stationen blev kun betjent af en stationspasser i bestemte dele af døgnet (SR § 58 afsnit I), mens den i andre tidsrum var ubetjent og formelt blev betragtet som et holdested (SR § 13). I 1960 blev stationens signalering ændret, så den ikke længere var dækket af et hovedsignal, hvilket betød, at den formelt set ikke længere kunne betragtes som en station, men kun et holdested.Nedrykning til Trinbræt og Nedlæggelse
Den 1. november 1961 blev Ålsø Station officielt nedrykket til et trinbræt. Med denne ændring mistede stedet sin funktion som godshåndteringspunkt, og sidesporet blev straks taget op. Den dalende trafik og ændringerne i transportstrukturen på Djursland medførte, at Ålsø Trinbræt blev endeligt nedlagt den 27. maj 1967.Ålsø Stations Historiske Betydning
Ålsø Station repræsenterede en udvikling, der var typisk for mange mindre stationer i Danmark. Fra sin spæde begyndelse som et simpelt billetsalgssted voksede den til en holdeplads og senere en fuld station, inden den gradvist blev nedgraderet og til sidst nedlagt. Dens historie er en del af den større fortælling om jernbanens udvikling i Danmark, hvor mange mindre stationer og trinbrætter forsvandt i takt med den teknologiske og samfundsmæssige udvikling.Stamdata for Ålsø Station [1889-1961]
Byggeår | 1888 |
Åbnet | 1889 (juni) |
Nedlagt | 1961.11.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Ålsø Stationsvej 9, 8500 Grenaa |
Højdeplacering over havet | 22,9 meter |
GPS koordinater | 56.376564,10.835955 |
Oversigt over andre stationer fra Ålsø
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ålsø Trinbræt | Ålsø Trinbræt – Fra Vogterhus til NedlæggelseVed åbningen af... | |
Ålsø Station [1889-1961] | Ålsø Station – Fra Billetsalgssted til NedlæggelseDa Randers... | |
Ålsø Billetsalgssted [1876-1889] | Ålsø Billetsalgssted – Fra Vogterhus til JernbanestationVed ... |
BBR Data for Ålsø Station [1889-1961]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:51:43 | |
BBR Højde over havet | 22,9 meter |
BBR GPS koordinater | 56.37652725,10.83595003 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1888 |
BBR Bebygget areal i alt | 135 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 135 m2 |
BBR Samlet boligareal | 215 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Google Street View af Ålsø Station [1889-1961]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 31. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Ålsø Station [1889-1961]
![Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961] Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961]](./kort/2081_ZOOM.webp)
Kort over Ålsø Station [1889-1961] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961] Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961]](./kort/2081_ORTO.webp)
Kort over Ålsø Station [1889-1961] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961] Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961]](./kort/2081_1980.webp)
Kort over Ålsø Station [1889-1961] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961] Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961]](./kort/2081_1953.webp)
Kort over Ålsø Station [1889-1961] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961] Historisk kort over Ålsø Station [1889-1961]](./kort/2081_1901.webp)
Kort over Ålsø Station [1889-1961] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ålsø Station [1889-1961]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | På sporet af Djurslands jernbaner Kirsten M. Frandsen, Palle Schødt Rasmussen m.fl. 2005 128 Ryomgård Djurslands Jernbanemuseum 87-986033-8-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |