Snekkersten Station (Sq), en artikel om Snekkersten Station
Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring Borupgaard vest for Snekkersten Station. Dette kombineret med en lukket stationsbygning mod øst bevirkede, at man fandt det hensigtsmæssigt at skaffe bedre adgang til stationen fra Nørrevej. Den tidligere adgang var ad Stationsvejen, i dag Snekkersten Stationsvej. Hidtil foregik passagen til stationen fra vest via en gangtunnel ved Gydestien, som ligger et stykke mod nord eller via viadukt ved Borupgårdsvej, som ligger et stykke mod syd. I 1972 blev en gangbro derfor opstillet.
Hovedtrafikken foregik efterhånden ad Nørrevej, hvorimod den østlige adgangvej var blevet en form for blindgyde. Det hele blev centreret om landsiden fremfor vandsiden med adgang fra Nørrevej som et bærende element. Dette storstilede projekt, påbegyndt i 2001, blev på alle måder et brud med tidligere tider, både med hensyn til beliggenhed og udseende. En ny stationsbygning med kiosk og billetsalg blev opført i niveau med Nørrevej et stykke væk fra perronerne. Bygningen blev opført i beton med et glasparti ud mod den anlagte plads foran. Den nye forplads rummede parkeringspladser til både busser og biler. Der blev etableret god plads til cykler under tre halvtage i samme niveau lige nord for. Ved det gamle stationsområde, som lå noget lavere, blev en stor parkeringsplads anlagt. Man havde tænkt sig, at Snekkersten Station skulle benyttes af pendlere, som boede langt fra stationen og kunne være sikre på at få en parkeringsplads. En ny gangbro fra stationskiosken med forbindelse til perronerne blev etableret i forbindelse med omlægningen.
Fra den 01. januar 2009 blev Kystbanedriften overtaget af "DSB-First", og efter en ændring køreplanerne standsede "myldretidstogene" overhovedet ikke i Snekkersten. Den store omlægning kom således ikke til at fungere efter hensigten, og man stod med et overdimensioneret stationsanlæg. Den kostbare investering synes i nogen grad forgæves og spild af penge. DSB-First blev frataget driften på grund af et stort underskud med flere ændringer i administrationen af Kystbanen til følge. Stationen bliver dog bedre udnyttet i dag, hvor "myldretidstogene" atter standser.
Snekkersten stationskiosk, der var forpagtet af butikskæden "Seven Eleven", blev lukket den 30. juni 2018 med begrundelsen utilstrækkelig omsætning.
Hovedtrafikken foregik efterhånden ad Nørrevej, hvorimod den østlige adgangvej var blevet en form for blindgyde. Det hele blev centreret om landsiden fremfor vandsiden med adgang fra Nørrevej som et bærende element. Dette storstilede projekt, påbegyndt i 2001, blev på alle måder et brud med tidligere tider, både med hensyn til beliggenhed og udseende. En ny stationsbygning med kiosk og billetsalg blev opført i niveau med Nørrevej et stykke væk fra perronerne. Bygningen blev opført i beton med et glasparti ud mod den anlagte plads foran. Den nye forplads rummede parkeringspladser til både busser og biler. Der blev etableret god plads til cykler under tre halvtage i samme niveau lige nord for. Ved det gamle stationsområde, som lå noget lavere, blev en stor parkeringsplads anlagt. Man havde tænkt sig, at Snekkersten Station skulle benyttes af pendlere, som boede langt fra stationen og kunne være sikre på at få en parkeringsplads. En ny gangbro fra stationskiosken med forbindelse til perronerne blev etableret i forbindelse med omlægningen.
Fra den 01. januar 2009 blev Kystbanedriften overtaget af "DSB-First", og efter en ændring køreplanerne standsede "myldretidstogene" overhovedet ikke i Snekkersten. Den store omlægning kom således ikke til at fungere efter hensigten, og man stod med et overdimensioneret stationsanlæg. Den kostbare investering synes i nogen grad forgæves og spild af penge. DSB-First blev frataget driften på grund af et stort underskud med flere ændringer i administrationen af Kystbanen til følge. Stationen bliver dog bedre udnyttet i dag, hvor "myldretidstogene" atter standser.
Snekkersten stationskiosk, der var forpagtet af butikskæden "Seven Eleven", blev lukket den 30. juni 2018 med begrundelsen utilstrækkelig omsætning.
Stamdata for Snekkersten Station
Byggeår | 2003 |
Åbnet | 2003 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nørrevej 93, 3070 Snekkersten |
Stednavneforkortelse | Sq |
Højdeplacering over havet | 24,0 meter |
GPS koordinater | 56.009447,12.581335 |
Oversigt over andre stationer fra Snekkersten
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Snekkersten Station (Sq) | Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring... | |
Snekkersten Station (Sq) [1955-2003] | Snekkersten Station er udført af Poul Svindt under godkendel... | |
Snekkersten Station (Sq) [1891-1955] | Den første stationsbygning var opført i bindingsværk efter t... | |
Snekkersten Trinbræt (Sq) [1879-1891] | I 1864 blev Nordbanen fra København over Hillerød med endest... |
Snekkersten Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hillerød-Helsingør (Lille Nord) | LT (Oprindelig: DSB) | 24,4 | 1864.07.08 | I drift |
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
BBR Data for Snekkersten StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 14:37:48 | |
BBR Højde over havet | 24,0 meter |
BBR GPS koordinater | 56.00947724,12.58134012 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2003 |
BBR Bebygget areal i alt | 210 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 210 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 210 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Snekkersten StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Snekkersten |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Sq |
Afsnits GPS koordinater | 56.00936466,12.58388799 |
Billede af Snekkersten Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billeder af Snekkersten Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Google Street View af Snekkersten Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 10. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Snekkersten Station
Kort over Snekkersten Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Snekkersten Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Snekkersten Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Snekkersten Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Snekkersten Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Snekkersten Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kystbanen 1897-1972 P. Thomassen 1972 311 Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år John Poulsen 1991 208 Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune 87-87298-20-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |