Lyngby Station (Ly) [1890-1957], en artikel om Lyngby Station




Lyngby Station: En Rejse Gennem Historien (1890-1957)

Lyngby Station har gennemgået flere transformationer siden sin oprindelse som endestation for Nordbanen i 1863. Dens rolle som et vigtigt jernbaneknudepunkt er vokset gennem årene, især med opførelsen af en større station i 1891. Fra at være en lille endestation udviklede Lyngby sig til at blive et centralt knudepunkt i det nordsjællandske jernbanenetværk, både for DSB og den senere Lyngby-Vedbæk Jernbane. Denne artikel vil fokusere på stationens udvikling i perioden fra 1890 til 1957.

Udvidelsen i 1891: En Ny Station for Lyngby

Lyngbys oprindelige station blev opført i 1863 som en del af den første del af Nordbanen, der forbandt København med Lyngby. Men efterhånden som jernbanenettet udvidede sig, og trafikken mellem København og Helsingør steg, blev det nødvendigt med en større station. Derfor opførtes der i 1891 en ny station lidt sydligere end den oprindelige. Udvidelsen af jernbanen med dobbeltspor mellem Hellerup og Holte gjorde denne nye station til en vigtig del af infrastrukturen, der kunne håndtere den voksende trafik.

Denne nye station var markant større end sin forgænger, og en vigtig tilføjelse var postvæsenets egen bygning. Dette afspejlede stationens voksende betydning som et centralt knudepunkt for både gods- og passagertransport. Med flere spor og forbedrede faciliteter blev Lyngby Station en vigtig del af Nordbanens netværk.

Lyngby-Vedbæk Jernbane: En Ny Forbindelse

I 1900 blev Lyngby også endestation for Lyngby-Vedbæk Jernbane, som senere blev kendt som Nærumbanen. Denne jernbaneforbindelse forbandt Lyngby med Vedbæk og spillede en vigtig rolle i regionens transport. Lyngby-Vedbæk Jernbane fik sin egen perron, men den delte faciliteter med DSB, hvilket førte til en vis overlapning mellem de to selskabers operationer. For eksempel blev hovedperronen forlænget mod syd for at rumme begge selskabers tog.

En markant detalje ved Lyngby-Vedbæk Jernbanes perron var plantningen af træer langs sporet, hvilket med tiden udviklede sig til en hæk, der adskilte de to selskabers områder. Denne naturlige barriere skabte ikke blot en visuel adskillelse, men også en funktionel en, der lettede billetkontrollen.

Faciliteter og Drift: En Enkel Struktur

Selvom Lyngby-Vedbæk Jernbane havde fuld adgang til Lyngby Station, havde den ikke sine egne faciliteter som ventesal eller toiletter. Billetter til Lyngby-Vedbæk Jernbane blev ofte solgt ombord på togene, og passagererne måtte benytte DSB's faciliteter på stationen. Der var kun ét perronspor og et omløbsspor, som førte til en drejeskive tæt ved en stavkirkelignende træbygning. Denne bygning husede blandt andet en kiosk, garderobe og cykelparkering.

Selvom jernbanen manglede nogle af de bekvemmeligheder, man måske forventede af en station, fungerede den effektivt som transportforbindelse mellem Lyngby og Vedbæk indtil 1936. På dette tidspunkt blev ruten omlagt til Jægersborg Station i forbindelse med elektrificeringen af Holte-linjen og S-banens udvidelse.

Ombygning og Modernisering i 1950'erne

De store vejanlæg og moderniseringer, der prægede 1950'erne, medførte store ændringer for Lyngby Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet i flere etaper fra 1956 til 1958 for at give plads til en ny og mere moderne station, som kunne imødekomme de voksende trafikmængder og tilpasse sig den nye infrastruktur. Den nye station blev placeret tættere på de store vejanlæg, hvilket gjorde den lettere tilgængelig for både bilister og pendlere.

I denne overgangsperiode fungerede posthuset som midlertidig stationsbygning. Posthuset blev brugt til billetsalg og andre stationære funktioner, indtil den nye stationsbygning stod færdig. Denne periode var præget af store forandringer for stationen, da den blev tilpasset en moderne byplan, som også skulle inkludere vejinfrastruktur og tilslutninger til busnettet.

Den Nuværende Lyngby Station: Fra 1957 og Frem

Den nuværende Lyngby Station, som blev åbnet i 1957, er en moderne bygning, der blev designet til at betjene det stigende antal rejsende i regionen. Selvom stationen er moderne, er perronerne bevaret fra de oprindelige stationer fra 1863 og 1890, hvilket giver stationen en historisk kontinuitet. Lyngby Station er i dag en del af Nordbanen og indgår i S-togs-netværket, hvilket betyder, at den har afgange til både København og Nordsjælland.

Stationen er placeret centralt i Lyngby og er omgivet af en stor busterminal, hvilket gør den til et vigtigt knudepunkt for offentlig transport. Kombinationen af tog- og busforbindelser gør stationen til en central del af transportinfrastrukturen i de nordlige forstæder til København.

Lyngby Station i Dag

Lyngby Station er i dag en vigtig del af den kollektive transport i hovedstadsområdet. Med sine forbindelser til både tog og busser spiller stationen en afgørende rolle i at forbinde København med Nordsjælland. Stationens placering gør den let tilgængelig for både pendlere og besøgende, og dens store busterminal betyder, at rejsende har mange muligheder for at skifte mellem forskellige transportformer.

Desuden er Lyngby Station også tæt forbundet med byens liv. Den ligger tæt på Lyngbys bymidte, hvilket gør den til et populært stop for dem, der arbejder eller handler i området. Med dens rige historie og moderne faciliteter er Lyngby Station et knudepunkt for både historisk interesse og nutidig transport.

Fremtiden for Lyngby Station

Lyngby Station fortsætter med at spille en central rolle i regionens infrastruktur, og den forventes at blive endnu vigtigere med introduktionen af letbanen i 2026. Letbanen vil forbedre adgangen til og fra stationen og skabe nye muligheder for rejser mellem København og de nordlige forstæder. Denne udvikling vil sandsynligvis øge stationens betydning som et centralt knudepunkt i Hovedstadsområdet.

Den kommende letbane vil få sin egen station ved Jernbanepladsen, hvilket yderligere vil styrke Lyngby Stations rolle som en vital del af det kollektive transportsystem i hovedstadsregionen.

Lyngby Station har gennemgået mange forandringer siden dens åbning i 1863, og dens rolle som et vigtigt transportknudepunkt er kun vokset gennem årene. Fra at være en lille endestation til en moderne S-togsstation med en stor busterminal, har Lyngby Station bevaret sin betydning i regionen. Med dens rige historie og fremtidige planer for udvikling, fortsætter stationen med at være en central del af transportnettet i hovedstadsområdet.


Stamdata for Lyngby Station [1890-1957]

Byggeår1890
Åbnet1890
Nedlagt1957
Nedrevet1956-1958
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanepladsen 47, 2800 Kongens Lyngby
StednavneforkortelseLy
Højdeplacering over havet25,0 meter
GPS koordinater55.768511,12.502741


Oversigt over andre stationer fra Lyngby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetLyngby Station Letbanestation (Ly)Lyngby Station Letbanestation: En Ny Forbindelse i 2026Lyngb...
Stedet er fotograferetLyngby Station (Ly)Lyngby Station: En Central Del af Københavns Jernbanehistori...
Stedet er fotograferetLyngby Station (Ly) [1890-1957]Lyngby Station: En Rejse Gennem Historien (1890-1957)Lyngby ...
Stedet er fotograferetLyngby Station (Ly) [1863-1890]Lyngby Station: historien, der strækker sig tilbage til 1863...


Lyngby Station [1890-1957] servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Lyngby-Nærum Jernbane [1923-1936]LNJ 8,01923.01.011936.05.15
Lyngby-Vedbæk Jernbane [1900-1923]LVJ 12,11900.08.251923.01.01



BBR Data for Lyngby Station [1890-1957]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2023-07-21 20:53:10
BBR Højde over havet25,0 meter
BBR GPS koordinater55.7686191,12.50293362
BBR Byggeår eller konverteringsår1960
BBR Bebygget areal i alt5147 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen5147 m2
BBR Samlet erhvervsareal7684 m2
BBR Antal etager1



Billede af Lyngby Station [1890-1957]

Billede af Lyngby Station er nedrevet, men den har ligget bag ved Fakta skiltet, der hvor Lyngby Omfartsvej er.
Billede af Lyngby Station er nedrevet, men den har ligget bag ved Fakta skiltet, der hvor Lyngby Omfartsvej er.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020
Download billede

Gamle film fra Lyngby Station [1890-1957]

Film af ombygningen af Lyngby Station.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Film af ombygningen af Lyngby Station.

1956, Lyngby Station, 1:10 min., Stum

En del af den nye Lyngby Station bliver taget i brug, og sporbenyttelsen for S-tog til København bliver ændret. På dette tidspunkt er den gamle station blevet nedrevet. Kun den nordlige sidefløj af stationsbygningen står tilbage. Den nye stationsbygning skal placeres under den nye motorvej. Imens byggeriet står på, bruges det tidligere posthus som midlertidig station.


Billeder af Lyngby Station [1890-1957]

Billede af Lyngby Station.
Billede af Lyngby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lyngby Station.

Titel:Lyngby Rådhus
Bygningsnavn:Lyngby Rådhus
Sted:Danmark, Sjælland, Lyngby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969

Id:sylvest_nks_01221_1.tif


Billede af Lyngby Station.
Billede af Lyngby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lyngby Station.

Titel:Lyngby station, Torvet
Bygningsnavn:Lyngby station, Torvet
Sted:Danmark, Sjælland, Lyngby
Ophav:Nowico
År:1936

Id:NO-0928_01.tif


Billede af Lyngby Station.
Billede af Lyngby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lyngby Station.

Titel:Lyngby torv
Bygningsnavn:Lyngby torv
Sted:Danmark, Sjælland, Lyngby
Ophav:Nowico
År:1936

Id:NO-0929_01.tif


Google Street View af Lyngby Station [1890-1957]

Google Street View af Lyngby Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Lyngby Station [1890-1957]

Historisk kort over Lyngby Station [1890-1957]
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Lyngby Station [1890-1957]
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Lyngby Station [1890-1957]
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Lyngby Station [1890-1957]
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Lyngby Station [1890-1957]
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Lyngby Station [1890-1957]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17)
B. Wilcke og P. Thomassen
1967
99

Dansk Jernbane-Klub
65.841
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38)
Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke
1975
191

Dansk Jernbane-Klub
Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51)
Ole-Chr. Munk Plum
2000
179

Dansk Jernbane-Klub
9788787050449
Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975
P. Thomassen
1975
232


87-87113-01-5