Lyngby Station (Ly) [1890-1957], en artikel om Lyngby Station
Lyngby Station: En Rejse Gennem Historien (1890-1957)
Lyngby Station har gennemgået flere transformationer siden sin oprindelse som endestation for Nordbanen i 1863. Dens rolle som et vigtigt jernbaneknudepunkt er vokset gennem årene, især med opførelsen af en større station i 1891. Fra at være en lille endestation udviklede Lyngby sig til at blive et centralt knudepunkt i det nordsjællandske jernbanenetværk, både for DSB og den senere Lyngby-Vedbæk Jernbane. Denne artikel vil fokusere på stationens udvikling i perioden fra 1890 til 1957.Udvidelsen i 1891: En Ny Station for Lyngby
Lyngbys oprindelige station blev opført i 1863 som en del af den første del af Nordbanen, der forbandt København med Lyngby. Men efterhånden som jernbanenettet udvidede sig, og trafikken mellem København og Helsingør steg, blev det nødvendigt med en større station. Derfor opførtes der i 1891 en ny station lidt sydligere end den oprindelige. Udvidelsen af jernbanen med dobbeltspor mellem Hellerup og Holte gjorde denne nye station til en vigtig del af infrastrukturen, der kunne håndtere den voksende trafik.Denne nye station var markant større end sin forgænger, og en vigtig tilføjelse var postvæsenets egen bygning. Dette afspejlede stationens voksende betydning som et centralt knudepunkt for både gods- og passagertransport. Med flere spor og forbedrede faciliteter blev Lyngby Station en vigtig del af Nordbanens netværk.
Lyngby-Vedbæk Jernbane: En Ny Forbindelse
I 1900 blev Lyngby også endestation for Lyngby-Vedbæk Jernbane, som senere blev kendt som Nærumbanen. Denne jernbaneforbindelse forbandt Lyngby med Vedbæk og spillede en vigtig rolle i regionens transport. Lyngby-Vedbæk Jernbane fik sin egen perron, men den delte faciliteter med DSB, hvilket førte til en vis overlapning mellem de to selskabers operationer. For eksempel blev hovedperronen forlænget mod syd for at rumme begge selskabers tog.En markant detalje ved Lyngby-Vedbæk Jernbanes perron var plantningen af træer langs sporet, hvilket med tiden udviklede sig til en hæk, der adskilte de to selskabers områder. Denne naturlige barriere skabte ikke blot en visuel adskillelse, men også en funktionel en, der lettede billetkontrollen.
Faciliteter og Drift: En Enkel Struktur
Selvom Lyngby-Vedbæk Jernbane havde fuld adgang til Lyngby Station, havde den ikke sine egne faciliteter som ventesal eller toiletter. Billetter til Lyngby-Vedbæk Jernbane blev ofte solgt ombord på togene, og passagererne måtte benytte DSB's faciliteter på stationen. Der var kun ét perronspor og et omløbsspor, som førte til en drejeskive tæt ved en stavkirkelignende træbygning. Denne bygning husede blandt andet en kiosk, garderobe og cykelparkering.Selvom jernbanen manglede nogle af de bekvemmeligheder, man måske forventede af en station, fungerede den effektivt som transportforbindelse mellem Lyngby og Vedbæk indtil 1936. På dette tidspunkt blev ruten omlagt til Jægersborg Station i forbindelse med elektrificeringen af Holte-linjen og S-banens udvidelse.
Ombygning og Modernisering i 1950'erne
De store vejanlæg og moderniseringer, der prægede 1950'erne, medførte store ændringer for Lyngby Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet i flere etaper fra 1956 til 1958 for at give plads til en ny og mere moderne station, som kunne imødekomme de voksende trafikmængder og tilpasse sig den nye infrastruktur. Den nye station blev placeret tættere på de store vejanlæg, hvilket gjorde den lettere tilgængelig for både bilister og pendlere.I denne overgangsperiode fungerede posthuset som midlertidig stationsbygning. Posthuset blev brugt til billetsalg og andre stationære funktioner, indtil den nye stationsbygning stod færdig. Denne periode var præget af store forandringer for stationen, da den blev tilpasset en moderne byplan, som også skulle inkludere vejinfrastruktur og tilslutninger til busnettet.
Den Nuværende Lyngby Station: Fra 1957 og Frem
Den nuværende Lyngby Station, som blev åbnet i 1957, er en moderne bygning, der blev designet til at betjene det stigende antal rejsende i regionen. Selvom stationen er moderne, er perronerne bevaret fra de oprindelige stationer fra 1863 og 1890, hvilket giver stationen en historisk kontinuitet. Lyngby Station er i dag en del af Nordbanen og indgår i S-togs-netværket, hvilket betyder, at den har afgange til både København og Nordsjælland.Stationen er placeret centralt i Lyngby og er omgivet af en stor busterminal, hvilket gør den til et vigtigt knudepunkt for offentlig transport. Kombinationen af tog- og busforbindelser gør stationen til en central del af transportinfrastrukturen i de nordlige forstæder til København.
Lyngby Station i Dag
Lyngby Station er i dag en vigtig del af den kollektive transport i hovedstadsområdet. Med sine forbindelser til både tog og busser spiller stationen en afgørende rolle i at forbinde København med Nordsjælland. Stationens placering gør den let tilgængelig for både pendlere og besøgende, og dens store busterminal betyder, at rejsende har mange muligheder for at skifte mellem forskellige transportformer.Desuden er Lyngby Station også tæt forbundet med byens liv. Den ligger tæt på Lyngbys bymidte, hvilket gør den til et populært stop for dem, der arbejder eller handler i området. Med dens rige historie og moderne faciliteter er Lyngby Station et knudepunkt for både historisk interesse og nutidig transport.
Fremtiden for Lyngby Station
Lyngby Station fortsætter med at spille en central rolle i regionens infrastruktur, og den forventes at blive endnu vigtigere med introduktionen af letbanen i 2026. Letbanen vil forbedre adgangen til og fra stationen og skabe nye muligheder for rejser mellem København og de nordlige forstæder. Denne udvikling vil sandsynligvis øge stationens betydning som et centralt knudepunkt i Hovedstadsområdet.Den kommende letbane vil få sin egen station ved Jernbanepladsen, hvilket yderligere vil styrke Lyngby Stations rolle som en vital del af det kollektive transportsystem i hovedstadsregionen.
Lyngby Station har gennemgået mange forandringer siden dens åbning i 1863, og dens rolle som et vigtigt transportknudepunkt er kun vokset gennem årene. Fra at være en lille endestation til en moderne S-togsstation med en stor busterminal, har Lyngby Station bevaret sin betydning i regionen. Med dens rige historie og fremtidige planer for udvikling, fortsætter stationen med at være en central del af transportnettet i hovedstadsområdet.
Stamdata for Lyngby Station [1890-1957]
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890 |
Nedlagt | 1957 |
Nedrevet | 1956-1958 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanepladsen 47, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Ly |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 55.768511,12.502741 |
Oversigt over andre stationer fra Lyngby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lyngby Station Letbanestation (Ly) | Lyngby Station Letbanestation: En Ny Forbindelse i 2026Lyngb... | |
Lyngby Station (Ly) | Lyngby Station: En Central Del af Københavns Jernbanehistori... | |
Lyngby Station (Ly) [1890-1957] | Lyngby Station: En Rejse Gennem Historien (1890-1957)Lyngby ... | |
Lyngby Station (Ly) [1863-1890] | Lyngby Station: historien, der strækker sig tilbage til 1863... |
Lyngby Station [1890-1957] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Lyngby-Nærum Jernbane [1923-1936] | LNJ | 8,0 | 1923.01.01 | 1936.05.15 |
Lyngby-Vedbæk Jernbane [1900-1923] | LVJ | 12,1 | 1900.08.25 | 1923.01.01 |
BBR Data for Lyngby Station [1890-1957]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2023-07-21 20:53:10 | |
BBR Højde over havet | 25,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.7686191,12.50293362 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1960 |
BBR Bebygget areal i alt | 5147 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 5147 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 7684 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Lyngby Station [1890-1957]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Gamle film fra Lyngby Station [1890-1957]
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Film af ombygningen af Lyngby Station.
1956, Lyngby Station, 1:10 min., Stum
En del af den nye Lyngby Station bliver taget i brug, og sporbenyttelsen for S-tog til København bliver ændret. På dette tidspunkt er den gamle station blevet nedrevet. Kun den nordlige sidefløj af stationsbygningen står tilbage. Den nye stationsbygning skal placeres under den nye motorvej. Imens byggeriet står på, bruges det tidligere posthus som midlertidig station.
Billeder af Lyngby Station [1890-1957]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngby Station.
Titel:Lyngby Rådhus
Bygningsnavn:Lyngby Rådhus
Sted:Danmark, Sjælland, Lyngby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_01221_1.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngby Station.
Titel:Lyngby station, Torvet
Bygningsnavn:Lyngby station, Torvet
Sted:Danmark, Sjælland, Lyngby
Ophav:Nowico
År:1936
Id:NO-0928_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngby Station.
Titel:Lyngby torv
Bygningsnavn:Lyngby torv
Sted:Danmark, Sjælland, Lyngby
Ophav:Nowico
År:1936
Id:NO-0929_01.tif
Google Street View af Lyngby Station [1890-1957]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Lyngby Station [1890-1957]
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Lyngby Station [1890-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Lyngby Station [1890-1957]
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |