Lyngby Station (Ly), en artikel om Lyngby Station
Lyngby Station: En Central Del af Københavns Jernbanehistorie
Lyngby Station har gennem sin lange historie spillet en afgørende rolle i udviklingen af Nordbanen og er i dag et centralt knudepunkt for både tog- og bustrafik i Københavns nordlige forstæder. Med åbningen af den første station i 1863, fulgte en række udvidelser og ændringer, der har formet stationen til den moderne transporthub, vi ser i dag. Dette inkluderer tre stationer gennem tiden, elektrificering af togforbindelserne og den kommende letbane, som forventes at åbne i 2026.Den Første Station på Nordbanen
Den første station i Lyngby blev åbnet den 1. oktober 1863 som endestation for den første del af Nordbanen. Denne strækning forbandt Lyngby med København og markerede starten på udviklingen af det sjællandske jernbanenet. På det tidspunkt var Lyngby en lille stationsby, og den oprindelige station lå nær det senere kendte Hotel Rustenborg. Men stationens placering blev hurtigt betragtet som upraktisk, hvilket førte til beslutningen om at flytte og opgradere stationen.Nordbanen blev forlænget til Helsingør i 1864, hvilket øgede behovet for en større station. Som en del af denne udvikling blev stationen nedrevet og erstattet af en ny, større bygning i 1891. Den nye station blev bygget længere mod syd for at forbedre tilgængeligheden og kapaciteten.
Den Anden Station: En Større og Bedre Struktur
Den nye station fra 1891 var markant større end den oprindelige og blev designet af arkitekterne Heinrich Wenck og N.P.C. Holsøe. Udvidelsen af Nordbanen, herunder dobbeltsporet mellem Hellerup og Holte, betød, at Lyngby nu havde brug for en station, der kunne håndtere den øgede trafik. Det nye stationsbyggeri var ikke kun større, men det omfattede også separate faciliteter for postvæsenet, hvilket afspejlede stationens voksende betydning som transportknudepunkt.I 1900 blev Lyngby desuden endestation for Lyngby-Vedbæk Jernbane, hvilket yderligere cementerede stationens status som en central del af Nordsjællands jernbanenet. Denne forbindelse, der senere blev omlagt til Jægersborg i 1936, er i dag kendt som Nærumbanen. Omlægningen faldt sammen med S-banens elektrificering og introduktionen af elektriske tog på Nordbanen.
Den Tredje Station: Ombygning og Udvikling i 1950'erne
I takt med byens og regionens vækst i 1950'erne, blev der behov for en endnu større og mere moderne station. Lyngby fik derfor sin tredje station, som blev bygget mellem 1956 og 1958. Denne station blev etableret i forbindelse med de store vejanlæg, herunder Lyngby Omfartsvej, som blev ført hen over stationen. Den nye station havde ikke blot til formål at håndtere togtrafikken, men også bustrafikken, som voksede betydeligt i efterkrigstiden.Bygningen, som stod færdig i 1957, er stadig i brug i dag, og dens perroner stammer fra de tidligere stationer fra henholdsvis 1863 og 1891. Selvom den gamle stationsbygning blev revet ned i etaper, spillede posthuset stadig en vigtig rolle som midlertidig stationsbygning under ombygningerne.
Moderne Tid: S-tog, Bus og Letbane
Lyngby Station er i dag en central del af Nordbanen og en vigtig station i Københavns S-togsnetværk. Stationen ligger centralt i Lyngby og fungerer som et vigtigt transportknudepunkt for både tog og busser i de nordlige forstæder. Den store busterminal ved stationen gør den til et naturligt centrum for offentlig transport i området.Med åbningen af S-togsforbindelsen i 1936 blev Lyngby for alvor integreret i det voksende bynetværk omkring København. I dag servicerer stationen både tog mod København og videre til Nordsjælland med afgange mod Holte og Hillerød.
Fremtiden: Letbanen kommer til Lyngby
Lyngby Station står overfor endnu en stor forandring med den kommende Hovedstadens Letbane, som forventes at åbne i 2026. Letbanen vil få en station på Jernbanepladsen ved S-togsstationen, og vil binde Lyngby endnu tættere sammen med resten af hovedstadsområdet. Letbanen bliver en vigtig del af den kollektive transportinfrastruktur i regionen og vil forbinde Lyngby med områder som Gladsaxe og Rødovre.Letbanens station i Lyngby kommer til at ligge ved butiksarkaden på Jernbanepladsen og vil have to spor, hver med sin egen perron. Denne udvikling vil uden tvivl øge stationens betydning som regionalt knudepunkt og gøre det endnu lettere at komme til og fra Lyngby.
Udfordringer og Ombygninger
Lyngby Station har gennem årene gennemgået flere ombygninger og udvidelser, men ikke uden udfordringer. Anlæggelsen af Lyngby Omfartsvej i 1950'erne førte til en række tekniske udfordringer, da motorvejen blev ført hen over stationen. Dette gjorde stationen unik i sin arkitektur, idet den nu er integreret med den omkringliggende infrastruktur på en måde, som ikke ses mange andre steder.En af de største udfordringer i nyere tid har været anlæggelsen af den tunnel, der skal bruges af letbanen. Byggeriet af tunnelen har medført midlertidige ændringer i togdriften, herunder en periode i 2019, hvor passagererne måtte skifte tog på stationen i dagtimerne. Desuden har stationen været påvirket af skybrud og kraftige storme, som i nogle tilfælde har ført til oversvømmelser og skader på infrastrukturen.
Butiksarkaden og Stationens Rolle i Lokalsamfundet
Stationen er ikke kun et transportknudepunkt, men også et vigtigt element i Lyngbys byliv. Den moderne station inkluderer en 200 meter lang butiksarkade med omkring 15 butikker. Denne arkade blev renoveret i 2012 og er siden blevet en central del af stationens faciliteter. Butiksarkaden er ejet af Nordic Real Estate Partners (NREP) og huser blandt andet filialer af populære butikker som Netto, Matas og Lagkagehuset.Stationen er let tilgængelig fra flere sider, herunder både Jernbanepladsen med busterminalen og fra Ulrikkenborg Plads. Der er adgang til perronerne fra gangtunnellen, som forbinder de forskellige dele af stationen og gør det nemt for rejsende at komme til og fra.
Lyngby Station har en rig historie og har gennemgået mange forandringer gennem årene, fra dens oprindelse som en lille endestation i 1863 til dens nuværende rolle som et centralt knudepunkt for både tog- og bustrafik. Med den kommende letbane vil stationen fortsætte med at udvikle sig og spille en endnu større rolle i den kollektive transport i Hovedstadsområdet.
Stationens unikke arkitektur, dens integration med byens infrastruktur og dens centrale placering i Lyngby gør den til et vigtigt element i både lokalområdet og det regionale transportnetværk.
Stamdata for Lyngby Station
Byggeår | 1957 |
Åbnet | 1957 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanepladsen 47, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Ly |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 55.767969,12.503433 |
Oversigt over andre stationer fra Lyngby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lyngby Station Letbanestation (Ly) | Lyngby Station Letbanestation: En Ny Forbindelse i 2026Lyngb... | |
Lyngby Station (Ly) | Lyngby Station: En Central Del af Københavns Jernbanehistori... | |
Lyngby Station (Ly) [1890-1957] | Lyngby Station: En Rejse Gennem Historien (1890-1957)Lyngby ... | |
Lyngby Station (Ly) [1863-1890] | Lyngby Station: historien, der strækker sig tilbage til 1863... |
Lyngby Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Hillerød (Nordbanen) | DSB | 60,9 | 1863.10.01 | I drift |
Linje A (S-Banen) | DSB | 65,8 | 1934.05.15 | I drift |
Linje E (S-Banen) | DSB | 57,9 | 1968.05.26 | I drift |
BBR Data for Lyngby StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2023-07-21 20:53:09 | |
BBR Højde over havet | 25,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.7686191,12.50293362 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1960 |
BBR Bebygget areal i alt | 5147 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 5147 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 7684 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Lyngby StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Lyngby |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Ly |
Afsnits GPS koordinater | 55.7683943,12.50253873 |
Billede af Lyngby Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Gamle film fra Lyngby Station
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Film af ombygningen af Lyngby Station.
1956, Lyngby Station, 1:10 min., Stum
En del af den nye Lyngby Station bliver taget i brug, og sporbenyttelsen for S-tog til København bliver ændret. På dette tidspunkt er den gamle station blevet nedrevet. Kun den nordlige sidefløj af stationsbygningen står tilbage. Den nye stationsbygning skal placeres under den nye motorvej. Imens byggeriet står på, bruges det tidligere posthus som midlertidig station.
Billeder af Lyngby Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Postkort med Lyngby Station
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Lyngby Station.
Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 40 126/1
Google Street View af Lyngby Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Lyngby Station
Kort over Lyngby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lyngby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lyngby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Lyngby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Lyngby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Lyngby Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år John Poulsen 1991 208 Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune 87-87298-20-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |